مروری بر صد سال تولید وانت‌های شورولت

پرشین خودرو: در سال ۲۰۱‍۸، صد سال از تولید اولین وانت شورولت می‌گذرد و این نشان‌دهنده‌ی تجربه‌ی طولانی‌مدت یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکا در تولید وانت بار است.

به گزارش پرشین خودرو، سال ۲۰۱۸ برای شورولت سال مهمی است؛ چراکه در این سال شورولت صدمین سال تولید وانت‌های خود را جشن خواهد گرفت. به همین مناسبت،  حتی برخی از وانت‌های خود را در نسخه‌ی مخصوص صدسالگی تولید و عرضه خواهد کرد که نمونه‌ی آن‌ها مدل کلرادو و سیلورادو، در نسخه‌ی مخصوص Centennial Edition وارد بازار خواهند شد. این محصولات دارای امکانات و مشخصه‌های اضافی در مقایسه با نسخه‌های معمولی هستند. نسخه‌های Centennial Edition شورولت سیلورادو ماه آینده وارد بازار خواهد شد و شورولت کلرادو نیز در ماه نوامبر عرضه می‌شود.

شورولت

این دو وانت جدید نیز به جمع وانت‌هایی خواهند پیوست که شورولت از سال ۱۹۱۸ تاکنون تولید کرده است. اما در ادامه قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه‌ی شورولت در ساخت وانت‌بارها و خودروهای پیکاپ نگاهی داشته باشیم. البته وانت‌های تولیدی شورولت آن‌قدر زیاد هستند که به‌تنهایی در این مقاله نمی‌گنجند به همین دلیل ما در اینجا تنها به مهم‌ترین آن‌ها که از نظر مدیر طراحی خارجی شورولت ریچ شیر رول مهمی را برای این خودروساز بازی کرده‌اند اشاره خواهیم کرد.

شورولت One-Ton مدل ۱۹۱۸

شورولت

این خودرو نخستین وانت تولیدی شورولت است که با هدف جابجایی بار طراحی شده است اما ظاهر آن شبیه به خودروهای دیگری است که در آن سال‌ها در خیابان‌ها تردد داشتند. طراحی این خودرو بسیار ساده بود و تنها یک شاسی داشتیم که اتاق روباز و بدون سقف خودرو را روی خود جای داده بود.

برای حرکت دادن شورولت وان‌تن از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی استفاده شده بود. این خودرو بدون اتاق بار و تنها به‌صورت شاسی عرضه می‌شد و به این ترتیب خریداران این امکان را داشتند تا بسته به نوع نیاز خود اقدام به نصب اتاق مورد نظر بر روی شاسی کنند. از مهم‌ترین مشخصه‌های این خودرو محل قرار گرفتن چراغ‌ها و هم‌رنگ بودن چرخ‌ها با بدنه بود که معمولا به رنگ سیاه، دیده می‌شد.

شورولت اینترنشنال سری LD مدل سال ۱۹۲۹

شورولت

این شورولت مدل ۱۹۲۹ اولین وانت شورولت بود که برای آن محفظه‌ی بار جعبه‌ای شکل طراحی شده بود و طرح آن بیشتر به وانت‌های امروزی شباهت دارد. در این خودرو به راحتی سرنشینان نیز توجه ویژه‌ای شده بود و به‌خوبی می‌توان پیشرفت‌های این مدل در مقایسه با مدل ۱۹۱۸ را مشاهده کرد و شاهد به‌کارگیری کابین سرپوشیده برای سرنشینان هستیم. در این خودرو همچنین برای اولین بار شورولت به خریداران امکان انتخاب رنگ خودرو را نیز داد. 

شورولت Half-Ton مدل ۱۹۳۸

شورولت

این اولین وانتی است که توسط دپارتمان هنر و رنگ شورولت طراحی شده است که این دپارتمان بعدها به مرکز طراحی شورولت تغییر نام داد. طراحی این خودرو توسط هارلی ارل نخستین مدیر طراحی جنرال موتورز و تیمش صورت گرفت. طراحی این خودرو در زمان خود بسیار پیشگام و مدرن بود و طول بلندتر خودرو، گلگیرها و جلوپنجره‌ی بزرگ آن از مهم‌ترین مشخصه‌های این وانت نیم تنی بودند.

شورولت سری 3100 مدل ۱۹۴۷

شورولت

این خودرو را باید نماد وانت‌بارهای شورولت دانست که طراحی آن در دنیای اتومبیل بسیار مورد توجه قرار گرفت و ماندگار شد به‌طوری که اگر بخواهید از یک وانت‌بار قدیمی و کلاسیک نام ببرید بدون شک این مدل به ذهن خواهد آمد. طراحی این محصول در زمان خود بسیار پیشرفته بود. خطوط افقی جلوپنجره نیز برای اولین بار در این خودرو مشاهده شدند و از آن زمان تاکنون تبدیل به یک عضو ثابت در وانت‌های شورولت شده‌اند. در این خودرو گلگیرها به‌صورت یکپارچه با بدنه ساخته شده‌اند و چراغ‌های نیز به شکل یکپارچه درون گلگیر جای گرفته‌اند و دیگر در بیرون از گلگیر قرار ندارند و این موضوع سبب شده تا طراحی جلوی خودرو قوی و پهن دیده شود. نتیجه‌ی نهایی این خودرو بسیار زیبا و موفق از آب درآمد.

شورولت Cameo Carrier سری ۳۱۲۴ مدل ۱۹۵۵

شورولت

این وانت دارای یک طراحی متفاوت است و خط کناری بدنه از گلگیرهای جلو تا انتهای بدنه را در خود جای داده و ظاهری یک‌تکه به خودرو بخشیده است. همچنین این مدل اولین محصول شورولت بوده که گلگیرهای جلو و عقب آن طراحی ظاهری یکپارچه‌ای را داشتند. این وانت‌بار نقش مهمی را در روند طراحی خودروهای آمریکایی داشت و در زمانی تولید شد که طراحی خودرو نیز به یکی از اولویت‌های مشتریان تبدیل شده بود.

C10 Fleetside مدل ۱۹۶۷

شورولت

بسیاری از افراد طراحی این مدل را دوست دارند. باید گفت که در طراحی این وانت هماهنگی و بالانس بسیار مناسبی بین خطوط کناری و طراحی نمای جلو وجود دارد. نمای جانبی این پیکاپ بسیار قوی و قدرتمند طراحی شده و یک خط افقی نیز در جلوی خودرو وجود دارد که دو چراغ اصلی جلو را به یکدیگر متصل کرده است و این طراحی تا به امروز در وانت‌های شورولت پابرجا مانده است. این مدل همچنین اولین وانتی بود که می‌شد برای آن رنگ متالیک را سفارش داد که به‌این‌ترتیب زیبایی‌های بدنه‌ی آن را بهتر می‌شد مشاهده کرد. 

مدل C30 One-Tone Dually سال ۱۹۷۲

شورولت

این خودرو نخستین وانت دوکابین موجود در بازار بود و از آن به‌عنوان اولین وانت سنگین مدرن یاد می‌شود. طراحی این خودرو نشان‌دهنده‌ی پیشرفت وانت‌ها و افزایش توانایی‌های آن‌ها در راستای کاربری آن‌ها بود. این خودرو بسیار کاربردی بوده و سادگی آن نیز مانند اولین وانت تولدی شورولت بود.

شورولت C/K1500 مدل ۱۹۸۸

شورولت

پیکاپ C/K1500 اولین وانتی است که در طراحی آن به مسائل آیرودینامیکی نیز توجه شده است. طراحی این نسل از وانت‌های شورولت بسیار بی‌نقص انجام شده بود و کاملا جلوتر از زمان خود بود. طراحی داخلی این مدل نیز در بخش‌های نشانگرها و کلیدهای کابین بسیار مدرن بود و حتی امروز نیز با گذشت عمری نزدیک به ۴۰ سال همچنان مدرن و جذاب به نظر می‌رسد.

شورولت سیلورادو 1500 LT Z71 مدل ۱۹۹۹

شورولت

این پیکاپ اولین وانتی بود که نام سیلورادو را با خود یدک می‌کشد. بسیاری از المان‌های مدرنی که در طراحی این وانت بکار رفتند تا به امروز در وانت‌های شورولت حفظ شده‌اند.

شورولت سیلورادو 1500 مدل ۲۰۰۷

شورولت

گلگیرهای پف‌کرده، نمای جانبی ساده و قدرت بالا از اصلی‌ترین مشخصه‌های این پیکاپ هستند. این نسل از سیلورادو را در جاده‌ها می‌توان به‌راحتی شناسایی کرد چرا که طراحی آن کاملا خاص و منحصر به این خودرو است. این وانت با اینکه یک وانت سنگین تمام‌عیار برای انجام کارهای سخت است اما جالب است که در طراحی آن به موارد آیرودینامیکی نیز توجه شده است.

زومیت

کد خبر 81541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت زارعی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    0 0
    خودرو ریچ پیکاه خوب یانه