هزینه احداث ترمینال ایرانشهر یک میلیارد دلار

پرشین خودرو: سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ظرفیت ترمینال سلام از ۳.۵ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد، از کلنگ‌زنی ترمینال ایرانشهر تا بهمن ۹۶ خبر داد.

به گزارش  پرشین خودرو،  کوروش فتاحی امروز در آستانه انجام اولین پرواز برگشت زائران و حجاج بیت‌الحرام به فرودگاه امام(ره) اظهار داشت: در راستای تسهیل تردد حجاج، جلوگیری از بروز ازدحام در ترمینال یک و آسایش استقبال‌کنندگان، سالن چند منظوره 6 هزار مترمربعی فرودگاه امام امروز با ورود حجاج افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه این سال در کمتر از دو ماه ساخته شد، گفت: سالن 6 هزار مترمربعی در جنوب هتل فرودگاه واقع شده است و فعلاً برای سفرهای برگشت حجاج است و در بازه‌های زمانی مختلف در آینده کاربردهای مختلفی نظیر پارکینگ مسقف و یا نمایشگاه خواهد داشت زیرا با هتل فرودگاه همجوار است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: از استقبال‌کنندگان حجاج در این سالن 6 هزار متری پذیرایی می‌شود ضمن اینکه حجاج خدمات بهتری می‌گیرند، ضمن آنکه ازدحام در ترمینال یک که برای پروازهای عادی است رخ نمی‌دهد.

فتاحی اظهار داشت: این سالن 6 هزار مترمربعی دارای تسمه نقاله 107 متری برای انتقال بار است و برای حفظ امنیت این سالن 24 دوربین مداربسته فعالیت می‌کند.

وی افزود: پارکینگ اختصاصی برای این سالن به ظرفیت 1200 خودرو در نظر گرفته‌ایم ضمن آنکه امکانات رفاهی برای استقبال کنندگان حجاج نظیر غرفه‌های مختلف، سرویس‌های بهداشتی و امثال آن وجود دارد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: در پروازهای رفت 25 هزار حاجی را در قالب 100 پرواز از فرودگاه امام(ره) به خانه خدا اعزام کردیم که از سالن چسبیده به ترمینال یک این اعزام انجام شد.

وی افزود: پروازهای برگشت حجاج در فرودگاه امام از بعدازظهر امروز ساعت 15 آغاز می‌شود و تا 7 مهرماه ادامه دارد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: دو سالن برای پروازهای برگشت حجاج در نظر داریم، زوار ابتدا پس از پیاده شدن بلافاصله وارد سالن گذرنامه می‌شوند و بعد از پذیرایی در موکب توسط 5 اتوبوس به سالن 6 هزار مترمربعی منتقل می‌شوند و آنجا بارهای خود را که توسط 8 کامیون از هواپیما به سالن منتقل شده است، تحویل می‌گیرند.

فتاحی افزود: از این 6 هزار مترمربع 3 هزار مترمربع فضا برای استقبال کنندگان در نظر گرفته شده است ضمن آنکه هماهنگی‌ها با اورژانس، قرنطینه،‌ پلیس، سپاه و گمرک انجام شده است.

وی ادامه داد: برای انجام پروازهای حجاج همکاران تلاش شبانه‌روزی داشتند ضمن آنکه به‌زودی نیز پروازهای عتبات برای ایام محرم آغاز می‌شود.

* افزایش ظرفیت ترمینال سلام به 5 میلیون مسافر

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: فرودگاه امام به‌عنوان پیشانی اقتصادی کشور باید توسعه یابد و از رقبا در منطقه پیشی بگیرد. بنابراین توجه رسانه‌ها به فرودگاه امام درواقع حفظ منافع ملی است.

فتاحی افزود: در همین امارات از آن منظر که رسانه‌ها به توسعه گردشگری بها می‌دهند، در برخی موارد مشکلات صنعت هوایی آنها در هواپیمایی امارات به هیچ عنوان رسانه‌ای نمی‌شود تا گردشگری آنها در دنیا خدشه‌دار نشود.

وی به قانون ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه در سال 90 عده‌ای قانون‌گذار قانون ایجاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را ایجاد کردند.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: متأسفانه ما هنوز در بخش فرودگاهی اقتصادی نشده‌ایم زیرا 87 درصد درآمدهای فرودگاه هوانوردی است و فقط 13 درصد غیرهوانوردی است.

فتاحی گفت: در فرودگاهی نظیر دبی اراضی فرودگاهی زیاد نیست اما نوع اقتصادی شدن آنها متفاوت است و حدود 50 درصد درآمد آنها از محل فعالیت‌های غیرهوانوردی است که در فرودگاه امام(ره) نیز افزایش درآمدهای غیرهوانوردی از اولویت‌های ما است.

وی افزود: در حال حاضر از 3.5 میلیون ظرفیت ترمینال یک بابت جابه‌جایی 8.5 میلیون مسافر استفاده می‌شود یعنی 5 میلیون بیشتر از ظرفیت فعلی، بنابراین در این شرایط نمی‌توان به ارائه خدمات به بهترین وجه ادامه داد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در یک گام «حقوق مسافر»، «رشد کیفیت» و «خدمات بحث‌برانگیز» به مسافران خدمت‌رسانی کنیم اما فعلاً در گام اول هستیم و هنوز برای گام‌های دوم و سوم زمانی زیادی لازم است.

فتاحی بابیان اینکه ظرفیت‌سازی در قالب احداث ترمینال‌های سلام و ایرانشهر در دستورکار است، گفت: تغییرات نقشه‌ای ترمینال سلام انجام شد و مشکلات مالی آن رفع شده است و به‌زودی بازدید اصحاب رسانه به صورت کامل از روند پیشرفت تکمیل ترمینال سلام انجام می‌شود.

وی درباره نحوه تأمین مالی برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران توضیح داد: منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام(ره) به همین دلیل توسعه می‌یابد و این دو منطقه باید در دو سال آینده درآمدزا باشد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: منطقه آزاد معافیت گمرکی، مالیاتی و ویزایی دارد و اغلب صنایع در اطراف منطقه آزاد فرودگاه هستند ضمن آنکه تأمین سرمایه از محل همین مناطق آزاد و ویژه برای فرودگاه امام(ره) خواهد بود.

فتاحی ادامه داد: درآمد ناشی از ترمینال‌داری و کلاً درآمدهای هوانوردی بالا نیست و ما باید از همین مناطق آزاد و ویژه منابع مالی بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار را تأمین کنیم.

وی گفت: ما در رقابت با کشور ترکیه و فرودگاه آتاترک، دبی، قطر و گرجستان هستیم، آنها ما را رصد می‌کنند؛ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به‌قدری پتانسیل دارد که با وجود همه عقب‌ماندگی‌ها در حوزه فرودگاهی هنوز فرودگاه‌های منطقه دلهره رشد و توسعه فرودگاه امام(ره) را دارند. رقبای ما در منطقه می‌دانند که ظرفیت فرودگاه امام(ره) در آینده چه خواهد بود، حتی پول به شرکت‌های مشاور داده‌اند که آینده و وضعیت بعدی فرودگاه امام(ره) را برای آنها رصد کنند که در این میان می‌توان به کشور ترکیه اشاره کرد تا به این ترتیب از درآمدهای حاصل از رشد فرودگاهی فرودگاه امام(ره) عقب نمانند و خود در این سبد توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه ضروری است توجه سرمایه‌گذاران دنیا به سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام(ره) افزایش یابد، گفت: در این حوزه نیازمند یاری اصحاب رسانه هستیم و در راستای منافع ملی رسالت رسانه دفاع از برند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است.

فتاحی ادامه داد: طبق آمار ایکائو سالانه 7 میلیارد سفر هوایی در دنیا انجام می‌شود و قرار است از این رقم 500 میلیون سفر در حوزه خاورمیانه باشد. رقبای ما سهم خود را در این آمار افزایش داده‌اند و ما هنوز سهم به سزایی در پروازهای منطقه و دنیا نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فرودگاه دبی سالانه 60 میلیون مسافر و فرودگاه ترکیه 50 میلیون مسافر جابه‌جا می‌شود، در حالی‌که در فرودگاه امام(ره) این رقم در سال 95 شامل 4 میلیون نفر رفت و 4 میلیون نفر برگشت است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ظرفیت ترمینال سلام در تکمیل نهایی از 3.5 میلیون نفر در سال به 5 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد، گفت: با تکمیل ترمینال سلام ظرفیت فرودگاه امام(ره) به 10 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.

فتاحی اظهار داشت: ترمینال 2 (ایرانشهر) نیز به‌زودی و در بهمن‌ماه امسال کلنگ‌زنی می‌شود و در فاز اول که تا 4 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت ما به 30 میلیون مسافر افزایش می‌یابد، فاز اول ترمینال ایرانشهر برای 16 تا 19 میلیون مسافر در سال ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تکمیل کل ترمینال ایرانشهر به ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را خود به تنهایی به 90 میلیون نفر افزایش می‌دهد، هزینه سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) همچنین از استقبال 16 سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در ترمینال ایرانشهر خبر داد و گفت:‌ در حال ارزیابی اولیه سرمایه‌گذاران هستیم.

فتاحی همچنین به استفاده از مشاوران خارجی برای اجرای طرح‌های فرودگاه امام(ره) اشاره کرد و گفت: شرکت هلندی ناپو طرح‌های ما را بررسی و ارزیابی می‌کند؛ طرح جامع فرودگاه امام(ره) و طرح 5 ساله نقشه راه تا 98 درصد پیشرفت دارد، در حال جمع‌بندی و ارائه به وزیر راه هستیم.

وی گفت: همین شرکت ناپو با تغییرات ظرفیت ترمینال سلام را از 3.5 میلیون نفر به 5 میلیون نفر پیشنهاد داد و ما به‌عنوان کارفرما آن را پذیرفتیم.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در اراضی به مساحت 36 هکتار در چند ماه آینده متولد می‌شود و پس از آن طرح تفضیلی مناطق آزاد عرضه می‌کنیم که سرمایه‌گذار آنجا شرکت ثبت کرده و تعرفه می‌گیرد.

فتاحی همچنین از انعقاد قرارداد مطالعاتی با شرکت لوکزامبورگی در حوزه لجستیک خبر داد و گفت: این شرکت بازار لجستیک را در اختیار دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم طراحی منطقه لجستیک فرودگاه امام(ره) را این شرکت انجام دهد.

وی تکمیل ترمینال سلام را اولویت اول طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعلام کرد و افزود: تنها راه برون‌رفت از مشکلات ترمینال یک امام(ره) بهره‌برداری از ترمینال سلام است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: اولویت دوم ما اتمام و تکمیل طرح‌های جامع است.

فتاحی همچنین به هدف‌گذاری برای تفکیک فعالیت‌ها و درآمدها و هزینه‌ها بین شرکت شهر فرودگاه‌ها امام(ره) و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد و گفت: تا همین دو ماه پیش ظرفیت دارایی‌ها، مالی و هزینه‌های ما مشخص نبود. دارایی‌ها بنام شرکت فرودگاه‌ها است و مشخص نبود که خدماتی که در بخش ناوبری داریم، هزینه‌های آن را چه کسی باید بپذیرد.

وی یادآور شد: در حال خارج کردن ناوبری از اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) هستیم.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اضافه کرد: در چند ماه گذشته شرکت فرودگاه امام(ره) از حالت ذیل خدمات کشوری خارج شد و ذیل قانون خاص قرار گرفت و کل اساسنامه ما در حال تغییر است.

فتاحی اظهار داشت: بودجه ما 500 میلیارد تومان در سال است که برای تعمیر و نگهداری هم کفاف نمی‌کند و هزینه‌های ما سنگین است؛ حدود 10 پروژه عمرانی سنگین داریم که توسط صندوق شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) اجرا می‌شود.

فارس

کد خبر 79867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha