برون رفت از مهندسی معکوس چالش صنعت قطعه سازی ایران

پرشین خودرو: یکی از دغدغه‌های صنعت، تولید باکیفیت و صادرات گسترده است. با تحقق این اهداف ضمن رضایتمندی مصرف‌کنندگان، ارزش‌افزوده زیادی نصیب کشور خواهد شد. صنعت قطعه یکی از صنایع بومی است که با هدف داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی به‌وجود آمد.

به گزارش پرشین خودرو، پس از فعالیت بیش از ۳ دهه در صنعت قطعه امروز قطعه‌ساز باید فراتر از بازارهای داخل به‌دنبال بازارهای هدف جهانی باشد. به‌نظر می‌رسد در این امر قطعه‌سازان در ابتدای راه قرار دارند و هنوز گام‌های بلندی برداشته نشده است.
توانمندی داخلی در دانش فنی
نادر روان، فعال صنعت قطعه که ۴۵۰ قطعه خودرو را در کشور تولید و تامین می‌کند به گسترش صنعت گفت: الزام این شرکت تولید و تامین تمام قطعاتی است که ساخت آن دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده ضمن آنکه واردات آن مشکلات خود را دارد. البته این قطعات که شامل گیربکس، موتور، هدایت‌کننده‌ها و... می‌شود تنها مربوط به خودروهای سنگین و کشنده‌هاست.
او افزود: این ۴۵۰ قطعه به سفارش شرکت‌های بزرگ تولید می‌شود و عمده آن برای بازار لوازم یدکی داخل است زیرا در امر خدمات پس از فروش ۹۹درصد بازار قطعات مربوط به لوازم یدکی است.
وی درباره نحوه فعالیت این شرکت نیز گفت: این نشان به شکل قراردادی با کارخانجات مختلف همکاری دارد به این ترتیب با قرار دادن نقشه و دانش فنی در اختیار سازندگان، سفارش تولید می‌دهیم و سپس این قطعات با نظارت ما در واحدهای مختلف قطعه‌سازی تولید می‌شود.
روان در پاسخ به این پرسش که شرکت نقشه‌ها و دانش فنی را چگونه به‌دست می‌آورد، گفت: هزینه می‌شود و دانش مورد نظر را به‌دست می‌آوریم و برای ساخت به تولیدکنندگان خود ارائه می‌دهیم. البته بخشی از قسمت‌های مهم آن را نیز خود انجام می‌دهیم. به این ترتیب بخشی وارد می‌شود و قسمتی دیگر را کارشناسان با مطالعه و تحقیق در این مجموعه به‌دست می‌آورند.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که چند درصد از نقشه‌ها و دانش‌های فنی داخلی است و چند درصد وارد می‌شود، گفت: ۹۰درصد داخلی است و ۱۰درصد خریداری می‌شود و این شرکت دانش مورد نیاز خود را در ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی به‌دست می‌آورد. در این راستا با چند شرکت انگلیسی کار می‌شد که مربوط به پیش از تحریم‌های دهه ۹۰ بود و امروز این همکاری کمرنگ شده است. البته پس از رفع تحریم‌ها درحال‌حاضر با چند شرکت فرانسوی و آلمانی وارد همکاری شده‌ایم.
این فعال صنعت قطعه درباره همکاری خود با مراکز علمی داخلی نیز گفت: اگر در بخشی نیاز به آنالیز داشته باشیم با دانشگاه صنعتی‌شریف کار می‌کنیم و در هر بخش با توجه به توانمندی مراکز و شرکت‌ها در بحث دانش فنی از توانمندی داخل استفاده می‌شود.
وی درباره نوع فعالیت شرکت توضیح داد: به‌طور کلی یک شرکت توزیعی هستیم که در تولید به‌شکل غیرمتمرکز نیز فعالیت داریم. همچنین اگر تولید برخی قطعات در داخل توجیه اقتصادی نداشته باشد و یا تولید آن با تیراژ پایینی انجام شود که پاسخگوی نیاز داخل نباشد وارد می‌شود. فناوری برخی قطعات در کشور موجود نیست و باید وارد شود اما برنامه این است که فناوری این قطعات نیز به‌تدریج وارد شود.
روان درباره نوع خودروهایی که قطعات برای آنها تهیه می‌شود، گفت: این شرکت تمام موتورهایی که مربوط به ژنراتورها و ماشین‌آلات سنگین است را تامین می‌کند. گستره استفاده از موتورها زیاد است و شامل کامیون‌ها تا ماشین‌های راه‌سازی و کشاورزی می‌شود. امروز فناوری جدید یورو ۶ است که در ایران‌خودروهای سواری در سطحی پایین‌تر تولید می‌شوند اما در دیزلی‌ها این‌گونه نیست و دارای یورو۶ هستند.
امروز شرکت سایپا روی تولید ولوو متمرکز است. روان درباره ثبت سفارش قطعات این خودروها گفت: ولوو از گذشته نشانی شناخته شده بوده و زیرشاخه‌های آن با آنچه این شرکت در آن فعالیت دارد متفاوت است. موتورهایی که این شرکت کار می‌کند موارد کاربری گسترده‌تری داشته و زیرشاخه‌های بیشتری از ولوو در اختیار دارد.
این فعال بازار لوازم یدکی درباره برنامه‌های آینده این شرکت برای صادرات قطعات تولیدی داخل نیز گفت: درواقع صادرات در کلام راحت است اما برای تحقق آن لازم است دانش فنی قوی در اختیار داشت و قطعات تولیدی مزیت‌های زیادی نسبت به نوع خود در کشورهای دیگر داشته باشد. اگر دانش فنی فراتر از مبدا ارسال قطعات نباشد باید حداقل در حد آنها باشد. به‌طور قطع هر زمان که دانش فنی این نشان به درجه‌ای از اعتبار برسد صادرات نیز خواهیم داشت.
او زمان تحقق این امر را دو سال آینده دانست و گفت: امیدواریم با توجه به روند فعالیت این امر با برنامه‌ریزی‌هایی که داشته‌ایم محقق شود. در این راستا ابتدا بازار منطقه هدف است و در ادامه بازارهای هدف گسترده‌تر خواهد شد.
روان در پایان گفت: اگر شاخص‌های پیشرفت را برای صنعت قطعه کشور در بحث تولید باکیفیت درنظر بگیریم راهکار این است که امنیت تولیدکننده و توزیع‌کننده سالم فراهم باشد.
دولت و قوای ناظر باید کنترل دقیق و جدی روی این مسئله داشته باشند. در چنین فضایی قطعه‌ساز و توزیع‌کننده رشد می‌کند ضمن آنکه بخش صادرات نیز فعال‌تر و گسترده‌تر خواهد شد.
صادرات و هزینه‌های فناوری
حمید معدن‌کن، یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی درباره تولید و صادرات قطعه به گسترش صنعت گفت: صادرات در تولید برای تولیدکننده نکته مثبتی است که امروز شرکت‌های خارجی که برای همکاری و مشارکت با ایران پیشقدم شده‌اند قرار است بخشی از تولیدات خود را از ایران صادر کنند.
او افزود: امروز اگر قطعات ساخت کشور بهتر از قطعات صنعتی نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود. ازاین‌رو خودروسازان خارجی شریک خودروسازان داخلی راغب هستند از این کشور صادرات نیز داشته باشند به طور نمونه اگر یکصد هزار قطعه برای خودروهای مشترک داخلی سفارش می‌دهند در کنار آن ۲۰۰ یا ۳۰۰هزار قطعه برای بازارهای خارج از ایران خود نیز سفارش دهند. البته در این زمینه این سفارش‌ها به نرخ ارز و مسائل دیگر داخلی بستگی دارد.
به نظر می‌رسد با گذشت زمان، قطعه‌سازان نتوانند برای خودروهای خارجی تامین قطعه داشته باشند زیرا مدل‌ها سالانه تغییر می‌کند. معدن‌کن در این‌باره اظهار کرد: اگر فناوری و دانش فنی در واحدهای تولید وجود داشته باشد قطعات برای سایر خودروها نیز تولید خواهد شد. به‌طور نمونه شرکت رنو برای سایر محصولات خود قطعه‌ای سفارش می‌دهد که در داخل ایران مصرف ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین بستری برای صنعت قطعه کشور فراهم شده است، گفت: صحبت‌هایی شده اما هنوز نهایی نشده است. برای قطعاتی که فناوری بالایی دارند تولیدکنندگان با هزینه‌های بالای فناوری در تولید آنها دچار چالش هستند. در نتیجه اگر قطعه‌سازان داخلی بتوانند هزینه‌های فناوری را بپردازند و معیار تولید براساس استانداردهای جهانی باشد می‌توان امیدوار بود که سهم بازار صادرات کشور افزایش یابد و قطعه‌سازان وارد زنجیره تامین جهانی شوند. معدن‌کن در پایان افزود: اما در این همکاری باید سفارش‌دهندگان به این نکته توجه داشته باشند برخی هزینه‌های جانبی برای صادرات وجود دارد که نباید انتظار داشته باشند با هزینه قطعات داخلی این قطعات فروخته شود.

 

 

گسترش صنعت

کد خبر 80235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha