تولید نخستین روغن موتور با پایه گیاهی در خاورمیانه

پرشین خودرو: نخستین روغن موتور پایه گیاهی کشور با مزایای کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش طول عمر موتور و صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده به بازار عرضه شد.

به گزارش پرشین خودرو، همچنین برای ارزیابی به‌منظور سازگاری با محیط‌زیست این روغن خودرو به یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های بین‌المللی به نام آزمایشگاه نفت و تحقیقات BFB بلژیک ارسال و مشخص شد نیمی از این روغن گیاهی در طبیعت تجزیه شده و به‌شکل مواد غیرسمی به محیط‌زیست برمی‌گردد.ازاین‌رو «گسترش صنعت» سراغ برخی مدیران و کارشناسان شرکت تولیدکننده این روغن و سایر فعالان این حوزه رفت و درباره میزان تولید و نیز قابلیت صادرات روغن‌های با پایه گیاهی پرس‌وجو کرد که اعلام شد به‌زودی با انبوهسازی آن سهمی در بازارهای بین‌المللی خواهد داشت.
محصولات جدید همراه با خودروهای جدید
مجید مقتصدی، مدیر برنامه‌ریزی و انبارهای شرکت نفت ایرانول درباره بخش فناوری روغن موتور تترا گفت: بخشی از تشکیل‌دهنده این روغن موادی با پایه گیاهی است و از مزایای این نوع روغن موتور آن است که پس از مدتی در طبیعت تجزیه می‌شود درحالی‌که سایر روغن‌های معمولی تجزیه‌پذیر نبوده و موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند.او درباره سایر مزایای آن افزود: از سوی دیگر این روغن باعث می‌شود تا مصرف روانکار خودرو پایین بیاید زیرا موجب کاهش اصطکاک شده و توان کمتری از سوی موتور برای غلبه بر اصطکاک صرف می‌شود. به این ترتیب ضمن کاهش مصرف سوخت، از مقدار استفاده روانکاری در موتور نیز کاسته می‌شود درنتیجه هرچه مواد کمتری مصرف شود طبیعی است در بحث زیست‌محیطی تاثیر مثبت‌تری خواهد داشت.وی ادامه داد: بنابراین برای مصرف‌کننده نیز صرفه اقتصادی بیشتری داشته و زمانی که اصطکاک موتور کمتر شود افزایش طول عمر موتور بیشتر خواهد شد. این روغن‌ها منجر به کاهش ۵درصدی سوخت شده که باعث اقتصادی شدن سوخت برای مصرف‌کننده می‌شود. درنهایت اینکه جذب طبیعت شده و بحث آلودگی زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.
در این راستا استانداردها روزبه‌روز سختگیرانه‌تر می‌شود اما این روغن فناوری شده داخلی توانست تاییدیه یکی از آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی به‌نام BFB بلژیک را نیز دریافت کند.این فعال حوزه محصولات خودرویی درباره پیشینه روغن موتورهای پایه گیاهی گفت: این نوع روغن پیش‌تر در کشورهای صنعتی ساخته شده اما عمر طولانی ندارد اما در خاورمیانه، ایران برای نخستین بار توانست به فناوری آن دست پیدا کرده و تولید آن را از سال ۹۵ آغاز کند ازاین‌رو تولید روغن‌های موتور با پایه گیاهی دانش نوینی است زیرا در کل محصولات سازگار با طبیعت، دانش‌های نویی در جهان هستند. مقتصدی درباره پژوهش‌های آن نیز یادآور شد: با توجه به پژوهش‌های انجام شده در داخل و فرمولاسیون کردن آن توسط پژوهشگران ایرانی این محصول تولید و به بازار عرضه شد. همچنین استقبال مصرف‌کنندگان باعث شده تا تیراژ آن افزایش یابد.
وی درباره تفاوت قیمتی این روغن‌ها با نوع معمولی خود گفت: با توجه به سطح کیفی این روغن‌ها برای تمام خودروهای جدید و موتورهای ۲۰۱۴ به بالا قابل استفاده است البته برای خودروهای قدیمی نیز می‌توان استفاده کرد ازاین‌رو به تناسب کیفیت نرخ آن نیز متفاوت می‌شود.مدیر برنامه‌ریزی و انبارهای شرکت نفت ایرانول درباره تیراژ به تولید ۳ برابری آن در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: تولید و عرضه این نوع روغن‌ها از گذشته آغاز و برای آشنایی مشتریان برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین شده است. از اهداف کوتاه‌مدت عرضه محصولات تنها برای شناساندن آن بود که با استقبال بازار تقاضا تولید از ۷هزار کارتن به ۲۰هزار کارتن در سال ۹۶ رسید.او درباره اهداف صادراتی نیز اظهار کرد: صادرات جزو برنامه‌های بلندمدت این شرکت است و همان‌گونه که سازندگان توانستند در اوج زمان مصرف این روغن را به بازار عرضه کنند در آینده‌ای نه‌چندان دور بحث صادرات نیز محقق خواهد شد. در این راستا شرکت در حال رایزنی با کشورهای منطقه است چون محصولی نو بوده که تنها به‌شکل محدود در امریکا و اروپای شمالی و مرکزی عرضه شده است.
مقتصدی در پایان گفت: همان‌گونه که برای سوخت، استانداردهای سختگیرانه‌ای در حال وضع شدن است و تمام خودروها باید با سوخت سازگار طبیعت تولید شوند روانکارها نیز باید بتوانند استانداردهای موردنظر را پاس کنند. به‌طور قطع آینده برای محصولاتی است که سازگارتر با محیط‌زیست باشند. تولیدکننده ایرانی این نیاز را درک کرد و در حال حرکت به آن سمت است. همکاری جدید خودروسازان خارجی با محصولات جدید که پس از برجام شکل گرفته است نیاز به کالاهای نوین دارد که باید تمام شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو و قطعه در این مسیر حرکت کنند.
توانایی فناوری در داخل
محسن اسدی، کارشناس مهندسی فروش همین شرکت درباره رفتن به سوی این فناوری نیز اضافه کرد: به‌طور قطع روغن‌های فناوری شده با پایه‌های گیاهی موجب کاهش آلایندگی می‌شود ازاین‌رو بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شرکت توانست ضمن دستیابی به فناوری جدید محصول را نیز به بازار عرضه کند البته با این نگاه که بازار صادراتی نیز داشته باشد. این روغن‌ها با SL API و گرید ۴۰W تولید می‌شود که بیش از ۸۰درصد باعث کاهش آلودگی سوخت خودروها می‌شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این نشان تمام روغن‌های خود را با پایه گیاهی تولید کند، گفت: تترا فیلدی در کنار سایر روغن‌ها خواهد بود و به‌طور قطع کسانی که دوستدار محیط‌زیست هستند به این سمت خواهند آمد زیرا ۳۰درصد پایه این روغن‌ها گیاهی است.او افزود: سال گذشته شرکت ایرانول تا ۳۰درصد کاهش خام‌فروشی داشت و همین درصد محصول نهایی صادر کرد و این امر مهم نتیجه پژوهش پژوهشگران داخلی بود.
سنجش بازار تقاضا و تولید محصول
حمید قاسم‌نژاد، مدیرعامل شرکت فومن شیمی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع روغن‌های خودرو است در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت به سمت تولید روغن‌های با فناوری جدید خواهد رفت یا خیر، گفت: ابتدا باید دید این روغن‌ها در بازار چقدر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. درحال‌حاضر بیشتر یک فعالیت مارکتینگ است تا فعالیتی تجاری.
او افزود: این شرکت نیز توانایی حرکت در این مسیر را دارد و به‌لحاظ فناوری ظرفیت وجود دارد. نخست باید درباره آن مطالعه کرد و کاهش آلایندگی آن مشخص شود و سپس سرمایه‌گذاری لازم برای تولید آن داشت زیرا مهم‌ترین مسئله بازار فروش این نوع روغن‌هاست. محصول گیاهی و حافظ محیط‌زیست بیشتر در حشره‌کش‌های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته و ما با داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و بخش تحقیق و توسعه می‌توانیم به این سمت گام برداریم.قاسم‌نژاد اظهار کرد: باید این نوع فعالیت‌ها تشویق شود زیرا توانمندی آن در کشور وجود دارد اما این شرکت بر اساس اولویت‌های برنامه‌ریزی شده خود حرکت می‌کند؛ به‌طور نمونه اسپری‌ها و خوشبوکننده‌ها از اولویت بیشتری برخوردار بودند و تولید آن با پایه گیاهی و سازگار با محیط‌زیست آغاز شد و در بحث محصولات خودرویی نیز این فناوری در دستور کار قرار می‌گیرد.

گسترش صنعت

کد خبر 81522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha