مدیریت شهری ساماندهی موتورسواران را در دستور کار قرار دهد

پرشین خودرو: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حال که مسئولان از یافتن راه چاره برای اشتغال و معیشت راکبان موتورسیکلت عاجز هستند لااقل ساماندهی موتورسیکلت‌سواران را در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پرشین خودرو، طیبه سیاووشی عنایتی ، گفت: موتورسواران در تهران و شهرهای بزرگ نوعا در بخش خدمات سرویس‌دهی می‌کنند اما بخش زیادی از آنان که رانندگی پرخطر دارند با سلامتی و جان خود و عابران پیاده بازی می‌کنند در حالی که موتورسواران در سایر کشورهای جهان زندگی عابران پیاده را به این شکل که در ایران مشاهده می‌شود تهدید نمی‌کنند. در پیاده‌روها تردد نکرده و از چراغ قرمز عبور نمی‌کنند و بدون کلاه ایمنی در خیابان‌ها و معابر شهر تردد نمی‌کنند.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس، موتورسیکلت را پدیده‌ای چند وجهی با ابعاد اقتصادی و اجتماعی دانست و افزود: وقتی در ساختار اقتصادی کشور هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد و فکری برای اشتغال و معیشت راکبان موتورسیکلت که نوعا از خانواده‌های ضعیف و کم‌درآمدند نمی‌شود و در عوض مسائل زیست محیطی و چالش‌های شهری و ترافیکی ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در کانون توجه مسئولان قرار می‌گیرد، دردی از جامعه و مردم دوا نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز تاسف کرد: متاسفانه مسئولان به غلط آموخته‌اند که با پدیده‌های چندوجهی مثل این مورد به جای ارائه راه‌حل‌های کیفی و ریشه‌ای به صورت کمی و ظاهری برخورد کنند و این مسئله با عدالت اجتماعی در تضاد کامل است.

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز تاسف کرد: هر روز در سطح شهر و در معابر و تقاطع‌های مختلف شاهدیم که کفی‌های ناجا اقدام به توقیف موتورسیکلت راکبان متخلف می‌کنند اما بعد از چند روز توقیف و پرداخت جریمه باز همان چرخه معیوب در سطح شهر بارها بارها تکرار می‌شود چون موتورسیکلت وسیله‌ای برای اشتغال و امرار معاش سرپرست خانواده‌های ضعیف و بی‌بضاعت است.

سیاوشی یادآور شد: بنده با چشم خود در خیابان دیدم وقتی پلیس راکب متخلف یک موتورسیکلت را متوقف کرد و خواست موتورش را توقیف کند، مالک موتورسیکلت با گریه و زاری پلیس را تهدید به ریختن بنزین روی خود و خودسوزی کرد.

وی تکرار این مسئله در سطح شهر تهران را عاملی احتمالی در برخورد ضعیف پلیس با راکبان متخلف موتورسیکلت دانست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار تاسف کرد: متاسفانه مسئولان هیچ راه و پیشنهادی به موتورسیکلت سواران ارائه نمی‌دهند و به شیوه‌های مختلف در پی محدود کردن و گرفتن فرصت امرار معاش از طریق موتورسیکلت هستند.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس متذکر شد: تا زمانی که فکری اساسی برای اشتغال و معیشت مردم نشود مشاغل کاذبی چون دستفروشی و جابه‌جایی بار و مسافر با موتورسیکلت هم ادامه خواهند داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس، مجمع نمایندگان تهران را از جمله مجامعی دانست که به مشکلات شهری و اجتماعی شهر تهران پرداخته است.

سیاوشی با بیان اینکه حال که نمی‌توانیم فکری برای اشتغال و معیشت راکبان موتورسیکلت کنیم لااقل ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور در دستور کار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور واقعا همکاری استاندار، فرماندار، شورای شهر و شهرداری این شهرها را می‌طلبد. مسئولان امر می‌توانند و باید این طبقه بزرگ از جامعه را ساماندهی کنند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری در کنار نیروی انتظامی و شورای اصناف و سایر دستگاه‌های مسئول باید فکری اساسی برای راکبان موتورسیکلت کرده و آنها را در قالب تشکل‌های غیردولتی ساماندهی کنند و استفاده از تجارب و بومی‌سازی تجارب کشورهایی مثل چین و هند که موتورسیکلت جز وسایل نقلیه اصلی و پرتردد است، لازم و ضروری است.

ایسنا
کد خبر 82100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha