کد خبر 80119
۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
«آپشن» تاثیری در کیفیت خودرو ندارد

پرشین خودرو: امروز مردم برای مصرف یک کالا به‌دنبال محصولاتی هستند که دوام بیشتری داشته و از استانداردهای لازم برخوردار باشد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در دید عامه مردم هر کالایی دارای مزیت‌های بیشتری باشد،باکیفیت‌تر به‌شمار می‌رود.

به گزارش پرشین خودرو، درحالی‌که این تعریف در کشورهای صنعتی متفاوت بوده و مزیت و آپشن مقوله‌ای متفاوت از کیفیت است. اینگونه نیست که هر کالایی دارای آپشن‌های بیشتری باشد باکیفیت‌تر و هر محصولی از امتیازهای کمتری برخوردار باشد بی‌کیفیت‌تر است.در این گزارش کارشناسان صنعت قطعه درباره کیفیت محصولات در صنعت خودرو و نیز آپشن‌ها به نکته‌هایی اشاره کردند که برخی معتقد بودند این دو مقوله بیشتر مربوط به خود صنعت خودرو است این در حالی است که عموم افراد کیفیت خودرو را به‌طور مستقیم مربوط به قطعات به‌کار رفته در آن می‌دانند.
کیفیت در ایران به گونه‌ای متفاوت از سایر کشورهاست
علی‌اکبر جوانروح، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره دو مقوله کیفیت و آپشن گفت: تعریف کیفیت در ایران به گونه‌ای متفاوت از سایر کشورهاست. به‌طور نمونه ممکن است خودرویی ارزان‌قیمت باشد مانند ۱۰۶ که فرمان هیدرولیک ندارد، همین‌طور بسیاری از آپشن‌های دیگر در این خودرو وجود ندارد، درواقع خودرویی بدون آپشن و ارزان‌قیمت است. اینجا نباید گفت خودروی باکیفیت است یا بی‌کیفیت.او افزود: این خودرو به لحاظ استانداردها تمام معیارها را رعایت کرده و تنها آپشن کمتری دارد و به همین دلیل نرخ آن نسبت به سایر مدل‌های آن پایین‌تر است اما به‌طور قطع میزان استاندارد قطعات تمام مدل‌های با آپشن و بدون آپشن یکی است.این فعال صنعت قطعه ادامه داد: آپشن مربوط به حوزه کمیت است نه کیفیت. امروز مدل بنز یا وولو دارای آپشن‌های بسیاری است که به‌طور نمونه اگر صاحب خودرو بخواهد سبقت غیرمجاز بگیرد به‌شکل خودکار، سامانه این اجازه را به صاحب خودرو نمی‌دهد زیرا خطوط ممتد را تشخیص می‌دهد و به راکب اجازه سبقت غیرمجاز داده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: درنتیجه از این خودرو با اصطلاح باکیفیت نمی‌توان نام برد بلکه دارای آپشن‌های بسیاری است و همین امر روی نرخ آن تاثیر می‌گذارد اما بنزی دیگر در مدل پایین‌تر همان قطعات را با همان استاندارد دارد اما با آپشن‌های کمتر که نرخ آن را کاهش می‌دهد. عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی روال کشورهای صنعتی را در قیمت‌گذاری اینگونه بیان کرد: کاهش و افزایش قیمت‌ها مربوط به تعداد آپشن‌هایی است که یک مدل در خود دارد نه کیفیت قطعات به کار رفته در آن اما در ایران این مسئله به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌شود. ایرانیان به خودروهایی که دارای آپشن‌های زیادی است به‌عنوان مدل باکیفیت می‌شناسند درحالی‌که همین خودرو می‌تواند هیچ کدام از آپشن‌ها را نداشته باشد اما از سطوح بالای استاندارد برخوردار باشد.جوانروح افزود: تویوتا کمری با یک کولر از نظر کیفیت قطعات با مدل هیبریدی تفاوتی ندارد و در سامانه کنترلی با هم متفاوت هستند.
آپشن تاثیری در عملکردها ندارد
در این‌باره محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور یکی دیگر از فعالان این صنعت به نکته‌هایی دیگر اشاره کرد و درباره تفاوت کیفیت و آپشن گفت: نخست باید تعریفی از آپشن داشت؛ آپشن می‌تواند در محصولی باشد یا نباشد و مصرف‌کننده در خرید حق انتخاب دارد و بیشتر نیز جنبه زیبایی دارد و به‌اصطلاح جنبه عملکردی ندارد. به‌طور نمونه بستن باربند برای یک مدل خودرو جنبه آپشن دارد، ارتباطی باکیفیت سایر قطعات ندارد و به این ترتیب جزو ضرورت‌های کالا نبوده و می‌تواند نباشد.
او ادامه داد: امروز بعضی خودروها با ضبط صوت خاصی به‌فروش می‌رسند که این آپشنی در مقابل سایر مدل‌ها به‌شمار می‌رود. یا مشتری تقاضا دارد برای سپرها قطعه‌ای خاص استفاده شود که جنبه آپشن دارد. این فعال صنعت قطعه افزود: کیفیت محصولات برای خودرو با آپشن و بدون آپشن از ضرورت‌ها است. به‌طور قطع استفاده از قطعات با استانداردهای متفاوت در قیمت‌ها تاثیر دارد همانطور که هر خودرویی آپشن بیشتر داشته باشد قیمتش بالاتر است. استفاده از آپشن‌های بیشتر در خودروها چقدر روی فعال و توانمندتر شدن صنعت قطعه کشور تاثیر دارد؟ نجفی‌منش در این‌باره توضیح داد: نمی‌تواند اینگونه باشد زیرا ممکن است برخی آپشن‌ها خارج از واحدهای تولید قطعه ساخته و به بازار عرضه می‌شوند و ارتباط چندانی با این صنعت ندارند.
البته آپشن‌هایی که جنبه کارکردی دارند بیشتر مربوط به حوزه الکترونیک هستند و آپشن جزو قطعات خودرو به‌شمار نمی‌رود. اما کیفیت خودرو، با توجه به عملکرد قطعات ارتباط مستقیم با صنعت قطعه دارد. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در این‌باره نیز اظهار کرد: در این مقوله کیفیت خودرو بستگی به خودروساز دارد و اینکه فناوری خودرو مربوط به چه سالی است. به‌طور نمونه ممکن است مدلی دو دهه پیش، از خودروهای روز بوده باشد و کیفیت قطعات در آن زمان روزآمد بوده و براساس استانداردهای لازم تولید و تامین می‌شد اما با گذشت ۲۰ سال، امروز نمی‌تواند جزو خودروهای باکیفیت باشد و افراد آن را به‌عنوان محصولی مطلوب و روزآمد نمی‌شناسند زیرا مدل‌های دیگر با آپشن‌های متفاوت وارد بازار شده است.
او ادامه داد: محصولات با توجه به تغییر سلیقه مشتریان و نیاز و خواسته آنها سال به سال تغییر کرده و مردم به‌دنبال خودروی باکیفیت سراغ خودروهای نسل جدید می‌روند. در این‌باره نمی‌توان گفت این خودرو که بازار ندارد یا نسبت به نسل امروز روزآمد نیست مشکل از قطعات آن است. قطعات با توجه به ساختار خودرو و استانداردهای موردنیاز زمان خودش تولید و تامین می‌شود. با یک مثال موضوع را روشن‌تر کنم؛ ساختمانی که امروز جزو معماری قدیمی است را مردم نمی‌گویند تیرآهن یا این قطعات و مصالح به‌کار رفته آن را بی‌کیفیت کرده است زیرا این مواد برای امروز قدیمی هستند. این فعال حوزه لنت‌ترمز افزود: بنابراین تمام مسئولیت و کیفیت خودرو متوجه خودروساز است. اگر خودروساز خودرویی مطلوب طراحی کند و برای تامین قطعات موردنیاز آن با قطعه‌سازان توانمندی وارد همکاری شود کیفیت محصول نهایی موردرضایت مصرف‌کننده خواهد بود.
نجفی‌منش در پایان درباره ارتباط آپشن و کیفیت با صنعت قطعه یادآور شد: این دو مقوله جدا از یکدیگر بوده و مزیت‌ها با عنوان آپشن تاثیری در عملکرد خودرو و قطعات نداشته و فعالیت و شیوه عملکرد قطعات بحثی دیگر است.
سخن آخر
با وجود برخی شکایت‌ها و گلایه‌ها درباره کیفیت قطعات، عمده قطعه‌سازان عنوان می‌کنند تایید نهایی کیفیت قطعات از سوی سازندگان خودرو انجام می‌شود و اگر قطعه‌ای در خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد با تایید ناظر کیفی خودروساز است و قطعه‌ساز نباید جوابگو باشد.

منبع: گسترش صنعت

کد خبر 80119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha