4 پیش‌شرط وزارتی، امید صنعت قطعه سازی

پرشین خودرو: حضور قطعه‌سازان در همکاری‌های خودرویی یا به نوعی پیش‌شرط عقد قراردادی خوب مستلزم پیوست قرارداد قطعه‌سازی در کنار قرارداد اصلی است.

به گزارش پرشین خودرو، در چنین شرایطی قطعه‌سازان می‌توانند از قراردادها استفاده کرده و در زنجیره تامین بین‌المللی خودروسازان قرار گیرند. البته در شرایط کنونی به‌دلیل اینکه قطعه‌سازان در جریان قراردادهای خارجی نیستند و مشورتی هم با آنها نشده تمام امید این صنعت به ۴ پیش‌شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان چارچوب قراردادهای خودرویی است.تولید خودروهای جدید با عمق ۴۰درصد ساخت داخل، صادرات ۳۰درصد از محصولات، سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش فنی از ۴ پیش‌شرط وزارتخانه در همکاری‌هایی خودرویی است که موضوع انتقال دانش فنی و ۳ پیش‌شرط دیگر نیز باید به حوزه قطعه‌سازی تسری پیدا کند.
زنجیره تامین خودروسازان خارجی باید در زنجیره تامین خودروساز ایرانی نیز سرمایه‌گذاری کند و مشارکت‌های سرمایه‌ای نیز در این ارتباط تشکیل شود. در راستای همکاری و تعامل انتظار نیست که قطعه‌سازان و تشکل‌های آنها در جریان ریز قراردادهای خودرویی قرار گیرند بلکه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور به‌دنبال پیوست‌های مربوط به این صنعت در قراردادهای خودرویی است.
درخواست به حق قطعه‌سازان ایرانی این است که در جریان همکاری‌ها، برنامه‌ها، میزان عمق ساخت داخل و قطعات موردنظر قرار گیرند چراکه قرار نیست بحث مونتاژکاری در همکاری‌های جدید دنبال شود. البته در ابتدای کار وجود چنین تمایلی از سوی شرکت‌های خارجی طبیعی است چراکه این شرکت‌ها به لحاظ تقویت تامین‌کنندگان خود تمایل بیشتری به صادرات قطعات دارند اما در میان‌مدت و بلندمدت، طرف‌های خارجی به این مسئله خواهند رسید که ساخت قطعات در ایران با توجه به مزیت‌های نسبی رقابتی قابل انکاری که وجود دارد به‌طورقطع در بخشی از قطعات که حق انتخاب نیز وجود دارد صرفه بیشتری داشته و گروهی از این قطعه‌سازان می‌توانند صادرکننده و تامین‌کننده عمده قطعات خودروسازان بین‌المللی در سطح جهان باشند.
وی گفت: به عنوان مثال در حوزه قطعات انرژی‌بر، نیروی انسانی ارزان یا با مواد نفتی و پتروشیمی و فلزی بی‌شک ایران دارای مزیت نسبی قطعی است ضمن اینکه جمعیت هدفی که ایران با کشورهای هم مرز و غیر هم‌مرز دارد و در مجموع ۵۰۰ میلیون جمعیت هدف را شامل می‌شود فرصت‌هایی را برای ایران و صنعت قطعه‌سازی فراهم می‌کند که غیر قابل انکار است.

آرش محبی‌نژاد - دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی

گسترش صنعت

کد خبر 81529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha