کد خبر 81942
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
 فعالیت ۱۰۰۰ واحد تعمیر ماشین غیرمجاز

پرشین خودرو: براساس آمار رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ واحد تعمیراتی اتومبیل غیرمجاز در مشهد فعالیت ندارند.

به گزارش  پرشین خودرو،  از مشهد مقدس، زندگی مدرن شهری و لزوم استفاده از وسائل نقلیه به دلیل بعد مسافت و کمبود وقت منجر به فراگیر شدن استفاده از خودروهای شخصی و به تبع آن پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه سبب شده تهیه خودروی شخصی به امری معمول در زندگی بدل شود.

از طرف دیگر استفاده گسترده از خودرو منجر به ایجاد استهلاک و نیاز به تعمیر و نگهداری از خودرو می‌شود که امروزه تعمیرگاه‌های خودرو در حوزه‌های مختلف تخصصی به ارائه خدمات فنی اعم از خدمات تعمیرات موتوری، برق، صافکاری و..... مشغول هستند. یکی از مشکلات عمده‌ای که اکثر دارندگان خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند دردسرهای مرتبط با تعمیر و نگهداری خودرو است. مهم نیست دارنده خودروی تولید داخل باشید یا خودروی خارجی سوار شوید. به هر حالا این روزها اگر گذرتان به تعمیرگاه افتاده باشد شاید بخشی از گزارش پیش رو درددل شما باشد.

تعمیرکار سوء استفاده‌گر یا کارنابلد؟

یکی از شهروندان که ماه گذشته خودروی خود را به تعمیرگاه برده بود و حالا ناراضی مجدداً با همان نقص فنی مواجه شده می‌گوید: یک ماه قبل به دلیل خاموش شدن‌های ناگهانی ماشینم را به یکی از تعمیرگاه‌های پشت پمپ بنزین بلوار معلم بردم. بعد از بررسی تعمیرکار مدعی شد سیستم انژکتور مشکل دارد و نیاز به شستشو و سرویس که هزینه آن 90 هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: قرار شد سه ساعت دیگر هم بروم و خودرو را تحویل بگیرم. یک ساعت بعد با من تماس گرفتند که شمع‌ها هم از کار افتاده و نیاز به تعویض دارد که آن هم 140 هزار تومان هزینه دارد. نهایتاً موقع تحویل ماشین گفتند "وایرها" را هم عوض کرده‌اند. با اینکه از تصور من هزینه بیشتر شده بود ولی خوشحال بودم نقص برطرف شده باشد.

وی می‌گوید: هنوز بعد از طی مسافت 5 کیلومتری همان مشکل شروع شد. روز بعد دوباره مرخصی از اداره و رفتن به همان تعمیرگاه ولی جواب درستی نمی‌دهند. تعمیرکار گفت باشد تا بررسی کنیم و خوب آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود. با مراجعه به تعمیرگاهی دیگر مشخص شد کیت اکسیژن سوخت دچار اشکال بوده و با هزینه 80 هزار تومان مشکل کاملاً مرتفع شد. واقعاً خودم هم نمی‌دانم آیا تعمیرگاه مذکور قصد سوء استفاده از عدم اطلاعات تخصصی و فنی من را داشت یا تعمیرکار صاحب نظر و متخصص نبود؟ ولی خوب کسی جواب هزینه و زمان هدر رفته من را نخواهد داد.

کیفیت پایین قطعات به ضرر تعمیرکار است

یکی از تعمیرکاران قدیمی خودرو معتقد است یکی از دلایل نارضایتی مشتریان کیفیت پایین قطعات و لوازم یدکی موجود در بازار است. وی می‌گوید: قبلاً اگر قرار بود یک قطعه از خودرو تعویض شود، قطعه یدکی آن در بازار مارک مشخص و معلومی داشت و به ویژه از کیفیت بالایی برخوردار بود. امروز اما در کنار تنوع خودروها ورود لوازم یدکی چینی و تقلبی با کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوع، تعمیرکاران را هم برای تشخیص جنس اصلی از تقلبی سخت کرده، حتی لوازم یدکی‌‌های تولید داخل هم در هر سری تولید یک نوع کیفیت دارد و اصلاً قابل اعتماد نیستند. حالا وقتی عمر قطعه تعویض شده در یک خودرو به یک ماه هم نمی‌کشد مقصر تعمیرکار نیست. اما مشتری در زمان خرابی مستقیما به تعمیرکار مراجعه و وی را مقصر اصلی می‌داند.

تحقیق قبل از مراجعه به تعمیرگاه

یکی دیگر از دارندگان خودرو که او هم دل پُری از تعمیرگاه رفتن دارد اظهار می‌کند: من هر بار که خودروام خراب شده عزا گرفته‌ام زیرا اعتماد به تعمیرکار و سپردن ماشین به او هر بار مرا دچار مشکل کرده است. اما حالا دو نکته به عنوان تجربه وجود دارد که با به کار بردنشان کمر ضرر کرده ام. این‌که عیب و ایراد خودرو را در اینترنت سرچ می‌کنم و احتمالات را می‌خوانم. بدون همراه داشتن خودرو به چد تعمیرکار مراجعه و عیب را توضیح می دهد و راهکار میگیرم و در نهایتا به جمع‌بندی که رسیدم به هر تعمیرکاری که مراجعه کنم از بالای سر خودرو ام جُم نمی‌خورم.

غیرمجازها بازار ما را هم بدنام کرده‌اند

«سید» یکی از لنت‌سازان به نام و قدیمی مشهد پیرامون مشکلات صنفی و افزایش نارضایتی‌ها از او و همکارانش معتقد است: مشکل و نارضایتی از آن‌جا شروع شد که با زیاد شدن خودرو تعداد تعمیرگاه‌ها نیز افزایش یافت. سرعت این افزایش در حدی نبود که تعمیرکار حرفه‌ای تربیت شود بسیاری شاگرد تعمیرکارهای بی تجربه با مناسب دیدن شرایط اقدام به راه‌اندازی تعمیرگاه کردند و از آنجایی که امثال بنده حداقل 30 سال در این شغل خاک خورده و زحمت کشیده‌ایم، کسی یک شبه استادکار نمی‌شود؛ اکثر مراجعه‌کنندگان به این تعمیرگاه‌ها با نارضایتی آن‌جا را ترک کردند و کم‌کم صنف تعمیرکار به دروغ و سوء استفاده و غیر قابل اطمینان معروف شد در حالی که بسیاری استادکارهای این صنف هنوز هم به همان روال قبلی سال‌های گذشته کار می‌کنند.

ترجیح می‌دهم به تعمیرگاه مجاز بروم

خانم « ط» که راننده سرویس مدارس است درباره‌ی این موضوع اظهار می‌دارد: امان از وقتی که سروکار یک خانم به تعمیرگاه برسد، تعمیرکار از آن‌جا که مطمئن است آن خانم سررشته‌ای در مکانیک خودرو ندارد هر عیب و ایرادی دلش بخواهد به خودرو می‌بندد و نهایتاً شما اگر قرار بوده مثلاً 500 هزار تومان هزینه بدهید باید برای یک سری هزینه‌تراشی‌های الکی و غیر ضروری سه برابر یا چهاربرابر هزینه پرداخت کنید. برای من حتی یک بار پیش آمده که تعمیرکار بدون عوض کردن قطعه هزینه آن را دریافت کرده، فعلاً ترجیح من به عنوان یک خانم این است که یا همراه یک آدم آشنا به خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنم یا به تعمیرگاه‌های مجاز شرکتی بروم که باز خیالم راحت‌تر است، حداقلش فاکتور می‌دهند.

فعالیت بیش از هزار تعمیرگاه غیرمجاز در مشهد

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد پیرامون تفاوت‌ دستمزدهای اخذ شده توسط تعمیرکاران در حوزه تعمیر خودرو می‌گوید: نرخ‌نامه رسمی از طرف اتحادیه به تمامی تعمیرکاران مجاز حدود یک سال و نیم است که ابلاغ شده، هرچند برخی نرخ‌ها هنوز در حال اصلاح است و متعاقباً اعلام می‌شود.

محمد علی جامی ادامه می‌دهد: تعمیرکاران موظف شده‌اند بر طبق جدول نرخ‌نامه کار انجام دهند. همچنین در ابلاغیه اتحادیه نصب این نرخ‌نامه در محلی که قابل رویت مشتری باشد تاکید شده اگر بازرسان اتحادیه در بازدیدهای خود خلاف این امر را گزارش دهند با تعمیرگاه خاطی برخورد خواهیم کرد.

وی پیرامون جزئیات نرخ‌نامه نیز اظهار داشت: نرخنامه بر اساس درجه بندی تعمیرگاه‌ها از رتبه ممتاز تا سطح سه دسته‌بندی شده است.

جامی پیرامون شکایات متعدد شهروندان و چگونگی رسیدگی و نظارت به این شکایات اظهار داشت: اتحادیه تعمیرکاران خودرویی مرجع رسیدگی به تخلفات این صنف، اعم از گران‌فروشی، تخلف یا ایراد خسارت است که تمامی این موارد توسط 20 کارشناس فنی اتحادیه بررسی می‌شود.

جامی اکثر مشکلات در این حوزه را ناشی از فناوری‌های جدید خودروها دانست که تعمیرکاران به دلیل قبول کار با وجود عدم تسلط، سبب ضرر و زیان و خسارت بر خودرو می‌شوند.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب این اتحادیه را حدود 1700 واحد مجاز برشمرد و پیرامون تعمیرگاه‌های غیر مجاز نیز افزود: ما طبق روال معمول خود بازرسی‌ها، اخطار پلمپ و باقی روال معمول برخورد را داریم با این حال در حال حاضر بیش از هزار واحد صنفی غیرمجاز یعنی تقریباً برابر با واحدهای صنفی مجاز در حال فعالیت هستند. متاسفانه اکثر این واحدهای غیرمجاز شاگرد تعمیرکارانی هستند که بدون تسلط فنی و صلاحیت اقدام به راه‌اندازی تعمیرگاه می‌کنند. همچنین صاحب پروانه کسب موظف به حضور در محل تعمیرگاه و یا معرفی مباشر است در غیر این صورت مسئولیت هرگونه تخلفی در واحد صنفی مذکور بر عهده صاحب پروانه کسب است.

جامی در انتها از شهروندان مشهدی درخواست نمود چنانچه هرگونه شکایت، اعتراض، سوال و ابهامی در حوزه تعمیر خودروی خود دارند با شماره تلفن اتحادیه خدمات فنی خودرویی تماس حاصل و یا جهت مشاوره با کارشناسان فنی این اتحادیه به اتحادیه مذکور مراجعه کنند.

تسنیم

کد خبر 81942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha