آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به نفع  افراد سودجو و دلالان بود

پرشین خودرو: سخنگوی اتاق اصناف ایران گفت: طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با هدف فراهم کردن شرایط رقابتی در میزان خدمات و رفاه مسافران اجرا شد اما منفعت آن به جیب شرکت های چارتری، افراد سودجو و دلالان رفت.

به گزارش  پرشین خودرو، از اتاق اصناف ایران، «مجتبی صفایی» با اشاره به تعدد شکایات رسیده از طرف مردم به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت در خصوص قیمت های هواپیما گفت: اتاق اصناف ایران در این خصوص حق ورود به این مساله را ندارد اما روزانه شکایاتی درخصوص نارضایتی مردم مبنی بر نبود قیمت مناسب و تغییر لحظه ای قیمت از سوی شرکت های هواپیمایی به دست این سازمان می رسد.
وی با تاکید بر جلوگیری از تضییع حقوق مردم و مسافران اضافه کرد: نبود ساز و کار قانونی و نظارتی مناسب، نه تنها این طرح را به سمت تامین منافع مردم سوق نداد بلکه منجر به ضرر مصرف کنندگان شد.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناق ایران با تاکید بر نظارت بر شرکت های اینترنتی فروش بلیت گفت: در ماه های گذشته پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت، بسیاری از شرکت هایی اینترنتی اقدام به فروش بلیت هواپیما کرده اند که با قیمت های مختلف و گاهی با کلاهبرداری مردم را دچار ضرر کرده اند.
صفایی با بیان اینکه چندگانگی قیمت بلیت به مصرف کنندگان فشار زیادی وارد کرده است، افزود: با توجه به خرید 10 تا 20 درصدی بلیت هواپیما از درآمد دولت توسط سازمان های دولتی و گران تر شدن بهای آن برای مردم، این طرح انتخاب دومی برای مردم نگذاشته است.

صفایی از سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان به شکایات مردم در زمینه قیمت بلیت هواپیما گلایه کرد و گفت: در جایی که مسافران و مردم از اجرای این طرح ضرر زیادی کرده اند، انتظار می رود سازمان حمایت برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و کاهش فساد، سکوت خود را بشکند و با خاطیان برخورد کند.
 شناورسازی قیمت بلیت هواپیما بر اساس بند ب ماده 161 برنامه پنجم توسعه انجام شده است.
با اجرای این طرح تعیین نرخ های تکلیفی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای داخلی برچیده شد و قیمت بلت هواپیما متناسب با تقاضای سفر و با کشش قیمتی عرضه و تقاضا تعیین می شود.

به گفته رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما الزاماً به معنای افزایش قیمت ها نیست، همانطور که در بسیاری از مواقع شاهد ارائه نرخ بلیت هواپیما پایین تر از نرخ های متعارف هستیم.
به گفته وی، نرخ بلیت هواپیما بر مبنای کلاس نرخی است که شرکت های هواپیمایی اعلام و از سایت آن شرکت ها منتشر می شود.

جعفرزاده با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در درجه اول ایرلاین ها را مسئول چگونگی توزیع بلیت های خود می داند، افزود: متقاضیان بلیت هواپیما می توانند برای اعتبار سنجی از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری www.cao.ir و انجمن شرکت های هواپیمایی به نشانی www.aira.ir از اعتبار بلیت خود اطمینان حاصل کنند.
سازمان هواپیمایی کشوری به مردم توصیه کرده است که در فصولی که با افزایش تقاضای سفر مواجه هستند، برای تهیه بلیت هواپیما به مراکز و دفاتر معتبر و دارای مجوز مراجعه کنند و شکایت خود را به پایگاه اینترنتی این سازمان ارسال کنند.

ایرنا

کد خبر 80180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha