توقف ثبت سفارش واردات خودرو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

پرشین خودرو: نجفی منش گفت: اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو به کشور در راستای ساماندهی واردات این محصول بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: دستورالعمل جدید واردات خودرو برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا زمان تصویب و ابلاغ این دستورالعمل ثبت سفارش جدید برای خودروها را متوقف کرده است.

وی با بیان این که بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو باید به ازای تولید این محصولات در داخل صورت گیرد، خاطر نشان کرد: بر این اساس خودروسازان خارجی در صورتی مجاز به صادرات محصولات خود به ایران خواهند بود که نسبت به ایجاد خط تولید خودرو و سرمایه‌ گذاری در ایران اقدام کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: به عنوان مثال دو شرکت پژو و رنو که در ایران سرمایه‌ گذاری کرده و برخی محصولات خود را تولید می‌کنند، می‌توانند برخی از خودروهای خود را نیز به صورت آماده وارد کشور کنند.

نجفی‌منش افزود: اما شرکتی مانند تویوتا که تاکنون حتی یک ریال در ایران سرمایه‌ گذاری نکرده است، نمی‌تواند و توجیحی ندارد که خودروهای خود را به صورت آماده به ایران صادر کند.

وی با بیان این که امیدواریم دستورالعمل جدید واردات خودرو هر چه زودتر به تصویب هیات دولت رسیده و ابلاغ شود، تصریح کرد: هیچ توجیهی ندارد که خودروسازان بین المللی از مزیت‌های بازار ایران استفاده کرده و محصولات خود را به کشور صادر کنند، اما از سرمایه‌ گذاری و در نتیجه اشتغال در ایران خودداری کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به درستی می‌خواهد از سوء‌استفاده خودروسازان بزرگ بین المللی از بازار خودروی ایران جلوگیری کرده و آنها را ملزم به سرمایه‌ گذاری در ایران و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور کند.

به گزارش ایسنا، در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته است. افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش جدید واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.

به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافع‌شان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

با این حال فعالان بازار خودروهای وارداتی از ثبات در این بازار خبر داده و می‌گویند به طور طبیعی با توجه به رشد شدید واردات و در نتیجه افزایش عرضه، نه تنها افزایشی در نرخ خودروهای وارداتی نخواهیم داشت، بلکه کاهش قیمت‌ها نیز محتمل خواهد بود.

چندی پیش نیز مجتبی خسروتاج - قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت - به جوسازی واردکنندگان خودرو واکنش نشان داده و اعلام کرد که با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، قیمت این محصولات نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

ایسنا

کد خبر 79063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 0
    اقای نجفی منش در راستای اقتصاد مقاومتی نه بلکه در راستای قالب کردن بنجل های تولیدی خودتان به مردم فلک زده بدبخت بینوا برو آقا خجالت بکش.