سامانه جابجایی مسافران خودروهای تک سرنشین راه اندازی شد

پرشین خودرو: محققان دانشگاه آزاد قزوین موفق به طراحی سامانه ای برای جابجایی مسافران با خودروهای تک سرنشین شدند.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا قازلی، مجری طرح «سامانه رفت و آمد با خودروهای تک سرنشین برای کاهش هزینه» ر اظهار داشت: این سامانه برای به اشتراک گذاری خودروهای تک سرنشین راه اندازی شده و می توانند تا ۷۰ درصد در هزینه های رفت و آمد خودرو صرفه جویی کند و در کنار آن رانندگان هم دیگر تک سرنشین نبوده و با دریافت هزینه ای اندک هزینه های جاری سفرهای روزمره خود را تامین کنند.

این محقق خاطر نشان کرد: در این سامانه کرایه مسافر برای طی کردن مسیر ۵۰ کیلومتری بین تهران و کرج از ۳۵۰۰ تومان آغاز می‌شود.

به گفته وی، این سامانه در تمامی شهرهای ایران فعال است و افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و تک ‌سرنشین هستند، مسیر خود را در این سامانه اعلام می‌کنند و مسافرانی که با آنها هم‌ مسیر هستند و مبدا و مقصد مشترکی دارند، از این طریق به یکدیگر معرفی می‌شوند و می‌توانند با هم، همسفر شوند.

قازلی با بیان اینکه هم‌اکنون محققان این طرح دانش بنیان با بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاهی قرارداد همکاری دارند، افزود: این طرح در یک شرکت دانش بنیان توسط محققان دانشگاه آزاد قزوین به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه تمامی کاربران پیش از ثبت نام و به اشتراک گذاشتن سفر احراز هویت می شوند، بیان داشت: دانشجویان از طریق کد ملی، کد دانشجویی و اطلاعات هویتی که در این سیستم وارد کرده‌اند به صورت آنلاین استعلام هویت می شوند و افراد غیر سازمانی نیز از طریق ثبت کد ملی احراز هویت خواهند شد تا امنیت تمامی کاربران تامین شود. همچنین یک سیستم نظر سنجی در سامانه وجود دارد تا بعد از هر سفر بازخورد مسافران و رانندگان از یکدیگر در پروفایل آنها درج شود.

به گفته این محقق؛ ‌کاهش مصرف سوخت و ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی و در نتیجه افزایش بهره‌وری اجتماعی و کاهش هزینه‌های دولت از قبیل مالیات بر گازهای گلخانه‌ای از دیگر مزایای کاربردی شدن این سامانه است.

وی با دعوت از مردم برای به اشتراک گذاری وسیله نقلیه به منظور کاهش خودرو تک سرنشین خاطر نشان کرد: این طرح در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا درحال اجرا است و آحاد مردم با پیوستن به این طرح می توانند بسیاری از مشکلات نظیر ترافیک و آلودگی هوا را به کمک یکدیگر برطرف سازند.

کد خبر 79311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha