کد خبر 80957
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
عامل ۲۰ درصد تصادفات مرگبار مصرف الکل است

پرشین خودرو: رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: تصادفات رانندگی جزو چند علت اول مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود که یکی از علل تصادفات نیز مصرف الکل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است.

به گزارش پرشین خودرو،  حمید سوری (رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها) که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با بیان اینکه تاثیر الکل بر رانندگی، بسیار جدی است، افزود: مصرف الکل و سوانح ترافیکی ناشی از آن، مسأله ای است که در بسیاری از کشورها اتفاق می افتد و جامعه ما هم از این معضل مستثنی نیست ولی صورت مساله به خوبی بیان نشده است.

وی در ادامه افزود: الکل، علاوه بر اینکه اثرات مخرب طولانی مدت بر جسم می‌گذارد مانند سرطان کبد و امثال آن، موجب رفتارهای نا ایمن وپرخطر و ضد اجتماعی می‌شود که هنگام رانندگی، نمود بیشتر و خطرناک‌تری دارد. رفتارهای نا ایمنی مثل سرعت، سبقت، مانور، استفاده نکردن از تجهیزات ، توجه و تمرکز نداشتن، حواس پرتی و امثال اینها از آن جمله هستند.

سوری با بیان اینکه رفتار ضداجتماعی این افراد، باعث می‌شود فرد به قوانین و حقوق دیگران احترام نگذارد و باعث سوانح ترافیکی شود، ادامه داد: این افراد از نظر روحی و اجتماعی خلل روانی و روحی به جامعه تحمیل می‌کنند که هم بر خود فرد و هم اطرافیان تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در کشور ما عامل ٢٠درصد تصادفات مرگبار، مصرف الکل بوده و بیش از ٥٠درصد سوانح ناشی از مصرف الکل، موجب مرگ شده است. متاسفانه این رقم در کشورهای کم درآمد بالای ٣٥درصد است؛ علتش هم این است که در کشورهای کم درآمد، تمهیدات لازم درنظر گرفته نمی شود و عوامل کنترل نمی‌شوند. این عوامل خودروها و راه‌ها هستند که ایمنی کمتری دارند.

وی تصریح کرد: عامل دیگر، کنترل نکردن و توجه نداشتن به افرادی ست که الکل مصرف می‌کنند. در بعضی جوامع، منطقه تردد این افراد فرق دارد.

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان با بیان اینکه الکل، حواس پرتی و خواب آلودگی را در راننده بیشتر و درک و هوشیاری را بسیار کم می‌کند، اظهارکرد: از این رو، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در دنیا برای راننده مصرف کننده الکل وجود دارد و فرد خاطی، ممکن است برای همه عمر نتواند رانندگی کند و حتی زندان و ...در پی دارد.

کد خبر 80957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha