کد خبر 80690
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
تولید خودروی غیراستاندارد مقصر صعود مصرف بنزین

پرشین خودرو: شواهد علمی نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین تاثیری کمتر از یک درصد در سبد خانوار دارد.

به گزارش پرشین خودرو،  چندی پیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که با ثبت مصرف 104 میلیون و هفتصد هزار لیتر مصرف بنزین در روز شانزدهم شهریورماه، رکورد مصرف بنزین امسال شکسته شد.

پیش از این، بیشترین مصرف بنزین به روز 12 فروردین ماه 96 با میزان حجم ثبت شده 102.4 میلیون لیتر برمی گردد. اوج مصرف بنزین کشور به نسبت سال های قبل در شرایطی کلید خورده که این روزها قیمت نفت دچار نوسانات شدید جهانی شده و اقتصاد کشورهای وابسته به این سوخت فسیلی را هر روز به جهتی تغییر می دهد. بنابراین مسوولان و مردم به منظور صرفه جویی حداکثری در فرآورده ها و مشتقات نفتی از جمله بنزین باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند، چراکه آمارها نشان از سیر صعودی دنباله دار این محصول دارد.

مصرف بنزین در شهریور ماه رکورد زد

ناصررییسی فرد رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران اختصاصی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این باره اظهار کرد: مصرف بنزین به نسبت شهریور ماه سال گذشته با افزایش 8.5 تا 9 درصدی به‌طور متوسط به 82 تا 85 لیتر در روز رسیده است ، البته در برخی از روزها میزان مصرف این فرآورده نفتی به 90 میلیون لیتر هم رسیده بود.

رییسی فرد با بیان اینکه متوسط مصرف بنزین کشور در هفته های آخر شهریور امسال تا 104 میلیون لیتر هم رسیده ، افزود: در برخی استانها ازجمله جاده هراز ، قزوین ، فیروزکوه و کرج ؛ مصارف تعدادی از جایگاهها ، به‌علت تراکم موجود، منجر به کمبود فرآورده های نفتی شد و همزمانی این اتفاق با تعطیلی ها هم، زمان رسیدن سوخت به این مراکز را افزایش داد.

تولید خودروی غیر استاندارد مقصر اصلی افزایش بنزین

وی افزایش تولید خودرو را یکی از عوامل مهم در صعود مصرف بنزین دانسته و افزود: هنوز هم شاهد تولیدخودرو‌هایی با مصرف بالا هستیم، به‌طور مثال خودروهایی داریم که در مسافت های 80 کیلومتری بالغ بر 10 لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این موضوع به هیچ وجه معقول و منطقی نیست.

رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران اختصاصی ادامه داد: افزایش دمای هوا هم عامل دیگری در میزان مصرف بنزین است، چراکه استفاده از کولر در خودروها ، مصرف سوخت را 25 تا 27 درصد بالا می برد.

همچنین رییسی فرد ترافیک شهری و کامل نبودن حمل و نقل عمومی را از دیگر عوامل افزایش مصرف بنزین دانست .

کمبودی در تامین بنزین نداریم

وی تاکید کرد: به‌علت وجود ذخایر کافی در تامین سوخت مورد نیاز مردم، هیچ گونه کمبودی نداریم.

رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران اختصاصی بیان کرد: پیش بینی می شود از تاریخ 5 تا 10 مهرماه ،شاهد روند نزولی مصرف بنزین و رسیدن آن به 80 میلیون لیتر در روز باشیم.

رییسی فرد گفت: در شرایط فعلی میزان واردات روزانه بنزین 25 تا 30 میلیون لیتر است.

قیمت بنزین باید واقعی شود

رییسی فرد با بیان اینکه قیمت بنزین باید واقعی شود ،افزود: برخی از مخالفان بحث وحشت روانی مردم را مطرح می‌کنند ، در حالیکه شواهد علمی حاکی از آن است که افزایش قیمت این فرآورده نفتی تاثیری کمتر از یک درصد در سبد خانوار دارد.

وی ادامه داد: در دیگر کشورهای دارنده ذخایر نفتی و گازی ، قیمت تمامی سوخت ها واقعی است، به‌طوریکه برنامه ریزی اقتصادی آنها ، مصرف‌کنندگان را به مدیریت کننده های فرآورده های نفتی تبدیل کرده است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران اختصاصی بیان کرد: با طراحی سیستم نظارتی از سواستفاده جلوگیری کرده و افزایش قیمت به درستی اجرایی خواهد شد.

رییسی فرد با بیان اینکه کارت سوخت و سهمیه بندی نقشی در صرفه جویی مصرف سوخت نخواهد داشت،گفت: هنوز شاهد بهم ریختگی اجتماعی ناشی اعمال قانون کارت سوخت هستیم، چراکه هر نوع سهمیه بندی و استفاده غیرمنطقی برای محدود کردن نتیجه ای جز فساد و رانت نخواهد داشت.

توسعه حمل ونقل عمومی و حذف تدریجی مصرف بنزین

وی درباره راهکارهای جلوگیری از افزایش میزان مصرف بنزین گفت: با واقعی شدن قیمت بنزین ، توسعه حمل و نقل عمومی و تامین امنیت صددرصدی از این بعد، تک سرنشینی مقرون به صرفه نخواهد بود .

رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران اختصاصی ادامه داد: همچنین شهرداری با چند منظوره کردن اماکن برای تسهیل در خدمات دهی به مردم از حجم سفرهای درون شهری و به تبع آن افزایش مصرف بنزین خواهد کاست.

رییسی فرد در پایان گفت: علاوه بر موارد مذکور، فرهنگ سازی و آموزش به مردم می تواند تأثیر مهمی در مصرف صحیح سوخت داشته باشد.

باشگاه 

کد خبر 80690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha