ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با رشد بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب کشور از بین رفتند، از حاشیه‌نشینی ۴۰ درصدی در بندرعباس خبر داد و گفت:‌ معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در منطقه یک مسئله بسیار مهم است، افزود: در محیط رقابت بین المللی باید بتوانیم ثابت کنیم که شایستگی و برتری داریم که در جهت فناوری، کیفیت عرضه، قیمت و... است.

وی با اشاره به ارتباط حمل‌ونقل دریایی با بندر و شهربندرگاه تصریح کرد:‌ آیا ایران از ظرفیت‌های دریایی خودش در شمال و جنوب استفاده می‌کند؟ ظرفیت‌های ما فقط حمل‌ونقل بار نیست انواع ظرفیت‌های دیگر در دریا داریم.

وی با اشاره به این‌که نحوه شکل‌گیری سازمان بنادر این بوده که فقط در حوزه تخلیه و بارگیری بار عمل کند،‌اظهار کرد: سازمان بنادر کمتر خودش را متعهد نسبت به توسعه دریا می‌دانسته است. تمدن دریامحور یعنی زندگی، دریا فقط بار نیست شامل همه چیز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به هیئت عامل جدید سازمان بنادر گفت: باید به سمتی برویم که بتوانیم چگونه از ظرفیت‌های دریا استفاده و به سمت توسعه شهرهای بندر حرکت کنیم. این مسئله را یکبار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهم که باید به این ظرفیت توجه شود.

آخوندی یادآور شد: در بنادر شمال نیازمند یک بازنگری در ماموریت‌ها هستیم،‌ شمال یک دریای بسته است و میزان حمل‌ونقل کاملا محدود است، این در حالی است که ظرفیت ما بسیار بسیار بیشتر از این ارقام است.

وی با تاکید بر این‌که همین مسئله را در دریای جنوب داریم، اظهار کرد:‌ دریای عمان یک دریای بکر است و هزاران ظرفیت دارد. وقتی ایران را با مجموعه سواحل در نظر می‌گیریم می‌بینیم این ظرفیت‌ها در زندگی مردم نمود زیادی ندارد.

وی با یادآوری این‌که سهم دریا در کتب آموزشی کمتر از 8 دهم درصد است،‌ تصریح کرد: از سازمان بنادر می‌خواهم نقش پیشتاز را در این زمینه ایفا کند و این‌که چگونه می‌توان رابطه سازمان بنادر و محیط شهربندر را ایجاد کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که همیشه گفته‌ام‌ " از روزی که برای توسعه بندر شهید رجایی در دهه 50 تصمیم‌گیری شد که یک اتفاق بسیار بزرگ بود" گفت:‌اما آن روز زندگی پیرامونی کمتر مورد توجه قرار گرفت، هر چه این بندر رشد کرده سایر بنادر کشور از بین رفته است. آن لحظه‌ای که تصمیم گرفتیم بندر شهید رجایی شکل بگیرد به فکر شبکه بندر در کشور نبودیم.

آخوندی با بیان این‌که بندرعباس 550 هزار نفر جمعیت دارد،‌ تصریح کرد: یکی از عوامل رشد سریع جمعیت در این شهر قطعا وجود بندر بوده است. 40 درصد ساکنان بندرعباس حاشیه‌نشین هستند و باید 40 سال پیش به این مسئله فکر می‌کردیم.

وی یادآور شد: درباره ترانزیت خیلی در ایران حرف زده می‌شود، اما اگر این حرف را یک گام عملیاتی جلو ببریم باید یک شبکه‌ای داشته باشیم که یک سر آن دریا و ریل باشد و یک سر آن بقیه جاهای دنیا. اما چقدر ریل در سازمان درونی سازمان بنادر و دریانوردی نفوذ کرده است، این نکته بسیار بسیار مهمی است.

وی با بیان این‌که تنها یک نقطه بارگیری ریلی کالا در بندر شهید رجایی داریم، بیان کرد: باید شبکه ریل مثل جاده به اسکله‌ها بیاید تا بتوانیم امکان تخلیه و بارگیری مستقیم کالا از کشتی به ریلی و از ریل به کشتی را داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که در این صورت قیمت تمام شده کاهش می‌یابد، اظهار کرد:‌ در اولین فرصت معاونت ریلی در درون سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شود تا با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران داد و ستد داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به نیاز به آموزش در سطح جهانی گفت: امیدوارم بتوانیم اندیشه‌ای جدید در این بخش را شروع کنیم، آمایش سرزمین حرف بسیار دقیقی است و به جای هزینه هزاران میلیارد تومانی آب را شیرین کنیم باید جمعیت را به سواحل ببریم. این مسئله نیاز به اقدامات فراتر از سازمان بنادر دارد و نیاز دارد که یک زندگی شکل بگیرد.

کد خبر 80253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha