کد خبر 81720
۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱

پرشین خودرو: وقتی تب عکس‌های سلفی در کشور بالا گرفت، کسی فکر نمی‌کرد این مدل عکس گرفتن روزی قاتل جوانان شود. گرفتن عکس روی ارتفاعات، سقف قطار، با سلاح و چاقو در این روزها مد شده و جان می‌گیرد.

 

عکس سلفی؛ قاتل جدید جوانان ایرانیبه گزارش«پرشین خودرو»، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، کشورمان ایران، بعد از هندوستان بیشترین آمار مرگ‌و میر بر اثر سلفی را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین علل مرگ بر اثر سلفی، افتادن از بلندی، غرق‌شدن، حوادث رانندگی، سهل‌انگاری در نگهداری سلاح، حمله حیوانات و برق‌گرفتگی است.

مرگ 4 جوان سلفی‌باز

زمان کوتاهی از طغیان رودخانه دشت پلنگ بوشهر نگذشته بود. همه خیال می‌کردند طغیان برطرف شده و دیگرآب رودخانه پیشروی نمی‌کند. چهار جوان که با هم دوست بودند، تصمیم گرفتند با رفتن به کنار رودخانه عکس سلفی بگیرند. هنوز دقایقی از حضور آنها کنار رودخانه نگذشته بود که یکباره رودخانه طغیان کرد و این چهار پسر جوان را که در حال گرفتن عکس سلفی بودند به‌داخل رودخانه کشاند. آنها هرچه تلاش کردند نتوانستند خود را نجات دهند و میان امواج خروشان رودخانه غرق شدند. آنها می‌خواستند سلفی رودخانه را به رخ هم بکشند غافل از این‌که رودخانه خشم خود را به رخ آنها کشید.

تراژدی عکس سلفی در سد کنگیر

 دختر جوان در یک روز تعطیل همراه خانواده‌اش برای گردش به ضلع جنوبی شهرستان ایوان رفتند. وقتی دخترجوان برای دیدن طبیعت از خانواده‌اش جدا شد، هرگز تصور نمی‌کرد قربانی یک سهل‌انگاری شود. او با فاصله گرفتن از خانواده‌اش به سمت سد کنگیر ایوان رفت تا از خودش عکس بگیرد، اما به داخل رودخانه افتاد و تلاش پدر و مادرش برای نجات جان او موثر نبود.

سقوط مرگباراز ارتفاعات

 مرد جوان با دوستانش برای تفریح به جاده گردشگری جواهرده رفته بود. چند بار با هم عکس سلفی گرفته و به مسیرشان ادامه دادند. یکی از آنها که مرد 36 ساله‌ای بود به کنار جاده رفت تا از خودش سلفی بگیرد. او گوشی را آماده کرد و همین که خواست عکس بگیرد، ناگهان پایش لیز خورد و ازارتفاع صد متری به پایین سقوط کرد و جان باخت.

سلفی با قطار

پسر 24 ساله عکس‌های سلفی مختلفی می‌گرفت و همیشه به دوستانش نشان می‌داد. این بار تصمیم گرفت سلفی متفاوتی از خود بگیرد. ناگهان فکری به ذهنش رسید و بالای واگن مخزن‌دار قطار در ایستگاه رفت تا آنجا عکس سلفی بگیرد، غافل از این ‌که خط راه‌آهن متصل به برق است. همان موقع گوشی تلفنش را بالا گرفت تا از خود و سقف واگن قطار که رویش ایستاده عکس سلفی بگیرد که ناگهان قطار تکان‌هایی خورد و او براثر تماس با کابل فشار قوی دچار شوک شد و فوت کرد. آخرین سلفی او با قطار عکسی متفاوت شد؛ تفاوتی همراه با مرگ.

سلفی مرگبار روی اسکله

 سعید برای تفریح به شهر رامسر رفته بود. او با دیدن اسکله در منطقه پلاژ توسکا تصمیم گرفت روی اسکله برود و با ایستادن در کنج آن‌عکس‌های سلفی از خودش بگیرد. او چند بار جایش را در کنج اسکله جابه‌جا کرد تا بتواند مکان مناسبی پیدا کند و بهترین عکس سلفی را از خودش بگیرد. لبه اسکله ایستاد و آماده عکس گرفتن شد که ناگهان تعادلش را از دست داد و داخل آب افتاد. نتوانست خود را نجات دهد و جانش را پای آخرین عکس یادگاری گذاشت.

سلفی مرگ با سلاح

 پسر 18 ساله علاقه زیادی به گرفتن عکس سلفی داشت. هر جایی که می‌رفت از خودش و آن مکان عکس یادگاری می‌گرفت. یک روز تصمیم گرفت عکس سلفی متفاوتی از خود بگیرد و بعد به دوستانش نشان دهد. آن روز سلاحی که در خانه شان بود را برداشت و بی‌آن که کسی متوجه ماجرا شود از خانه بیرون زد و به یکی از محله‌های شهر کرمان رفت. او گوشی تلفن همراهش را برای عکس گرفتن آماده کرد و سلاح را به دست گرفت. او می‌خواست عکسی از خود با سلاح بگیرد. اما نمی‌دانست وقتی در حال گرفتن این عکس است، ناگهان تیری از سلاح خارج و به سرش اصابت می‌کند و عمر 18 ساله اش فدای یک سلفی مرگبار می‌شود.

آموزش فرزندان برای استفاده از فناوری

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

تقابل میان ارزشگذاری‌های درون خانوادگی و هنجارهای اجتماعی، عامل اصلی هنجارشکنی‌ها در دنیای مجازی است. در گزارش‌هایی که خبر از خودنمایی‌های بیمارگونه و روز به‌روز در حال گسترش می‌دهد، می‌توان نرسیدن به هویت تثبیت شده در نوجوانان و دست نیافتن به شناخت ادراکی را در جوانان و نوجوانان مشاهده کرد. در واقع می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مدون و آموزش روابط صحیح میان دختران و پسران در واحدهای درسی و فرهنگسازی روابط میان آنها، به تلاش‌های افراطی و مخرب نوجوانان برای جذب یکدیگر و خطر ابتلا به اختلالات شخصیتی مانند خودشیفتگی، شخصیت نمایشی و ضد اجتماعی شدن پایان داد. بایدقدرت مهارت شخصی و اجتماعی رابه فرزندان آموزش دهیم و آن را تقویت کنیم تا بتوانند اعمال خوب را از کارهای بد تشخیص دهند. آنها باید برای نقش‌آفرینی در جامعه آماده شوند. فضایی ر ا برای جوان‌ها به وجود آوریم که هیجانات خودرا کنترل کنند تا برایشان مخرب و دردسرآفرین نشود. رسانه‌ها درارتباط با موضوع سلفی‌های مرگبار می‌توانند برنامه‌های آموزش محور داشته باشند و به جوانان آموزش دهند نباید هیجانات خود را با تلخی ای به نمایش بگذارند که برایشان دردسر درست کند.

 

 

 

منبع: جام جم

 

کد خبر 81720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha