کد خبر 81169
۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
تاکسی‌های اینترنتی، پدیده نوظهور اشتغال

پرشین خودرو: کسب و کارهای اینترنتی پدیده‌ای است که به تازگی رونق فراوانی گرفته و در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است.

به گزارش پرشین خودرو، کسب و کارهای اینترنتی عنوان جدیدی است که این روزها از زبان دولت‌مردان بسیار شنیده می‌شود. مسئولان و کارشناسان با نگاهی به کشورهای دیگر و همچنین پیشرفت‌هایی که دنیا در حوزه IT داشته، سعی دارند تا از گردونه پیشرفت‌هایی که در این حوزه رخ داده عقب نمانند.

این روزها نیز نشانه‌هایی از رونق کسب و کارهای اینترنتی در شهرها دیده می‌شود تا جایی که استاندار خراسان رضوی از ایجاد 8000 شغل در این حوزه در استان طی سال جاری خبر داد.

تاکسی‌های اینترنتی شاخص‌ترین نمونه رونق اینگونه کسب و کارهاست که بیشتر ماهیتی خدماتی دارد. با این حال انتقاداتی نیز به این طرح‌ها وجود دارد از این جهت که چنین مشاغلی عمدتا درآمد جدیدی برای کشور ایجاد نمی‌کند و براساس منابع بین‌المللی جزو مشاغل آسیب‌پذیر به شمار می‌رود.

در این رابطه ایسنا، طی گفت‌وگویی با تعدادی از این مجموعه‌ها سعی کرده چالش‌ها و مزایای ایجاد این کسب و کارهای جدید را بررسی کند.

در این رابطه افشین بزرگ‌نیا، مدیر دفتر تپسی در مشهد، گفت: در حال حاضر 10 هزار نفر در تپسی فعالیت دارند که ممکن است درآمد هرکدام از آن‌ها در طول ماه تا 3 میلیون تومان نیز برسد. این شرکت‌ها علاوه بر رونق بازار بر کارآفرینی نیز تاثیر بسزایی داشته‌اند. علاوه بر آن این سرویس‌ها از نظر کیفیت نیز وضعیت مناسبی دارد و همین خدمات موجب استقبال مردم شده است.

مدیر دفتر تپسی در مشهد ادامه داد: با راه‌اندازی این شرکت‌ها فسلفه سرویس حمل و نقل درون شهری بسیار تغییر کرده است. همچنین تا قبل از وارد شدن این شرکت‌ها شانیت این شغل بسیار پایین بود.

بزرگ‌نیا افزود: ما اولین کاری که کردیم این بود که واژه راننده را برداشتیم و به جای آن از کلمه «سفیر» استفاده کردیم؛ یعنی ما سفیر شما هستیم و با این عمل به ارزش این شغل اضافه کرده‌ایم.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به این مشاغل جدید از این جهت که موجب کساد کردن کار تاکسی‌های تلفنی و خطی شده، تصریح کرد: سفرها در قالب تاکسی‌های خطی و تلفنی هزینه‌ بالایی داشت که این امر به دلیل ناکارآمد بودن سیستم بود، این هم به این دلیل بود که یک راننده مجبور بود مسافری را به مقصد برساند و سپس بدون مسافر همان مسیر را بازگردد.

بزرگ‌نیا در خصوص شرایط جذب راننده در این مجموعه‌ها گفت: ما از ابتدای کار خود در تهران با نیروی انتظامی همکاری کردیم و قرار بر آن شد استخدام‌ نیرو حتما به صورت حضوری انجام گیرد و سوءپیشینه‌ افراد متقاضی نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت تپسی در 5 شهر تهران، مشهد، کرج، اصفهان و شیراز مشغول به فعالیت است و در برنامه‌های آینده خود نیز گسترش فعالیت به سایر شهرها را نیز در نظر گرفته است.

اشتغال 8000 نفری تاچسی در مشهد

احسان صفار خراسانی، رئیس هیات مدیره تاچسی در مشهد، نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاچسی یک شرکت حمل و نقل و دانش‌بنیان ایرانی است که از تابستان گذشته با ارائه سرویس درخواست خودرو سواری، فعالیت خود را در شهر مشهد آغاز کرده و از مرداد ماه گذشته در یزد نیز شروع به فعالیت کرده است. تاکنون 8000 شغل در مشهد، 2500 شغل در یزد و 650 شغل در اهواز ایجاد شده و این عدد متغیر و در حال افزایش است.

رئیس هیات مدیره تاچسی در مشهد در خصوص خدمات ارائه شده این شرکت تصریح کرد: خدماتی مانند درخواست خودرو، درخواست تشریفات، خدمات سرویس بانوان و پیک موتوری در این مجموعه به مردم ارائه می‌شود و ما قصد داریم این مشاغل را در دیگر شهرها نیز گسترش دهیم.

صفار خراسانی با بیان اینکه در دنیای جدید IT هرکس که مشغول به فعالیت است، دارای امنیت شغلی، درآمد خوب و پاداش خواهد بود، عنوان کرد: ما برای استفاده از نیروهای جدید همیشه سوءپیشینه و عدم اعتیاد متقاضیان را لحاظ می‌کنیم و علاوه بر این برای این افراد کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در دنیای کسب و کار آنلاین هرکس که مشغول به فعالیت است با توجه به شفافیت و زمان و مکان منعطف دارای امنیت شغلی، درآمد خوب و پاداش خواهد بود، عنوان کرد: ما برای استفاده از نیروهای جدید همیشه سوءپیشینه و عدم اعتیاد متقاضیان را لحاظ می‌کنیم و علاوه بر این برای این افراد کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

رئیس هیات مدیره تاچسی در مشهد ادامه داد: با ایجاد این شغل‌ها هیچ لطمه‌ای به شغل تاکسی‌های خطی و آژانس‌های تلفنی وارد نمی‌شود زیرا تاچسی یک سیستم توزیع برای مشاغل سنتی دارد که در آن رانندگان آژانس‌ها و تاکسی‌های زرد می‌توانند در مجموعه ما عضو شوند.

صفار خراسانی افزود: برای مثال آژانس‌هایی که رانندگان خود را عضو سیستم ما کرده‌اند، در طول روز اگر تا 200 تماس داشته باشند، با 200 سفری که ما به سفرهای آن‌ها می‌توانیم اضافه کنیم، حدود ٤٠٠ سفر در روز انجام می‌دهند و درآمد آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر تاکسی‌های زرد نیز عضو مجموعه ما شوند، براساس کمیسیون حدود 4 درصد تعرفه کمتر خواهیم گرفت زیرا آن‌ها دارای خط ویژه هستند و در ترافیک از مسیرهای مخصوص می‌توانند حرکت کنند؛ به همین سبب ما امتیاز را برای آن‌ها درنظر گرفته‌ایم.

رئیس هیات مدیره تاچسی در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر در مشهد حدود 180 آژانس عضو تاچسی هستند و حدود 800 تاکسی زرد نیز به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

رقابت‌های شرکت‌های خدماتی مورد حمایت ماست

در این رابطه سیدمهدی علوی مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد، نیز به ایسنا گفت: براساس قوانین مصوب مجلس و آیین‌نامه‌ها، دولت موضوع حمل و نقل را به عنوان یکی از وظایف شهرداری‌ها تعیین کرده است. این موضوع در ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و ماده 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وآیین‌نامه تاکسیرانی به صراحت ذکر شده که هر فردی به هر نحوی خواستار فعالیت در حوزه حمل و نقل است، باید بعد از اخذ مجوز و رعایت ضوابط اقدامات لازم را انجام دهد.

وی عنوان کرد: قاعدتا هر شرکتی با هر ابزاری اعم از تلفن، سیستم‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای جدید خدمات خود را ارائه دهد، مشمول این قانون خواهد شد و باید مجوز بگیرد و همچنین صلاحیت رانندگان و شرکت آن‌ها نیز تایید شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد ادامه داد: همچنین در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، براساس ماده 202 و 203، صدور مجوز جابه‌جایی مسافر در شهرها و حومه آن با شهرداری است و حمل مسافر نیز با مجوز شهرداری باید انجام شود.

علوی مقدم افزود: ما ضمن اینکه از شرکت‌های نوین خدمات اینترنتی و موبایلی حمایت می‌کنیم، اعتقاد داریم به جهت آنکه باید همه چیز طبق ضوابط، امنیت شهروندان، حقوق آن‌ها و حقوق صنفی فعالان این بخش در نظر گرفته شود، لذا باید این شرکت‌ها نیز مانند باقی شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند، مقررات را رعایت کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد با بیان اینکه قاعدتا این شرکت‌ها در کسب و کار تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم ما تاثیر دارند، اضافه کرد: با این حال ما معتقدیم در عرصه رقابت اگر قرار است خدمتی به مردم ارائه شود، باید تمام مجموعه‌های قبل نیز خدمات خود را بهبود داده و کیفیت آن را افزایش دهند تا بتوانند در این رقابت باقی بمانند و این منوط بر این است که شرایط رقابت برای تمام تاکسی‌ها یکسان باشد.

علوی مقدم گفت: جنبه رقابتی و کسب و کاری این شرکت‌ها در اولویت‌ دوم ما قرار دارد، اما نکته اصلی که برای ما مهم است، این است که باید این شرکت‌ها تابع قانون باشند.

فراغت از ساعات کاری مشخص، مزیتی برای رانندگان

یکی از رانندگان این شرکت‌ها که مدرک کارشناسی مهندسی عمران دارد، با اشاره به وضعیت کاری خود در این شرکت گفت: خوشبختانه کار در این شرکت‌ها از این جهت خوب است که مسیرهای خالی وجود ندارد و این امکان وجود دارد که از هر کجای شهر مسافر را جابه‌جا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر کسی بخواهد در این شرکت‌ها به خوبی کار کند، می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد. به طور میانگین من روزانه 60 هزار تومان درآمد دارم که از این جهت وضعیت خوبی است.

او می گوید: همچنین این کار شغلی فارغ از زمانبندی‌های مرسوم اداری است، یعنی هر زمان که بخواهم کار نکنم، اپلیکیشن را غیرفعال می‌کنم و از این جهت برای من اجباری وجود ندارد.

ایسنا

کد خبر 81169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha