توقف موقت ثبت سفارش خودرو، انحصار ایجاد نمی کند

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد توقف موقت ثبت سفارش، خللی در روند واردات خودرو به وجود نمی‌آورد و هیچ انحصاری ایجاد نمی کند.

به گزارش  پرشین خودرو، سازمان توسعه تجارت ایران، «علی علی آبادی» درباره تاثیر توقف موقتی ثبت سفارش واردات خودرو سواری گفت: فضا در مقایسه با سال های گذشته، رقابتی‌‌تر شده است.
این مسئول درباره ادعای ایجاد رانت در پی این تصمیم افزود: رانت در شرایطی ایجاد می‌شود که با فعالان اقتصادی به صورت تبعیض‌آمیز برخورد شود که در این زمینه خاص بدین‌گونه عمل نشده است. اگر منظور، سوءاستفاده احتمالی برخی وارد‌کنندگان از فضای موجود است، دستگاه‌های نظارتی مرتبط اطلاع‌رسانی کرده‌اند که در صورت هرگونه سوء ‌استفاده‌، برخورد قانونی می شود.
وی ادامه داد: واردات پنج ماهه خودرو از نظر تعداد و ارزش به مراتب بالاتر از دوره مشابه پارسال بوده و این واردات توسط بخش خصوصی فعال انجام شده است که همان نمایندگان رسمی اند.
علی آبادی افزود: ثبت سفارش‌ها از تاریخ ثبت 6 ماه اعتبار دارند و می‌توان در مقاطعی برای برنامه ریزی دقیق‌تر و پرهیز از ایجاد تعهد برای متقاضیان واردات، نسبت به توقف این روند اقدام کرد.
این مسوول تاکید کرد در این باره، با اخذ مشورت از کارشناسان، منافع ملی به صورت شفاف و قابل بررسی لحاظ شده است.
علی آبادی «تدوین مقررات و ضوابط مرتبط با امر تجارت خارجی» را از وظایف دولت‌ها دانست و افزود: اگر از آنچه در حوزه واردات و صادرات رخ می دهد، بی‌تفاوت بگذریم، آثار سویی در پی خواهدداشت و به تولیدات داخلی، حتی اشتغال و بازار سرمایه، پول و ارز لطمه خواهد زد.
وی درباره محدودیت ثبت سفارش به نیت کنترل نرخ ارز گفت: بر اساس تحلیل‌های اقتصادی نرخ ارز مانند هر کالایی متاثر از میزان عرضه و تقاضا در بازار است و این اقدام ها می تواند موثر باشد اما توقف ثبت سفارش فقط به دلیل کنترل نرخ ارز نبوده است.
علی آبادی تاکید کرد چنانچه نمایندگی‌های رسمی قبل از ثبت سفارش و اخذ مجوز واردات تعهداتی را برای مشتریان به وجود آورده باشند و در این زمینه مصرف‌کنندگان از این نمایندگی‌ها شکایت داشته باشند، به تخلف این نمایندگی‌ها رسیدگی و در صورت اثبات تخلف، مجوز آنان ابطال می‌ شود.
وی به شاکیان توصیه کرد شکایت خود دراین زمینه را از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری کنند.
به گزارش ایرنا، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیست و دوم مردادماه اعلام کرد واردات خودرو در 6 ماه آینده می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود، زیرا میزان آن امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.
«مجتبی خسروتاج» افزود: در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به 26 هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرک های کشور ترخیص شد. این میزان در مدت مشابه پارسال حدود 18 هزار دستگاه بود؛ این امرنشاندهنده افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.
به گفته این مسوول، اکنون با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید که برای دولت ارسال شده و برای تصویب آن درخواست رسیدگی کرده‌ایم، ثبت سفارش محدود شده است تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود اما این به معنی توقف واردات نیست.
قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت ادامه داد: دستورالعمل جدید با رعایت تاکید بر تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، توسعه صادرات و ... خواهد بود.
خسروتاج اضافه کرد: آنچه اکنون وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر پارسال و چهار ماهه نخست امسال است و تا دی ماه امسال فرصت ورود آن وجود دارد؛ بنابراین، واردات این خودروها منعی ندارد.

ایرنا

کد خبر 79044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha