نماد «کرمان خودرو» به زودی در بازار فرابورس ایران گشایش می یابد

پرشین خودرو: معاون پذیرش و ناشران فرابورس با اشاره به ارائه درخواست پذیرش گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار فرابورس ایران گفت: در خلال فرایند پذیره‌نویسی، درخواست پذیرش این شرکت نیز در حال بررسی است که اگر شرکت پذیرفته شد گشایش نماد آن در بازار اول یا دوم و اگر پذیرش نشد در تابلو «ج» بازار پایه رقم خواهد خورد.

به گزارش پرشین خودرو، محور بیست‌و‌هشتمین نشست خبری «یک‌ دیدار، یک عرضه» در فرابورس ایران مرتبط با پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم و اعلام گشایش نماد این شرکت پس از ثبت افزایش سرمایه در بازار فرابورس بود که در آن پیرامون شرایط پذیره‌نویسی، مزایا و منافع حاصل از آن برای شرکت، برنامه‌های در دست انجام کرمان خودرو و همچنین ارقام مهم در صورت‌های مالی این شرکت اطلاعاتی به خبرنگاران و تحلیلگران ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در ابتدای این نشست سید مهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس با بیان اینکه پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم، سابقه خوب و طولانی در بازار سرمایه و فرابورس دارد، عنوان کرد: پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو به عنوان هفتمین پذیره‌نویسی به این روش در فرابورس است که نخستین مورد آن در سال 89 رقم خورد.

به گفته وی برخی از شرکت‌هایی که به این روش پذیره‌نویسی کرده‌اند سهام آن‌ها هم‌زمان در بازار فرابورس نیز پذیرش شده بود در حالی که برخی دیگر خارج از مجموعه بازار سرمایه بودند و همزمان با فرایند پذیره‌نویسی مراحل پذیرش خود را نیز در فرابورس پیش بردند.

علم‌الهدی در خصوص فرایند پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه به این روش توضیح داد: ابتدا شرکت‌ها طرح توجهی افزایش سرمایه به همراه گزارش حسابرس، بیانیه ثبت و سایر مدارک را به سازمان بورس ارائه می‌کنند که پس از اخذ مجوز از سازمان، موضوع افزایش سرمایه به فرابورس ارجاع شده و فروش حق تقدم‌ها در بازار انجام می‌شود و در نهایت ثبت افزایش سرمایه و در ادامه حضور شرکت در بازارهای اصلی یا پایه و معاملات ثانویه رقم می‌خورد.

کرمان خودرو صرفا گشایش نماد می‌شود نه عرضه اولیه

به گفته وی اگر شرکت‌هایی که به این روش پذیره‌نویسی می‌کنند در فرابورس ایران پذیرش شوند، گشایش نماد معاملاتی آن‌ها در بازارهای اول و دوم و اگر پذیرفته نشوند در تابلو «ج» بازار پایه فرابورس ایران صورت خواهد گرفت.

علم‌الهدی همچنین در خصوص مراحل پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو در فرابورس گفت: مجوز پذیره‌نویسی این شرکت در تاریخ 16 مردادماه از سوی سازمان بورس صادر شده و مورخ 24 مردادماه نیز مجمع فوق‌العاده شرکت در خصوص تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه برگزار شد. همچنین مجوز اعلامیه انتشار پذیره‌نویسی 28 شهریورماه از اداره کل ثبت شرکت‌ها اخذ شد که در نهایت از دوم مهرماه نیز پذیره‌نویسی سهام جدید این شرکت به مدت 30 روز در بازار فرابورس ایران آغاز شده است.

علم‌الهدی همچنین به ارائه درخواست پذیرش گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار فرابورس ایران اشاره کرد و افزود: در خلال فرایند پذیره‌نویسی، درخواست پذیرش این شرکت نیز در حال بررسی است که اگر شرکت پذیرفته شد گشایش نماد آن در بازار اول یا دوم و اگر پذیرش نشد در تابلو «ج» بازار پایه رقم خواهد خورد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه عرضه اولیه این شرکت گفت: با پذیره‌نویسی 20 درصدی سهام جدید این شرکت دیگر شاهد عرضه اولیه سهام کرمان خودرو نیستیم بلکه صرفا گشایش نماد در خصوص آن صورت می‌گیرد که به زودی پس از اتمام فرایند پذیره‌نویسی و ثبت افزایش سرمایه این موضوع رقم می‌خورد.

شرح حالی از گروه اقتصادی کرمان خودرو

مهران امیرزاده مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز در ادامه نشست توضیحاتی در خصوص تاریخچه تاسیس این مجموعه، شرکت‌های تابعه، ترکیب سهامداران، محور فعالیت‌ها، برنامه‌های در دست انجام و ... ارائه کرد.

امیرزاده به اشاره به تاریخچه تاسیس این شرکت که در سال 94 به عنوان شرکت سهامی عام تاسیس و از اول شهریورماه همان سال فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: موضوع اصلی فعالیت این شرکت تمامی امور مربوط به تولید و مونتاژ انواع خودرو، مشارکت در انواع پروژه‌ها اعم از تولیدی و خدماتی، ارائه خدمات فنی و اقتصادی و ... است.

وی در خصوص ترکیب سهامداران این شرکت در تاریخ 30 اسفندماه 95 نیز گفت: شرکت صنایع خودروسازی کرمان با 51 درصد سهم، خودروسازان بم با 41 درصد سهم، عمران ارگ با 7 درصد، کرمان موتور و شرکت خدمات و تجارت بم خودرو هرکدام با 0.03 درصد سهم به ترتیب سهامداران گروه اقتصادی کرمان خودرو با قید درصد مالکیت سهم هستند.

امیرزاده در ادامه به صورت سود و زیان گروه اقتصادی کرمان خودرو اشاره کرد و گفت: شرکت تا پایان سال 94 به میزان 262 میلیون ریال زیان انباشته داشته که این رقم تا تاریخ 31 شهریورماه 95 به سود انباشته 4 میلیارد و 826 میلیون ریال تبدیل شده است، همچنین تا پایان سال گذشته نیز شاهد افزایش سود انباشته گروه اقتصادی کرمان خودرو تا رقم 63 میلیارد و 453 میلیون ریال هستیم.

آخرین وضعیت صورت‌های مالی

وی همچنین در خصوص سود انباشته این شرکت در صورت سود و زیان تلفیقی گفت: کرمان خودرو بدهی نداشته و وضعیت مالی قابل قبولی دارد و سود انباشته این شرکت تا تاریخ 30 اسفند 95 به رقم 455 میلیارد و 725 میلیون ریال رسیده است.

شرکت‌های آرمان موتور ارگ، خدمات و تجارت بم خودرو و مدیران خودرو سه شرکت زیرمجموعه گروه اقتصادی کرمان خودرو هستند که مدیرعامل این شرکت در صحبت‌هایش به آن‌ها اشاره و توضیحاتی در خصوص موضوع فعالیت‌ها و صورت سود و زیان آن‌ها ارائه کرد.

وی هدف از افزایش سرمایه شرکت کرمان خودرو را نیز مشارکت مستقیم در اجرای طرح احداث و تجهیز و راه‌اندازی خط رنگ ED و سفارش تولید خودرو با شرکت کرمان موتور به عنوان سهامدار گروه اقتصادی کرمان خودرو ذکر کرد.

به گفته وی مبلغ کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی این خط رنگ 3 هزار و 13 میلیارد ریال اعلام کرد که مهم‌ترین منابع تامین آن افزایش سرمایه از محل آورده نقدی حاصل از سلب حق تقدم سهامداران فعلی به میزان 979 میلیارد و 400 میلیون ریال است که موضوع پذیره‌نویسی سهام جدید این شرکت در فرابورس ایران نیز به شمار می‌رود.

مدیرعامل کرمان خودرو، فعال کردن ظرفیت‌های خالی مجموعه‌های تولیدی در منطقه ویژه ارگ بم را علت پذیره‌نویسی سهام جدید این شرکت دانست و با اشاره به 4 کارخانه خودروسازی و تعداد زیادی قطعه ساز در بم که ظرفیت سنجی دقیقی روی آن‌ها انجام نشده، از راه‌اندازی خط رنگ خودرو به عنوان یکی از این ظرفیت‌ها نام برد که با شرکت آلمانی DURR به عنوان بهترین کمپانی تجهیزات خط رنگ در جهان در حال انجام است.

امیرزاده همچنین در خصوص پیش‌بینی صورت سود و زیان شرکت اصلی برای سال‌های 96 تا 99 گفت: سال 96 سود انباشته کرمان خودرو بیش از 668 میلیارد ریال، سال 97 افزون بر یک‌هزار و 906 میلیارد ریال، سال 98 بیش از 2 هزار و 665 میلیارد ریال و برای سال 99 نیز بالغ بر 3 هزار و 725 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو این شرکت با سرمایه 5 هزار میلیارد ریالی سود واقعی هر سهم را برای سال‌های 96 تا 99 به ترتیب ارقام 140، 287، 403 و 478 ریال پیش‌بینی کرده است.

مشخصات پذیره‌نویسی و اهداف آتی کرمان خودرو

با توجه به انجام پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو از روز یکشنبه مورخ 2 مهرماه به مدت 30 روز در فرابورس ایران، مدیرعامل این شرکت مشخصات پذیره‌نویسی را به این شرح اعلام کرد که سهام عرضه شده به عموم به تعداد 979 میلیون و 400 هزار سهم به قیمت هر سهم یک‌هزار ریال است که روش عرضه آن به قیمت ثابت بوده و هر یک از پذیره‌نویسان مجاز به پذیره‌نویسی حداقل تعداد یک‌هزار سهم و حداکثر کل تعداد سهام عرضه شده هستند.

وی همچنین برنامه بلندمدت شرکت پس از انجام افزایش سرمایه را تمرکز بر توسعه تولید در منطقه ویژه ارگ بم دانست که طبق آن قرار است سرمایه‌گذاری روی تامین قطعات و مجموعه‌های اصلی آلومینیومی از جمله رینگ‌های آلومینیومی خودرو و بلوک سیلندر و سر سیلندر و همچنین مذاکره برای نهایی کردن یک برند خودروی غربی صورت گیرد.

شرکت‌های تابعه کرمان خودرو را به بازار سرمایه می‌آوریم

سید حسین میری، عضو هیات مدیره گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز در این نشست ایده اصلی در این پذیره‌نویسی را توسعه مالکیتی و آوردن سهامداران جدید به مجموعه و نه صرفا کسب سود از محل فروش سهام عنوان و اظهار کرد: علاوه بر گروه اقتصادی کرمان خودرو که در خلال فرایند پذیره‌نویسی درخواست پذیرش این شرکت در فرابورس نیز بررسی می‌شود برنامه داریم باقی شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه را با رعایت تمامی الزامات پذیرش وارد بازار سرمایه کنیم.

علت جهش پیش‌بینی سود کرمان خودرو در سال 97

مدیرعامل تامین سرمایه نوین به عنوان مشاور و کارگزار عرضه‌کننده این سهام نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر با احتساب افزایش سرمایه فعلی، ارزش دفتری هر سهم 110 تومان برآورد شده است، گفت: بر اساس سایر روش‌های ارزش‌گذاری نیز ارزش دفتری هر سهم 130 تا 140 تومان البته با نرخ تنزیل بالا محاسبه شده است.

ولی نادی قمی با بیان اینکه با احتساب 550 میلیارد تومان ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، این شرکت ظرفیت وام‌گیری بالایی دارد، افزود: این موضوع می‌تواند صرف طرح‌های و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت شود.

وی جهش در پیش‌بینی سود سهام این شرکت از رقم 140 ریال در سال 96 به بیش از دو برابر این رقم در سال 97 را ناشی از راه‌اندازی خطر رنگ گروه اقتصاد کرمان خودرو با مشارکت شرکت آلمانی DURR دانست که به گفته وی از سال 98 به سود سهام این شرکت تعدیل شده و روند منطقی به خود می‌گیرد.

لازم به ذکر است؛ پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو از روز یکشنبه مورخ 2 مهرماه به مدت 30 روز در فرابورس ایران آغاز شده است که کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی سهام توسط ناشر و بر اساس ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت خواهد شد و خریداران تنها مبلغ یک‌هزار ریال را به ازای هر سهم در پذیره‌نویسی پرداخت می‌کنند.

کد خبر 81587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha