کد خبر 80868
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
این  ۱۱خودرو تا پایان‌سال تعیین‌تکلیف می‌شوند

پرشین خودرو: در دولت یازدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب کرد که با خودروهای تک ستاره تا پایان سال 96 خداحافظی شود.

به گزارش پرشین خودرو،  به نقل از ایران، سرنوشت 11 خودرو تا پایان سال چه می‌شود؟حال که از نیمه اول سال جاری می‌گذریم خودروهای تک ستاره محور گفت‌و‌گوها قرار گرفتند و سؤال‌ها این است دولت به قانونی که تصویب کرده عمل خواهد کرد؟ مسولان می‌گویند ما به قانون پایبند هستیم و به طور قطع خودروهای تک ستاره درسال 97 تولید نخواهند شد.طبق آخرین اعلام شرکت بازرسی کیفیت خودرو، خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ تک ستاره هستند.

برای خودروهای تک ستاره مهلت داده نخواهد شد

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:«خودروهای تک ستاره بدون هیچ مهلت دهی سال آینده وارد خط تولید خودروسازان نخواهند شد و این قانون در مورد تمام شرکت‌ها است. وزارت صنعت بر اجرای مصوبه خود اصرار دارد.» سال گذشته برای خودروسازان دو خط و نشان کشیده شد. یکی اینکه تک ستاره‌ها برای سال آینده مجوز تولید نخواهند گرفت و دوم 83 استاندارد اجباری تدوین شد که بر اساس آن تمام خودروها از دیماه سال 97 باید مطابق استانداردهای جدید فعالیت کنند.طبق استانداردهای جدید خودروسازان به این نتیجه رسیدند تنها خودرویی که نمی‌تواند همگام با استانداردها جلو برود پراید است. جمالی مدیر عامل سایپا هم این موضوع را پذیرفت و گفت:«سعی ما این است که با پراید اواخر سال 96 خداحافظی و برای آن جایگزین‌های آن کوئیک و ساینا را تعریف کنیم.»

405 را کنار نمی‌گذاریم

از طرفی پژو 405 هم جزو خودروهایی بود که استانداردی‌ها پیش‌بینی کردند که نمی‌تواند استانداردها را پاس کند لذا این خودرو هم محکوم به رفتن است.ولی ایران خودرویی‌ها چنین نظری را قبول ندارند و حتی هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو گفت: «ما به اندازه کافی خودرو از رده خارج کردیم حال نوبت سایر خودروسازان است که چنین کاری را انجام دهند. ما می‌خواهیم کیفیت پژو 405 را ارتقا دهیم لذا زمان کنار گذاشتن این خودرو فرا نرسیده است.» با این تفاسیر استاندارد‌های 83 گانه نمی‌تواند باعث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودرو شود و بازار ایران همچنان شاهد خودروهای قدیمی خواهد بود که مشتریان دل خوشی از آنها ندارند.
تمام خودروها نباید کمتر از دو ستاره باشند
اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت:«یکی از الزام‌هایی که وزارت صنعت در دولت یازدهم تصویب کرد مخالفت با تولید خودروهای تک ستاره برای سال 97 بود. بنا بر این تمام خودروها نباید کمتر از دو ستاره باشند.»
وی ادامه داد: «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ماهیانه وضعیت کیفی خودروها را بررسی می‌کند، لذا طبق مستندات ما مدیران خودروسازی به سمت ارتقای کیفی محصولات تک ستاره در حال حرکت هستند و روند تغییرات در امتیازات کیفی محصولات هم نشان می‌دهد که خودروها به سمت دو ستاره شدن در حال حرکت هستند.» گلپایگانی اظهار داشت: «اگر بهبود کیفیت در 11 خودرو اتفاق بیفتد و آنها دوستاره شوند دیگر تولید آن مشکلی نخواهد داشت و تنها باید به فکر همگام‌سازی با استانداردهای 83 گانه باشند که از ابتدای دیماه سال آینده شروع می‌شود.»

کدام خودروها می‌روند؟

مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اعلام کردند که تمام خودروها به غیر از پراید از اواخر بهمن ماه دو ستاره خواهند شد و لذا تولید هیچکدام به غیر از پراید متوقف نخواهد شد. اما در مورد محصول‌ ام وی‌ام 550 احتمال حذف آن از بازار وجود دارد.این خودرو در بین مردم محبوبیت ندارد و میزان فروش آن هم بالا نیست لذا با حذف این خودرو مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد. ولی محصول ایکس 60 که لقب ارزان‌ترین خودروی شاسی بلند را یدک می‌کشد ارتقای کیفیت اتفاق خواهد افتاد. مدیران این مجموعه اظهار داشتند که خط تولید این خودرو متوقف نخواهد شد و این خودرو با کیفیت بسیار بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این خودرو اکنون توانسته سهم بالایی در بازار داشته باشد.
با تمام این اوصاف یکی از مدیران سازمان استاندارد هم گفت: «۲۰ مدل خودروی سواری و باری سبک از پنج گروه خودرویی با احتمال توقف خط تولید تا دی ماه سال ۱۳۹۷ مواجه هستند. برخی خودروها در گروه خانواده «پراید»، «پژو ۴۰۵»، «پرشیا»، «زامیاد» و سری اولیه «سمند» در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو خواهند شد.»

خیلی از خودروها را باید کنار گذاشت

محمدرضا شرفی کارشناس خودرو نیز گفت: «خیلی از خودروها باید از خط تولید خودروسازان کنار گذاشته شود.خودروهای موجود در بازار بسیار قدیمی هستند و اگر مردم اجبار در خرید نداشتند قطعاً سراغ این خودروها نمی‌آمدند.» وی افزود: «خودروسازان به جای آنکه به دنبال خودروهای جدید باشند مرتب اصرار بر تولید خودروهای قدیمی دارند.خودروهایی که خودروسازان به دنبال ارتقای کیفیت آنها هستند نباید تولیدشان ادامه پیدا کند.این خودروها هیچ تکنولوژی و روزآمدی ندارند.»

کد خبر 80868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha