سواستفاده سوداگران در پیک مسافرت های هوایی

پرشین خودرو: هر سال در ماه های محرم و صفر که تقاضا برای سفر به عتبات عالیات به اوج می رسد، با وجود تعیین نرخ مصوب بلیت هواپیما شاهد برخی سوداگری ها از سوی آژانس های هوایی هستیم.

به گزارش پرشین خودرو، هر سال با نزدیک شدن به مناسبات مذهبی و یا ایام تعطیلی ، نرخ بلیت هواپیما سیر صعودی به خود می گیرد ؛نکته جالب اینست که در آستانه ماه های محرم و صفر ، تقاضا برای سفر به عتبات عالیات به اوج می رسد و از این رو سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی درصدد تعیین نرخ مصوب بلیت هواپیما برمی آیند ولی با تمام این اوصاف شاهد برخی سوداگری ها از سوی آژانس های هوایی هستیم.

طبق گزارش خبرنگار ما در سال جاری افراد سودجو دندانهایشان را زودتر از سنوات گذشته برای خالی کردن جیب مردم تیز کرده اند به طوری که در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی نرخ بلیت هواپیماها در سایه ی ادعای سازمان هواپیمایی مبنی بر آزاد سازی نرخ بلیت در تاریخ 9 آذر 1394 رشدی قابل توجه داشت.

سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص فروش بلیت توسط برخی سایت ها اعلام کرد تنها سایت هایی مجاز به فروش بلیت هستند که از سازمان هواپیمایی کشور مجوز فروش داشته باشند اما در حال حاضر با جستجو در اینترنت متوجه فعالیت برخی سایت هایی خواهید شد که به صورت غیر مجاز اقدام به فروش بلیت برنامه ای و چارتری می کنند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی در خصوص افزایش نرخ بلیت شرکت های هواپیمایی در سایت ها اظهار کرد: افزایش قیمت هایی که عمدتا در زمان های نزدیکی به ایام تعطیلی و مناسبات مذهبی به وجود می آید تنها توسط برخی سایت های غیر معتبر صورت می گیرد و شرکت های هواپیمایی هم قدرت نظارت و پیگیری برای جلوگیری از فعالیت این سودجویان ندارند.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد که افراد و سایت هایی که قصد فروش بلیت به صورت اینترنتی دارند برای اخذ مجوز باید به سازمان هواپیمایی مراجعه کنند اما در طرف مقابل این سایت ها به منظور سواستفاده ، اقدامی برای دریافت مجوز فروش بلیت انجام نداده اند.

سامانی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری قدرت نظارت و جلوگیری از فعالیت سایت های غیر معتبر را نداشته به همین علت گزارشاتی در این باره ارسال و جلساتی با دستگاه های نظارتی و حکومتی برقرار شده تا از هرگونه فعالیت این سایت ها جلوگیری شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بلیت توسط شرکت های هواپیمایی انجام نشده و شرکت ها براساس کلاس پرواز نرخ بلیت هارا تعیین کرده اند گفت: شرکت های هواپیمایی نرخ بلیت مسیر های پروازی خود در سایت های خود منتشر می کنند و مردم باید با استناد به قیمت های منتشره از سوی شرکت های هواپیمایی اقدام به خرید بلیت کنند و یا سراغ دفاتر فروش بلیت شرکت های هواپیمایی بروند.

مقصود اسعد سامانی بیان کرد: مدیریت، برنامه ریزی و نظارت، راهکار جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه بلیت و ایجاد بازار سیاه است همچنین در این میان واسطه ها و دلالان تاثیر زیادی بر ایجاد نوسان قیمت در بازار دارند به طوری که برخی از افراد اقدام به فروش بلیت هایی کرده اند که از نرخ تعیین شده توسط شرکت هواپیمایی مذکور پایین تر بوده و به دنبال آن در ایامی که چند روز تعطیلی پیوسته پیش رو بوده دست به گران فروشی زده اند تا جبران مافات کنند.

رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما که با نزدیک شدن به ایام تعطیل روندی صعودی به خود می گیرد اظهار کرد: هر گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما نسبت به نرخی که شرکت های هواپیمایی بر روی سایت منتشر کرده اند تخلف محسوب می شود.

وی عنوان کرد: طبق جلساتی که در سازمان هواپیمایی کشوری میان شرکت های هواپیمایی در زمان نزدیکی به ایام پیک سفر برگزار شده تاکید بر نظارت شرکت های هواپیمایی نسبت به چگونگی توزیع بلیت هواپیما توسط طرفین قراردادهایشان وجود داشته است و همچنین باید شرکت های هواپیمایی منابع فروش بلیت را در سایت های خود معرفی کنند تا از سواستفاده واسطه گران جلوگیری شود.

جعفر زاده اشاره کرد: نرخ بلیت هواپیما باید براساس کلاس پروازی توسط شرکت های هواپیمایی مشخص گردد اما درصورت گران فروشی توسط سایت ها و دفاتر فروش سازمان هواپیمایی با شرکت مذکور برخورد خواهد کرد.

باشگاه
کد خبر 81371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha