سنگینی کفه غفلت انسانی در تصادفات مرگبار استان مرکزی

پرشین خودرو: استان مرکزی به جهت استقرار در شاهراه ارتباطی مرکز و غرب کشور، روزانه شاهد 700 هزار تردد خودروهاست که بررسی سوانح رانندگی، حکایت از سنگینی کفه غفلت انسانی در بروز تصادفات منجر به مرگ دارد.

به گزارش پرشین خودرو، در بروز حوادث رانندگی سه عامل اصلی انسان، راه و خودرو نقش اساسی دارد اما به گفته کارشناسان امر مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در بروز این حوادث، خطاهای انسانی است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات وسایل نقلیه، یازدهمین علت مرگ در کشورهای در حال توسعه عنوان شده و بیشترین ضریب سنی در این مرگ و میرها مربوط به دوره سنی 5 تا 25 سال است.
براساس آمار موجود، سالانه 800 هزار تصادف با مرگ 19 هزار نفر در ایران به وقوع می پیوندد که به لحاظ مرگبارترین حوادث جاده‌ای، ایران در جایگاه نخست جهان قرار دارد.پ

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود از بررسی سوانح جاده‌ای ایران، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی را حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی عنوان کرده است.
در کمتر از شش ماه گذشته بیش از230 نفر در محورهای ارتباطی استان مرکزی در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و تنها در روز 22 شهریورماه سال جاری در سه فقره تصادف در محورهای ارتباطی استان، 13 نفر جان باختند.
بررسی ها نشان می دهد استان مرکزی به لحاظ شاخص مرگ و میر ناشی از تصادفات، در زمره پنج استان با آمار بالای قربانیان جاده ای است.
کارشناسان حوزه اجتماعی و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل و پلیس راه استان مرکزی معتقدند که خطای انسانی رتبه نخست در بروز سوانح جاده ای در این استان است.
کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: بین 70 تا 80 درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت این استان به دلیل خطاهای انسانی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می دهد.
ستوان یکم مجید غلامی افزود: برخورداری از برترین جاده ها و خودروها بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز حوادث رانندگی نمی کاهد.

وی بیان کرد: بیشترین تصادفات منجر به فوت استان مرکزی از ساعت 14 بعداز ظهر به بعد رخ می دهد که تجربه نشان داده از این ساعت قدرت جسمانی بدن برای رانندگی رو به تحلیل می رود و نیاز است رانندگان به استراحت توجه ویژه داشته باشند.
کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: 60 درصد تصادفات منجر به فوت سال جاری این استان، از ساعت 12 ظهر تا 24 شب اتفاق افتاده است.
ستوان یکم غلامی اظهار کرد: 50 درصد از تصادفات منجر به فوت این استان در سال جاری به علت واژگونی خودروها ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.
کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: آمار زیادی از حوادث رانندگی این استان در فاصله نزدیک به شهرها رخ داده که این رانندگان به امید مسافت کم و رسیدن تا مقصد بعدی؛ حاضر به استراحت کوتاه مدت نشده اند.
ستوان یکم غلامی تاکید کرد: در صورتی که رانندگان باید به محض احساس خستگی و خواب آلودگی، خودرو را متوقف و زمانی را به استراحت اختصاص دهند.

وی گفت: مدیریت سفر از دیگر نکات مهم است که باید مورد توجه خانواده ها و رانندگان قرار گیرد و بیشترین آمار تصادفات در کشور و استان مرکزی در 10 روز پایانی شهریورماه رخ می دهد که این موضوع بیانگر توجه نکردن به مدیریت سفر است.
این کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: فصل تابستان سه ماه است و نباید خانواده ها سفرهای خود را به 10 روز آخر این فصل موکول کنند.
ستوان یکم غلامی تصریح کرد: 32 نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی این استان شناسایی شده اما آمار پایینی از تصادفات منجر به فوت این استان در این نقاط رخ داده است که این موضوع نیز خطای انسانی را در سوانح گوشزد می کند.
وی گفت: نبود مجتمع های خدماتی بین راهی در محورهای ارتباطی استان مرکزی یک نقیصه جدی محسوب می شود که کمبود این مجتمع ها، افزایش حوادث رانندگی را به دنبال دارد.

رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: 6 هزار و 288 کیلومتر راه جاده ای در این استان وجود دارد که از این میزان 44 درصد به صورت آزاد راه و بزرگراه، 12 درصد برون شهری و روستایی و بقیه مسیرها 2 طرفه است.
حامد عابدی افزود: 32 نقطه حادثه خیز در استان مرکزی شناسایی شده که نصب علایم، تجهیزات ایمنی و حفاظت های جانبی، اصلاح طرح هندسی و اقدام های بلند مدت افزایش ایمنی در این نقاط با جدیت دنبال می شود.
وی بیان کرد: بر اساس کروکی تصادفات پلیس راه استان مرکزی، کمتر از یک درصد از تصادفات سال جاری این استان به علت نقص راه اتفاق افتاده است.
رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی این استان در پنج ماه نخست امسال، 190 نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی در محورهای ارتباطی استان مرکزی جان خود را از دست داده اند که 66 درصد این افراد در محل حادثه، چهار درصد در حین انتقال و 30 درصد در مراکز درمانی فوت کرده اند.

عابدی اظهار کرد: 249 کیلومتر از راه های ارتباطی این استان دارای روشنایی است و استان مرکزی در این خصوص وضعیت مطلوبی نسبت به میانگین کشوری دارد.
وی با اشاره به ضرورت افزایش دوربین های ثبت تخلفات در محورهای ارتباطی گفت: این مهم نقش موثری در کاهش تخلفات و بروز حوادث رانندگی دارد.
رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی اضافه کرد: هم اکنون 26 دوربین ثبت تخلف در محورهای ارتباطی این استان نصب و فعال است و استان مرکزی در این زمینه نیز وضعیت خوبی نسبت به کشور دارد.
عابدی عنوان کرد: در کشور به ازای هر 100 کیلومتر راه 11 دستگاه دوربین نصب شده که این مهم در استان مرکزی به ازای هر 100 کیلومتر راه، 16 دستگاه دوربین است.
وی اظهار کرد: مکان یابی برای نصب دوربین ثبت تخلفات در سایر محورهای ارتباطی این استان بر اساس اولویت صورت گرفته است.

جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: رانندگان باید مقید به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باشند و سرنشینان نیز باید نسبت به خطاهای راننده بی اهمیت نباشند.
سرهنگ محمد امیدی افزود: در حوادث رانندگی سرمایه های زیادی از جامعه به دلیل خطاهای رانندگان تلف می شوند که این امر علاوه بر داغدار کردن و رساندن آسیب های مختلف به خانواده ها، هزینه های زیادی را نیز به جامعه متحمل می کند.
جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: به طور میانگین روزانه 700 هزار خودرو در محورهای ارتباطی این استان تردد دارند و با این حجم تردد، بیشتر راه های ارتباطی استان مرکزی 2 طرفه است که این مهم آمار تصادفات را افزایش می دهد.
سرهنگ امیدی گفت: تقویت سیستم های نظارتی هوشمند از دیگر ضروریات است که در کاهش حوادث رانندگی نقش موثری دارد اما اعمال برخورد این سیستم ها باید آنی باشد و راننده به محض مرتکب شدن خطا، جریمه خود را چند لحظه بعد دریافت کند.
جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: تاکنون آموزش های زیادی در بحث ترافیک ارایه شده اما نقاط ضعف و قوت آنها بررسی نشده است.

سرهنگ امیدی گفت: بحث روشنایی محورهای ارتباطی نیز از عوامل مهم در کاهش حوادث رانندگی است که این امر باید مورد توجه ویژه از سوی مسئولان امر قرار گیرد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم گفت: 19 درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت سال جاری در آزادراه ها، 34 درصد در بزرگراه ها، 12 درصد در محورهای اصلی 2 طرفه و 35 درصد در راه های فرعی و روستایی به وقوع پیوسته است.
سرهنگ ایرج کهریزی افزود: 62 درصد از مقصران این حوادث خودروهای سواری، 14 درصد کامیون، 16 درصد موتورسیکلت، پنج درصد وانت، 2 و یک دهم درصد اتوبوس و 9 دهم درصد مینی بوس بوده است.

وی بیان کرد: محورهای ساوه - همدان، اراک - توره، آزاد راه ساوه - تهران، اراک - قم و دلیجان - اصفهان پر تلفات ترین مسیرهای استان مرکزی در سال جاری بوده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: 50 درصد از تصادفات منجر به فوت این استان از ابتدای امسال تاکنون به علت واژگونی خودروها ناشی از خستگی و خواب آلودگی، 28 درصد برخورد وسیله با وسیله، 13 درصد برخورد خودرو با موتورسیکلت و 9 درصد وسیله نقلیه با عابر پیاده بوده است.
سرهنگ کهریزی گفت: 61 درصد از حوادث رانندگی منجر به فوت این استان در این مدت به دلیل توجه نکردن رانندگان به جلو، 16 درصد انحراف و تجاوز به چپ، 9 درصد رعایت نکردن حق تقدم، 6 درصد تخطی از سرعت مطمئنه و هشت درصد سایر علت ها بوده است.

وی اظهار کرد: آمارهای بالا بیانگر آن است که خطاهای انسانی سهم بالایی در بروز حوادث تلخ رانندگی دارند که اگر رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را با دقت رعایت کنند آمار قربانیان این حوادث به شدت کاهش می یابد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: پلیس همه تلاش خود را برای کاهش حوادث رانندگی منجر به فوت به کار گرفته اما تا زمانیکه فرهنگ ترافیک نهادینه نشود و رانندگان به قوانین احترام نگذارند، جاده ها قربانی می گیرد.
سرهنگ کهریزی گفت: تاکنون اقدام های فرهنگی زیادی در این خصوص صورت گرفته اما این مهم باید با شیوه ها و روش های مختلف افزایش چشمگیرتری پیدا کند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: 70 درصد از قربانیان جاده های استان مرکزی در سال جاری را مردان و 30 درصد را زنان تشکیل می دهند.
سرهنگ کهریزی عنوان کرد: 36 درصد از کشته شدگان در حوادث رانندگی این استان راننده، 44 درصد سرنشین، 13 درصد موتورسیکلت سوار و ترک نشین و هفت درصد نیز عابر پیاده بوده است.
وی تاکید کرد: رانندگان باید ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پس از هر 2 ساعت رانندگی 15 تا 20 دقیقه استراحت کنند.
از ابتدای امسال تاکنون،230 نفر در جاده های استان مرکزی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 70 درصد متوفیان مرد و 30 درصد زن است.

ایرنا

کد خبر 80869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha