ماموران پلیس حق متوقف کردن خودروها را بدون رویت تخلف ندارند

پرشین خودرو: دادستان عمومی و انقلاب قزوین با ارسال نامه ای به رئیس پلیس راهور و فرمانده پلیس راه استان یاد آور شد که ماموران آنها حق متوقف کردن وسایل نقلیه را بدون رویت و جرم تخلف ندارند.

به گزارش پرشین خودرو،  به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در نامه های جداگانه به رئیس پلیس راهور و فرمانده پلیس راه استان از آنان خواست تا نسبت به توجیه ماموران تحت امر خود در راستای پیشگیری از وقوع جرم،از کمین پلیس راه در نقاط کور به قصد توقف اتومبیل هایی که عمدتا اقدام به سبقت یا سرعت غیر مجاز می کنند خودداری کنند.
وی در این نامه گفته است: براساس ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، ماموران راهنمایی و رانندگی در صورتی می توانند مدارک رانندگان را مطالبه کنند که شاهد تخلف از سوی آنان بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند و در غیر از این موارد حق متوقف کردن رانندگان و مطالبه مدارک را از آنان ندارند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین، رعایت این موضوع را در راستای رعایت حقوق عامه و منشور حقوق شهروندی بسیار لازم دانست.
در متن کامل ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 آمده است، رانندگان موظفند هنگام رانندگی، گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنها می گذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه ماموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند.
در نامه دادستان قزوین همچنین آمده است: در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد،ماموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده نمایند.

 

کد خبر 79517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha