باوجود ممنوعیت موتورسیکلت‌های کاربراتوری همچنان حضوردارند

پرشین خودرو: موتور سیکلت‌های کاربراتوری با وجود اینکه شماره گذاری آنها ممنوع و متوقف شده است اما این محصولات به حدی در سال قبل تولید و شماره گذاری شده که تا پایان سال جاری نیز حضوری غالب در بازار مصرف خواهند داشت.

به گزارش پرشین خودرو،  با وجود ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری براساس مصوبه هیئت وزیران اما غالب موتورهای موجود در بازار مصرف، هنوز موتورهای کاربراتوری است و بنا بر گفته رئیس سندیکا این موتور ها در ماه های ابتدایی سال جاری نیز بر اساس درخواست ثبت شده سال گذشته، پلاک شده اند و حداقل تا پایان سال نیز در بازار مصرف حضور مشخص دارند.

بنابراین گزارش سازمان کنترل کیفیت هوای تهران در گزارشی در باره نقش موتور سیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوا اشاره می‌کند: «برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند خودروها نسبت به موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند؛ موتورسیکلت‌ها در جدول متهمان آلودگی هوا صدر نشین هستند و با جثه کوچک بیش از یک چهارم آلودگی هوای تهران را تولید می‌کند.

درباره تکنولوژی پایین و انژکتوری موتورسیکلت‌های در حال تردد در کشور آمده است:در شرایط فعلی که خودرو ها نیز با استاندارد بسیار پایین و با استاندارد یورو 2 تولید می شوند، باز هم میزان آلودگی هر موتور سیکلت 4 برابر بیشتر از اتومبیل است؛ چرا که به واکنش‌گر شیمیایی مجهز نیستند و درنتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورها وارد هوا می‌شود. در حالی که اتومبیل‌ها مجهز به واکنش‌گر شیمیایی هستند و گازهای ناشی از احتراق را به گازهای غیر آلاینده تبدیل می‌کنند.

موتورسیکلت ها به دلیل اینکه موتور نامناسبی دارند و عمدتاً هم کاربراتوری هستند با مصرف بالای سوخت احتراق نامناسب سوخت به شدت باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند. عمده آلودگی تولیدی از موتورسیکلت ها منو اکسیدکربن و ذرات معلق و هیدروکربن های خام هستند که به شدت بر سلامت شهروندان تأثیر گذار است.

بیش از 95 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند و امکان ایجاد پاره ای از دستکاری‌های سنتی وجود دارد که باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی ناشی از احتراق می‌شود این در حالی است که موتورهای انژکتوری را نمی‌توان به طور دستی تنظیم کرد.موتورسیکلت‌ها در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارند و متهم ردیف اول در تولید سر و صدا در تهران محسوب می‌شوند.»

سال گذشته 2 برای نیاز، موتورکاربراتوری تولید شد

بنابراین گزارش، ابوالفضل حجازی در این ارتباط به خبرگزاری تسنیم گفت: بازار مصرف و عرضه موتور سیکلت در کشور از موتور سیکلت‌های کاربراتوری به وضعیت اشباع رسیده است زیرا در سال گذشته دو برابر نیاز واقعی کشور تولید شد و این صنعت در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

وی افزود: بر اساس ابلاغ مصوبه هیئت‌وزیران در سال 94 ، تولید موتورهای کاربراتوری از ابتدای مهر ماه 95 ممنوع شد و تنها افرادی که ثبت سفارش خود را تا خرداد ماه انجام داده بودند و قوای محرکه موتورهای آنها وارد شده بود، میتوانستند تا پایان سال ثبت سفارش کنند.

رئیس سندیکای موتورسیکلت ایران ادامه داد: چندین کارخانه از این بخشنامه تخطی کردند و به خاطر سود آوری خود منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح دادند و بیش از اندازه موتور کاربراتوری تولید کردند.

وی تصریح کرد: تولید بیش از اندزه این شرکت ها باعث شد که 70 درصد از کارخانه های موتور سازی کشور به سمت تعطیلی بروند. در سال گذشته در حالی 800 هزار موتور سیکلت کاربراتوری توسط این شرکت ها تولید شد که کل نیاز کشور کمتر از 500هزار دستگاه است.

حجازی گفت: با وجود اینکه 6 ماه از سال جاری می گذرد، موتور سیکلت های کاربراتوری تولیدی سال گذشته هنوز در بازار وجود دارد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز وجود داشته باشند.

تسنیم

کد خبر 79284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha