مطالبات معوقه چالش اصلی تولید قطعات جدید

پرشین خودرو: مشکل نقدینگی واحدهای قطعه‌سازی چالش امروز صنعتگران است و این معضل امکان نوسازی ماشین‌آلات فرسوده و خرید فناوری جدید را به قطعه‌ساز نمی‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو، وجود شرکت‌های خصولتی مسائل و مشکلات زیادی را در همکاری قطعه‌سازان با خودروسازان و پرداخت مطالبات در این بخش ایجاد کرده است. به دلیل مشکل نقدینگی خودروسازان بخشی از مطالبات قطعه‌سازان همچنان بلوکه شده است ازاین‌رو طرح موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و لزوم ورود فناوری‌های جدید در این شرایط به نتیجه نخواهد رسید. هرچند پیش‌بینی می‌شود با توجه به پیش قراردادهایی که در ماه‌های اخیر منعقد شده، جریان توسعه داخلی‌سازی خودروها و افزایش مشارکت قطعه‌سازان روند مطلوبی پیدا کند اما به نظر می‌رسد این روند مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های تولید قطعات جدید در واحدهای قطعه‌سازی و ورود فناوری‌های روزآمد در این حوزه است.
آماده‌سازی خطوط تولید قطعات جدید حداقل به ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارد در حالی که تاکنون در زمینه قراردادها و توافقات اولیه برای داخلی‌سازی محصولات جدید اقدام عملی نسبت به ایجاد خطوط تولید قطعات جدید نشده و همچنان شرایط لازم فراهم نیست.
هنگامی که بخشی از نقدینگی قطعه‌سازان در شرکت‌های خودروساز بلوکه می‌شود به طور مسلم واحدهای تولیدی اجازه هیچ‌گونه حرکتی در حوزه تولیدات و سرمایه‌گذاری جدید را نخواهند داشت.
امروز علاوه‌بر مشکل مطالبات قطعه‌سازان، بهره‌های بالای بانکی نیز مانع بزرگی برای دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی قطعه‌سازی شده است. صنعتگر برای تولید به منابع مالی نیاز دارد تا بتواند در هر شرایط فعالیت داشته باشد و تا این امر برای صنعت کشور با چالش‌هایی روبه‌رو باشد نمی‌توان به پیشرفت و توسعه مورد انتظار دست یافت.
باید متوجه این امر مهم باشیم که صنعت قطعه اساس و بنیان خودروسازی است و با توجه به چنین ارتباطی در میان این دو صنعت باید نگاه به قطعه‌سازی تغییر کند و با تغییر نگرش‌های حاضر صنعت خودروسازی نیز در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

مهدی مطلب‌زاده - عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور

کد خبر 80537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha