کد خبر 79353
۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
نگاهی به شاس‌بلندهای جدید بازار ایران

پرشین خودرو: مقایسه کوتاه این خودروها نشان می‌دهد سبک و سیاق ساخت یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت در همه برندها بسیار شبیه هم است و تنها تفاوت ملموس لوگوی شرکت سازنده این قبیل خودروهاست

به گزارش پرشین خودرو، تب تند خرید کراس اوور با شدت و حدتی فراوان پیوسته در حال افزایش است و ایرانی با دل کندن از سدان ها و هاچ بک ها، اخیرا عاشق کراس اوور شده اند. خودروسازان مختلف و شرکت های واردکننده به طور پیوسته در تلاشند این نیاز را پاسخ گویند. جالب تر اینکه، در حالی‌ به شکلی روزافزون برندهای تازه‌نفس در صف مدعیان ورود به بازار ایران قرار می‌گیرند که مدل‌های جدید در معرض مدل های به روزتر قرارگرفته و طول عمر محبوبیت محصولات هر کلاس به بیش از چند هفته نمی‌کشد. 

 بعد از عرضه سانگ یانگ تیوولی، نیسان جوک، رنو کپچر، پژو 2008 و تویوتا سی-اچ‌آر، حالا خبر می‌رسد سه خودروی تازه نیسان کیکس، هیوندای کونا و فولکس‌واگن تی-راک جدیدترین مسافران بازار ایران هستند که قرار است در بازه 150 تا 200 میلیون تومان به شکار خریداران جوان بپردازند. این خودروها قرار است در یک افق یک ساله وارد بازار ایران شوند. مقایسه کوتاه این خودروها نشان می‌دهد سبک و سیاق ساخت یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت در همه برندها بسیار شبیه هم است و تنها تفاوت ملموس لوگوی شرکت سازنده این قبیل خودروهاست. 

 

هیوندای کُنا

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

 

کونا از یک طراحی کاملاً جدید و البته غیرمتعارف و جسورانه برخوردار است که مشابه آن پیش‌ از این در جیپ چروکی، نیسان جوک و ساخته‌های سیتروئن مانند C4 ایرکراس و نسل جدید C3 بکار رفته بود؛ بنابراین کُنا مطمئناً ثابت می‌کند که این سبک طراحی به این زودی‌ها از مُد نمی‌افتد. درواقع این کراس‌اوور جدید کره‌ای را از لحاظ طراحی می‌توان با نیسان جوک، جیپ چروکی و حتی تویوتا C-HR قابل‌مقایسه دانست درحالی‌که از همهٔ آن‌ها بهتر به نظر می‌رسد.کُنا به لطف برخورداری از سقفی به رنگ مشکی، از بدنهٔ دورنگ سود می‌برد اما می‌توان سقف را به رنگ سفید یا همرنگ بدنه هم سفارش داد. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت 4.16 متر طول، 1.8 متر عرض و 1.55 متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن نیز برابر با 2.6 متر است.

 

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

 

در داخل نیز هیوندای گفته است که کُنا با فضای سری بیشتر از تمامی رقبا، بهترین فضای داخلی در این کلاس را ارائه می‌کند. همچنین با توجه به تصاویری که از نمای داخلی کُنا منتشر شده می‌توان گفت طراحی داخلی این کراس‌اوور به لطف استفاده از تریم رنگی و طراحی خاص صفحه‌نمایش، حتی از استایل بیرونی هم قابل‌توجه‌تر است. در زمینهٔ فناوری نیز کُنا به جدیدترین و برترین ویژگی‌های تکنولوژیک مانند رادیو HD، دوربین دید عقب، اینترنت 4و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با قابلیت پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل مجهز است که این سیستم از طریق نمایشگرهای پنج، هفت یا هشت اینچی ارائه می‌گردد. موتور 1.6 لیتری و توربوی کونا احتمالا برگ برنده این مدل در بازار ایران باشد چرا که با 175 اسب بخار قدرت، قوی ترین خودروی این رده از بازار به حساب می آید.

 

فولکس‌واگن‌تی-راک

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

 

شباهت عجیبی در فرم طراحی و نه ظاهر بین کُنا و تی-راک وجود دارد. زبان طراحی تازه، بدنه دو رنگ، داشبوردی مزین به رنگ‌های جوان‌پسند و البته موتورهای کوچک. کابین این کراس‌اوور جدید که دارای پنج صندلی است، به تعدادی از ویژگی‌های تکنولوژی بالا و پیشرفته‌ای مانند صفحه آمپر دیجیتالی مجهز شده است. جدیدترین کراس‌اوور فولکس‌واگن 4.23 متر طول دارد که این یعنی 25 سانتیمتر کوتاه‌تر از تیگوآن است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با 2.6 متر است. در حالت معمولی، در پشت صندلی‌های عقب این کراس‌اوور آلمانی 445 لیتر فضای بار وجود دارد اما با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان این فضا را تا میزان قابل‌توجه 1290 لیتر افزایش داد.

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

یک صفحه آمپر 11.7 اینچی جایگزین نمونهٔ سنتی آنالوگ شده است. علاوه بر این، در اینجا غربیلک فرمان سه پرهٔ و پنل دکمه‌های آشنا هم به چشم می‌خورد درحالی‌که تریم رنگی نیز نمای زیبا و جذابی به داخل T-Roc بخشیده است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو به‌صورت استاندارد از نوع 6.5 اینچی است اما امکان سفارش نمونهٔ هشت اینچی هم برای آن وجود دارد. علاوه بر این، برای T-Roc آپشن‌های مختلفی مانند تریم‌های رنگی گوناگون و پکیج کامفورت قابل سفارش است که تجهیزات رفاهی مانند شارژ بی‌سیم برای دستگاه‌های دیجیتال و سیستم صوتی 300 واتی را به آن اضافه می‌کند. این خودرو قیمتی 20 هزار دلاری دارد و احتمالا در ایران حدود 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. گفته می شود موتور این خودرو یک نمونه تی.اس.آی با 1.5 لیتر حجم و 150 اسب بخار قدرت است که برای خودرویی در این رده مناسب به نظر می رسد گرچه فولکس واگن تی-راک نمی تواند با این موتور چندان عملکرد پرشتابی ارائه کند.

 

نیسان کیکس

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

جدیدترین محصول نیسان برای بازارهای نوظهور خودرویی است که با الهام از سبک و سیاق زبان طراحی جدید

این برند شکل گرفته و از دو نمیه متضاد برخوردار است. هرچه بخش جلویی این خودرو ساده و بی آلایش شکل گرفته، بخش عقب این خودرو اسپورت و جذاب طراحی شده و ظاهر جسورانه ای به کیکس بخشیده است. این خودرو که از یک پلتفورم مشترک با نیسان جوک سود می برد، با استفاده از یک موتور کوچک 1.6 لیتری روانه بازار شده که نیرویی معادل 118 اسب بخار تولید کرده و در اختیار راننده قرار می دهد. توان حاصل از پیشرانه این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود.

 

کراس اوورهای جدید بازار ایران را بشناسید

 

از جمله امکاناتی که این خودرو در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد می توان به سامانه ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دستی،2 عدد اسپیکر ساده با درگاه USB و اتصالات بلوتوث و تجهیزات ایمنی ازجمله 2 عدد کیسه هوا،ABS باEBD،ESP و سامانه کمکی شروع حرکت از روی تپه و سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها اشاره کرد. ضمن اینکه چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌بردند. کیکس در مجموع خودروی ضعیفی است و نه تنها در بخش هندلینگ، پایداری و شتاب که در مقوله مهم ایمنی هم حرف زیادی برای گفتن ندارد و هم سطح فولکس و هیوندای نیست گرچه هزینه های کمتری نیز احتمالا به خریداران خود تحمیل می کند.

 

کد خبر 79353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha