سرگرمی‌های خودرو؛ عامل جدید حوادث رانندگی

پرشین خودرو: طبق مطالعات انجام شده در سازمان ایمنی و ترافیک آمریکا، استفاده از سیستم‌‌های چندرسانه‌ای خودرو حین رانندگی، خطراتی جدی به دنبال دارد.

به گزارش پرشین خودرو، زومیت نوشت: سازمان غیرانتفاعی ایمنی ترافیک  امریکا (AAA) از سال ۱۹۴۷ با شعار «نجات جان افراد از طریق پژوهش و آموزش»  فعالیت می‌کند. مقر اصلی این مؤسسه در واشنگتن DC قرار دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ پروژه مرتبط با ایمنی بزرگراه‌ها، پوشش موضوعاتی همچون رانندگی همراه با ضعف، حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی و همینطور آموزش مهارت‌های رانندگی و ایمنی عابرین پیاده را دستور کار داشته است.

استفاده از سیستم اطلاع‌رسانی خودرو برای بسیاری از رانندگان کمی دشوار به نظر می‌رسد و مطالعات اخیر سازمان AAA آمریکا هم این موضوع را تأیید می‌کند. این سیستم‌ها باعث می‌شوند راننده چشمان خود را از مسیر منحرف کند و دست‌هایش را از روی فرمان بردارد که طولانی شدن این امر برای ایمنی خودرو خطرات جدی‌ای را به دنبال دارد.

سازمان تحقیقاتی ایمنی ترافیک AAA، جهت اندازه‌گیری جنبه بصری و فعالیت ذهنی لازم برای انجام یک امر مشخص به کمک سیستم اطلاع‌رسانی، با محققان دانشگاه یوتا همکاری داشته است. در این پژوهش از مدل‌های ۲۰۱۷، ۳۰ خودروی مختلف استفاده شده است و فاکتورهایی مثل زمان لازم جهت انجام امر مربوطه سنجیده شده است. از شرکت‌کنندگان این آزمایش درخواست شده تا فعالیت‌هایی مثل برقراری تماس صوتی، ارسال پیام، تنظیم رادیو، برنامه‌ریزی سیستم ناوبری از طریق فرامین صوتی، کار با صفحه لمسی و سایر متد‌های ورودی را در حین رانندگی انجام دهند.

ّInfotainment system

در حالی که پژوهش قبلی نشان داده بود که منحرف شدن چشم‌های راننده از مسیر به مدت دو ثانیه احتمال تصادف را دوبرابر می‌کند، AAA ثابت کرد که وارد کردن مقصد جدید در سیستم ناوبری ممکن است ۴۰ ثانیه وقت راننده را بگیرد. اگر سرعت خودرو فقط ۴۰ کیلومتربرساعت باشد در زمان مذکور، راننده طول چهار زمین فوتبال را طی می‌کند که مسافتی طولانی به حساب می‌آید و خطر تصادف را چندین برابر می‌کند.

دیوید ینگ، سرپرست سازمان ایمنی ترافیک AAA می‌گوید:

مادامی که فناوری‌های درون خودرویی طراحی مناسبی نداشته باشند، انجام امور و وظایف ساده می‌تواند برای راننده زمان‌بر و پیچیده شود. برخی از این فناوری‌ها موقعیت‌های ناامنی را برای راننده و سرنشینان رقم می‌زنند چراکه نیازمند استفاده از چشم‌ها و دست‌ هستند.

از بین خودروهای ارزیابی شده، هیچ یک نمره‌ای که AAA آن را مطالبه کم (زمان و حواس لازمه کمتر) راننده را کسب نکردند. یازده خودرو نمره «مطالبه زیاد» و دوازده خودرو نمره «مطالبه خیلی زیاد» گرفتند. در این آزمایش از خودروهای همه برند‌ها استفاده نشده است.

پژوهش موسسه ایمنی ترافیک AAA

طبق نظرسنجی عمومی‌ای که AAA انجام داده است، در حالی که ۷۰ درصد خریداران خودرو خواهان پیشرفته‌ترین فناوری‌های درون خودرو هستند، فقط ۲۴ درصد از آن‌ها باور دارند که این سیستم‌ها عملکرد کامل و مناسبی دارند. همچنین محققین دریافتند که حس اعصاب‌خردی راننده هنگام استفاده از سیستم‌های پیچیده، حواس پرتی بیشتری حاصل می‌کند.

مارشال دونی، مدیرعامل AAA در این خصوص می‌گوید:

رانندگان به فناوری‌های ایمن و ساده نیاز دارند تا بتوانند راحت از آن‌ها استفاده کنند، اما بسیاری از ویژگی‌های اضافه شده به سیستم‌های اطلاع‌رسانی امروزی بغرنج هستند و گاهی اوقات راننده را کلافه می‌کنند.

در حال حاضر، راه حل پیشنهادی سازمان AAA برای خودروسازن، جلوگیری و تحریم راننده (هنگام حرکت) در استفاده از ویژگی‌هایی است که نیاز به زمان و حواس جمع دارند.

جیک نلسون،سرپرست بخش تحقیقات و وکالت سازمان ایمنی ترافیک AAA می‌گوید:

با پیروی از دستورالعمل‌های اختیاری اداره ملی ایمنی ترافیک (NHTSA) مبنی بر پیشگیری از راننده در استفاده از قابلیت‌هایی که زمان و تمرکز زیادی را می‌طلبند، خودروسازان می‌توانند حواس‌پرتی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

سازمان AAA در خصوص به کار گیری فناوری‌ها در خودرو حین رانندگی به رانندگان هشدار می‌دهد،‌ اینکه این فناوری‌ها در دسترس راننده هستند به این معنی نیست که وی بتواند حین رانندگی از ‌آن‌ها استفاده کند و راننده باید فقط در شرایط فوری مشروع و قانونی و یا اهداف سواری مرتبط در این زمینه اقدام کند.

کد خبر 81923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha