حضور زنان در صنعت خودرو در پیچ‌وخم دیدگاه سنتی

پرشین خودرو: جست‌وجو در نتایج مرتبط با حضور زنان در صنعت خودرو شما را چندان به نتیجه مشخصی نمی‌رساند که این روند نشان از حضور کمرنگ بانوان در این صنعت اشتغال‌زا و پیشران اقتصاد دارد.

به گزارش پرشین خودرو، هرچند به اذعان فعالان این صنعت، هم‌اکنون بیشترین حجم امور مربوط به بسترسازی‌های مرتبط با تولید در صنعت خودرو بر عهده بانوان است، اما به دلیل فرهنگ و دیدگاه سنتی موجود، این قشر همواره پشت‌صحنه بوده درحالی‌که با میزان حضور فعلی آنها در بخش آموزشی این صنعت، انتظاری بیش از آنچه وجود دارد، می‌رود.
این شرایط در حالی است که به گفته کارشناسان، می‌توان از این توانمندی‌ها در زمینه طراحی ظاهری و همچنین داخلی خودرو که برای خریداران خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده کرد.
زنان در پشت‌صحنه تولید
فیروزه اقبال زاده، فعال در صنعت قطعه و تولیدکننده لنت در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با تاکید بر اینکه زنان همواره مسئول تدارکات خوبی بوده‌اند، گفت: حضور زنان در صنعت خودرو و قطعه همواره در فراهم کردن زمینه‌های تولید مانند خرید مواد اولیه و فراهم کردن بسترهای تولید و امور مرتبط با آن بوده است.
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده هرچند آقایان در سال‌های گذشته در صف نخست صنعت خودرو و قطعه بوده‌اند، اما خانم‌ها نیز همپای آنها در پشت‌صحنه تولید فعالیت داشته‌اند، افزود: هم‌اکنون در کارخانه ما که در زمینه تولید لنت فعال است از حضور زنان در قسمت آزمایشگاه، خط تولید و بسته‌بندی استفاده می‌شود و باوجود فعالیت در شهر کوچکی مانند سمنان که ازنظر فرهنگی چندان به بانوان بهاداده نشده، اما بازهم شاهد حضور خانم‌ها در زمینه تولید و مهندسی صنعت قطعه هستیم.
این بانوی فعال در صنعت قطعه با انتقاد از حضور کمرنگ زنان در بخش‌های طراحی و آموزش نیز اظهار کرد: هرچند هم‌اکنون بانوان زیادی در صنعت قطعه مشغول به فعالیت هستند و در سال‌های گذشته نیز بانوان مهندس زیادی در این صنعت مشغول به کار بوده‌اند، اما همواره شاهد حضور مردان در صف نخست صنعت خودرو بوده‌ایم.
اقبال زاده ادامه داد: اما با این‌حال این توانمندی در زنان وجود دارد هرچند این همواره به یک پرسش تبدیل‌شده که چرا بانوان با این حجم توانمندی بازهم چندان در صنعت خودرو پررنگ نبوده‌اند.
مهندس ارزان جایگزین کارگر ارزان
حضور بانوان در صنعت خودرو تنها به خطوط تولید محدود نمی‌شود زیرا هم‌اکنون انتقادهایی نسبت به حضور کمرنگ زنان در حوزه‌های آموزش مرتبط با صنعت خودرو نیز مطرح می‌شود. هرچند که بررسی روند حضور در شرکت‌های خودروساز و همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نشان از حضور فعال این قشر دارد اما با این‌حال هنوز هم جا برای حضور بیشتر وجود دارد.
در همین حال ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت‌وگو با گسترش صنعت با اشاره به فارغ‌التحصیلان خانم در حوزه‌های مرتبط با صنعت خودرو اظهار کرد: هم‌اکنون در سطح کارشناسی ارشد رشته‌های مرتبط با صنعت خودرو، تعداد زیادی فارغ‌التحصیل خانم را شاهد هستیم که برخی از آنها پس از پایان فارغ‌التحصیلی با توجه به قابلیت‌های مهندسی خود، در مرکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی جذب‌شده در حال فعالیت هستند.
وی افزود: در سطح دکترا نیز بانوانی وجود دارند که امکان جذب آنها در هیات علمی‌های دانشگاه‌ها نیز وجود دارد که نشان از فعال بودن بانوان در ارتباط با رشته‌های مرتبط با صنعت خودرو دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات مطرح‌شده مبنی بر ارزان بودن کارگر در کشور تصریح کرد: در بسیاری از اوقات با این فرضیه که کارگر در ایران ارزان است، به سراغ مونتاژ می‌رویم این شرایط در حالی است که درواقع ارزان‌تر از کارگر در کشور، مهندس است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در داخل کشور، مهندسانی داریم که با وجود پیاده کردن مواردی که در دانشگاه‌ها آموخته‌اند حاضر هستند با دستمزدهای پایین کار می‌کنند.
خلخالی اظهار کرد: یکی از این زمینه‌های خوب، مهندسان و دانش‌آموختگان خانم هستند که با قیمت‌های خوبی می‌توان از دانش آنها استفاده کرد اما درحال‌حاضر از حضور آنها در پروژه‌ها غافل هستیم که شاید این روند به دلیل اشتباه در برداشت‌های موجود از صنعت خودرو بوده است.
حضور کمرنگ زنان با غلبه دیدگاه سنتی
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نیز در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با تاکید بر اینکه به‌طورکلی حضور زنان در بازار کار ایران محدودتر از مردان است، گفت: شاید بتوان این امر را به دلایل فرهنگی و وجود دیدگاه سنتی که از گذشته تاکنون غالب بوده، نسبت داد که باعث شده زنان بیشتر خانه‌دار تلقی شوند.
وی عامل اصلی و اساسی روند فعلی را مسئله فرهنگی و دیدگاه غالب در کشور دانست و افزود: این شرایط در حالی است که به نظر می‌رسد این روند رفته‌رفته تغییر کرده و نسبت به دو دهه گذشته شاهد تغییراتی در انگیزه زنان، مهارت و مشارکت آنها در جامعه هستیم که باعث شده زنان علاوه بر مسائل اجتماعی در مسائل اقتصادی نیز انگیزه مشارکت بیشتری داشته باشند.
این کارشناس بازار کار اظهار کرد: تبعات و شرایطی که جامعه مدرن برای زنان ایجاد کرده، الزاماتی را برای حضور زنان در بازار کار به وجود آورده که یکی از آنها استقلال مالی بانوان است ضمن آنکه مهارت ناشی از تحصیلات دانشگاهی به‌دست‌آمده که طی دو دهه گذشته از سوی آنها کسب‌شده، این انگیزه را در آنها به وجود آورده که در بازار کار کشور حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج و آمار طلاق بالا و همچنین نبود امکان تامین مالی همه اعضای کشور از سوی سرپرست باعث شده تا زنان نسبت به گذشته انگیزه و مشارکت بیشتری در بازار کار داشته باشند. حاج اسماعیلی با بیان اینکه هم‌اکنون شاهد عمده مشارکت زنان در حوزه خدمات هستیم، تصریح کرد: هم‌اکنون در این بخش شاهد حضور برجسته زنان نسبت به بخش کشاورزی و صنعت هستیم که شاید بتوان دلیل آن را نسبت بالای حضور زنان در بخش خدمات مطرح کرد و این روند باعث شده بهتر از مردان بتوانند نسبت به انجام این شغل‌ها اقدام کنند.
این کارشناس بازار کار ادامه داد: این شرایط در حالی است که هیچ‌گونه محدودیتی از نظر حقوقی، قانونی و کارآمدی نسبت به حضور زنان در بخش‌های اقتصادی کشور وجود ندارد و حق آنهاست که همپای مردان در بخش‌های اقتصادی و بازار کشور ازجمله صنعت خودرو حضور داشته باشند.
وی با اشاره به توانمندی‌های زنان در صنعت خودرو گفت: با وجود چنین توانمندی‌هایی زنان می‌توانند در بحث‌های اساسی صنعت خودرو که کشور دارای مشکلات جدی است، حضور داشته باشند که ازجمله این بخش‌ها، طراحی و معماری پلتفرم و طراحی داخلی خودرو که برای خریداران خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، خواهد بود. حاج اسماعیلی یادآور شد: هرچند که با وجود توانمندی‌های موجود در زنان این امکان وجود دارد که آنها در همه بخش‌های صنعت خودرو فعال باشند و کارآمدی لازم را داشته باشند.

گسترش صنعت

کد خبر 80236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha