دستاوردهای حضور انجمن‌های قطعه‌سازی خارجی در ایران

پرشین خودرو: سفر انجمن‌های مختلف قطعه و خودروی جهان به کشور در دو سال اخیر به نسبت شدت یافت. این سفرها یا برای برآورد بازار ایران است یا توانمندی قطعه‌سازان برای شکل‌گیری همکاری دو طرفه. اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و لوازم‌جانبی خودروی پاکستان نیز از دیگر انجمن‌هایی است که قرار است در آینده‌ای نزدیک برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش فنی به ایران سفر کند.

به گزارش پرشین خودرو، حمیدرضا نظارتی‌زاده، رایزن بازرگانی و اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی، در راس هیاتی اقتصادی از دفتر اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و لوازم‌جانبی خودروی پاکستان (پاپم) بازدید کرد تا درباره امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکت‌های خودروسازی ایرانی و پاکستانی مذاکراتی انجام شود.
حال باید دید دستاورد سفرها و مذاکرات انجمن‌های قطعه برای کشور چه بوده و صنعت قطعه کشور در این باره چه تحولاتی داشته است. ازاین‌رو گسترش صنعت سراغ برخی فعالان این صنعت رفت و درباره این موضوع نظرات را جویا شد.
توسعه تعاملات مشارکتی
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره سفر هیات پاکستانی گفت: در زمینه مذاکرات انجمن قطعه‌سازان کشور با همتایان بین‌المللی قرار است انجمن قطعه‌سازان پاکستان نیز به ایران سفری داشته باشد اما چون این بازدید به دعوت انجمن نبوده اطلاعات دقیق درباره تاریخ این سفر در دست نیست.
وی ادامه داد: به‌طور قطع انجمن با این هیات جلسه خواهد داشت و فرصت‌های تعامل و همکاری را بررسی می‌کند. تا امروز پس از گشایش روابط سیاسی و بین‌المللی، هیات‌های صنعتی بسیاری به ایران سفر کرده‌اند ازجمله انجمن‌های قطعه‌سازی کشورهایی مانند برزیل، ترکیه، فرانسه و... همچنین نشست‌های B۲B زیادی انجام شد. حال پرسش این است که دستاوردهای این سفرها و نشست‌ها برای صنعت قطعه کشور چه بوده است؟ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی در این‌باره توضیح داد: به‌طور قطع اتفاق‌های خوبی در صنعت قطعه کشور رخ داده است.
برخی از هیات‌ها که به ایران سفر کرده‌اند مانند قطعه‌سازان چینی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی پیش از این نیز با ایران همکاری داشتند و پیش از تحریم‌ها همکاری وجود داشته است. بنابراین امروز فرصتی برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود. تلطیف روابط سیاسی و اقتصادی کشور منتج به این شد که بسیاری از قراردادها که با فشار تحریمی از بین رفته بود دوباره فعال شود. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: البته برخی قطعه‌سازانی که به ایران سفر کردند مانند برزیل یا پاکستان که قرار است بیاید جدید هستند.
این جلسات باعث شده تا صنعتگران ایرانی فرصت‌های خود را پیدا کنند. نشست‌های مختلفی با این صنعتگران داشتیم و نیز نشست‌های موازی دیگر با کترا (مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری کره‌جنوبی) و جترا (قطعه‌سازی خودروی سازمان تجارت خارجی ژاپن) داشتیم که به این ترتیب وضعیت و فرصت‌های کشور درحال بررسی است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی افزود: انجمن پیگیر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایران و شرکت‌های مبدا است و در این راستا چند تفاهمنامه مختصر بین قطعه‌سازان و شرکت‌های جدید بسته شد و می‌توان در آینده‌ای نه‌چندان دور منتظر ثمره این قراردادها بود.
این توسعه همکاری‌های مشارکتی تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ اگر زمانی شرایط گذشته تکرار شود و فشارهای سیاسی کشور بالا گیرد آیا اتفاقی که در اوایل دهه۹۰ افتاد تجربه خواهد شد و این کشورها به راحتی تعهدات خود را فراموش خواهند کرد؟ بیگلو در این‌باره توضیح داد: بسته به هوشیاری دارد که باید از سوی انجمن و نیز خود صنعتگران در مذاکرات دیده شود. از دید انجمن بهترین نوع همکاری و تعامل، سرمایه‌گذاری مشترک از هر دو سوی قرارداد است.
به این معنا که طرف خارجی برای این همکاری آورده داشته باشد و مقداری از سرمایه خود را در داخل ایران درگیر تولید کند. این امر باعث می‌شود تا شرکت سرمایه‌گذار همیشه با دید تعامل بیشتر وارد صنعت ما شده و تحت‌تاثیر شرایط سیاسی نباشد. او یادآور شد: شرکت‌هایی که پیش از این با ایران وارد همکاری می‌شدند که تعداد زیادی نیز بودند بیشتر تحت لیسانس و قراردادی برای انتقال فناوری بوده و با تغییرات سیاسی به راحتی همکاری را قطع می‌کردند بدون اینکه تعهد جدی به همکاری‌ها داشته باشند.
امروز تاکیدی که انجمن دارد و همکاری‌هایی که به نتیجه نهایی رسیده (۱۷ شرکتی که قرارداد با همتای خارجی خود امضا کرده‌اند) روی سرمایه‌گذاری مشترک بوده و در این راستا ماشین‌آلات و سرمایه مالی به کشور وارد یا بخشی از مواد اولیه را تهیه کرده‌اند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی تصریح کرد: این باعث می‌شود که طرف خارجی بماند و تابع شرایط سیاسی نباشد. همکاری با کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، چین، ایتالیا یا حتی ترکیه که پیش‌تر با آنها مشارکت داشتیم در این زمینه یک گام جلوتر است.
شناخت کافی دو طرف از یکدیگر دارند و این کشورها خود حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند. وی درباره همکاری با کشورهای جدید نیز گفت: کشورهای جدیدی مانند برزیل و پاکستان یا اتریش هنوز در حال ارزیابی بازار ایران هستند که لازم است برای همکاری به نتیجه نهایی برسند.
همکاری‌های پس از برجام در صنایع مختلف به‌گونه‌ای است که برای کشورهای جدید نوعی امنیت خاطر ایجاد می‌کند. او گفت: انجمن با کشورهایی که دارای پیشینه همکاری با ایران بوده‌اند مانند چین، فرانسه، ایتالیا و آلمان در تماس روزانه است و اسپانیا نیز به سرعت در حال پیوستن به این جمع است. بیگلو به مشاوران حقوقی و اقتصادی انجمن اشاره کرد و گفت: انجمن به‌طور قطع از طریق مشاوران خود می‌تواند از قطعه‌سازان کشور حمایت کند کمااینکه قطعه‌سازان نیز برای راهنمایی به این انجمن رجوع و در قراردادهای خود استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: هدف انجمن این است که هر قراردادی که در ایران با قطعه‌سازان داخلی بسته می‌شود نخست نفع قطعه‌سازی و صنعت خودروی ایران در آن لحاظ و سپس باید منافع طرف خارجی دیده شود. ما به برد-برد اعتقاد داریم اما چون بازار ماست باید برد اصلی برای طرف ایرانی باشد.
بیگلو در پایان گفت: تعاملات خوبی با هیات جدید ژاپن و کره داشتیم و با جترو برای تهیه مواد اولیه و ارتقای سطح کیفی مذاکراتی شد و نیز با هیات کره‌ای. با توسعه همکاری‌ها دستاوردها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
شاخص‌های تضمین آینده همکاری‌ها
نادر فرخ، از دیگر فعالان صنعت قطعه درباره دستاوردهای مذاکرات مشترک قطعه‌سازان ایرانی با همتایان خارجی گفت: به‌طور قطع پس از دعوت‌ها و بازدید قطعه‌سازان خارجی از صنعت قطعه کشور همکاری‌هایی شکل گرفت و قراردادهای مشارکت در امر سرمایه‌گذاری و تولید به‌وجود آمد. این ارتباط‌ها نیز در حال شکل‌گیری بین قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی است که خود کمکی به بهبود بهره‌وری قطعه‌سازان داخلی برای دستیابی به فناوری و دانش فنی بالاتر در امر تولید است. قطعه‌سازان خارجی در سفرهای خود به ایران آن را به عنوان بازاری برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.
برای سوق دادن آنها به سمت شراکت مالی در امر تولید باید چه راهکارهایی در پیش گرفت؟ او در این بخش به روزآمدی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی قطعه‌سازان برای مشارکت‌های خارجی داشتن بازار صادرات است. برای اینکه شرکت‌ها بتوانند حجمی از صادرات قطعه را داشته باشند چند فاکتور لازم است؛ اینکه تجهیزات قطعه‌سازان بروزرسانی شده باشد. همچنین ثباتی برای مراودات تجاری بین‌المللی در کشور وجود داشته باشد از این‌رو فکر می‌کنم کمی زود باشد که به یک نتیجه عمیق در این زمینه دست یابیم.
این فعال صنعت قطعه درباره زمان به ثمر نشستن مذاکرات نیز اظهار کرد: نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد زیرا بخشی مربوط به عوامل داخلی خود واحدهای تولیدی است اینکه به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روزآمد شوند و بخشی نیز به ارتباطات بین‌المللی و مراودات بانکی برمی‌گردد؛ مسائل تاثیرگذاری که در آینده همکاری‌ها نقش اساسی دارد از این‌رو نمی‌توان زمان دقیقی تعیین کرد. فرخ همچنین در پاسخ به این پرسش که اتفاقات گذشته تکرار نشود و برای اینکه شرکا به تعهدات خود پایبند باشند قطعه‌سازان باید چه راهکاری در مذاکرات داشته باشند، گفت: سرمایه‌های خارجی باید درگیر برنامه‌های تولید در کشور شود و زمانی که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند خروج‌شان به این راحتی نخواهد بود و تلاش می‌کنند تولید ادامه داشته باشد. بنابراین شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که طرف‌های خارجی تشویق به سرمایه‌گذاری شوند و احتمال خروج ناگهانی آنها به‌طور کلی منتفی شود.

کد خبر 80455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha