کد خبر 80339
۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
اوج گیری مصرف بنزین + نمودار

پرشین خودرو: با وجود بهره برداری از بخشی از ظرفیت بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود تا در کنار تولیدات پالایشگاههای کشور، جوابگوی مصرف این فرآورده نفتی باشد.

به گزارش پرشین خودرو، متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال 96 تا امروز از مرز 80 میلیون لیتر در روز عبور کرده است. مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی که روزهای اخیر با شدت کم سابقه ای در تاریخ کشور افزایش یافته، موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلانشهرها شده است.

رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا امروز به حدود 8 درصد رسیده است.

دولت در ابتدای خردادماه 94، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ و کمرنگ تر شد و در فضایی که هیچ سیاست کنترلی در بخش مصرف نبود، تنها واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بود؛ به طوری که در اسفندماه سال گذشته واردات بنزین به 34 میلیون لیتر در روز رسید.

اکنون نیز با وجود بهره برداری از بخشی از ظرفیت بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود تا در کنار تولیدات پالایشگاههای کشور، جوابگوی مصرف این فرآورده نفتی باشد.

در نمودار زیر، میزان مصرف بنزین در روزهای اخیر نشان داده شده است.

تسنیم 

کد خبر 80339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha