کد خبر 82125
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
بازار پرسود لوازم ضدسرقت خودرو

پرشین خودرو: گروه ایران

کافی است شب‌ها قدمی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بزنید، چیزی که جلب توجه می‌کند تعداد بسیار زیاد خودروهای پارک‌شده در حاشیه معابر اصلی و فرعی شهر است که بدون جای پارک در گوشه‌ای شب‌ها را به صبح می‌رسانند.
اگرچه خودروها آرام در کوی و برزن‌ها جای گرفته‌اند، ولی مالکان آنها چندان آرامش نداشته و سعی می‌کنند برای پیشگیری از سرقت خودروهایشان هزینه‌هایی را متحمل ‌شوند. امروزه خرید قفل فرمان، قفل پدال، قفل رینگ، دزدگیر و محافظ کامپیوتر خودرو به امری بسیار عادی تبدیل شده است.
البته خرید لوازم ضدسرقتی خودروها فقط محدود به خودروهایی نیست که شب‌ها بیرون از پارکینگ به‌سر می‌برند، گویا اصلا رسم بسیار مألوفی است بین تمام ایرانیان که پس از خرید هر خودرو به فکر لوازم ضدسرقت آن باشند؛ امری که به نظر می‌رسد در سایر کشورهای منطقه به شدت ایران طرفدار ندارد.
برای مثال، در کشوری نظیر ترکمنستان هیچ خودرویی مجهز به دزدگیر یا قفل فرمان نیست، یا در کشور جمهوری آذربایجان بازار لوازم ضدسرقت بی‌رمق است. اگرچه آمار و ارقام رسمی از تعداد خودروهای سرقتی در ایران موجود نیست، اما وقتی به آمار و ارقام جسته‌وگریخته مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم نگرانی آنها بی‌مورد نیست.
برای مثال، براساس آخرین آمار منتشره درباره سرقت خودروها اعلام شده بود که در سال ٩٠ روزانه ١٤٢ دستگاه خودرو سرقت شده است، یعنی هر ساعت شش دستگاه خودرو در كشورمان به سرقت رفته است! چنین آمار نگران‌کننده‌ای، بازار خوبی برای انواع و اقسام لوازم ضدسرقت ایجاد کرده است؛ لوازمی که اغلب آنها در چین تولید شده تا اندکی از نگرانی شهروندان ایرانی بکاهند.
براساس آمار موجود درحال‌حاضر حدود ٢٠ میلیون خودرو در ایران تردد می‌کنند که اغلب آنها حداقل مجهز به یک سیستم دزدگیر یا قفل فرمان هستند. در حداقل‌ترین وضعیت؛ اگر مالکی بخواهد خودروی خود را به تمامی لوازم ضدسرقتی مجهز کند، باید مبلغی حدود ٣٠٠ هزار تومان هزینه نماید؛ هزینه‌ای که برای مالک اندکی اطمینان خاطر و برای واردکنندگان رونق را ایجاد ‌کند. حال فرض کنیم که فقط نیمی از مالکان خودروهای در حال تردد بخواهند با رقم حداقلی ٣٠٠ هزار تومان خودروهایشان را در برابر سرقت ایمن کنند در این حالت برای ١٠ میلیون خودرو؛ بازاری معادل سه تریلیون تومان (سه هزار میلیارد تومان) وجود خواهد داشت.
با وجود هزینه‌هایی که در سال‌های اخیر خودروسازان با نصب تجهیزات جدید در ایمن‌سازی خودرو انجام داده‌اند، اما هنوز مردم ایران خود را از نصب دزدگیر و قفل فرمان و ... بی‌نیاز نمی‌دانند. بنابراین پدیده سرقت اگرچه زشت، بد و آسیب‌رسان است، اما توانسته بازار پرسودی را ایجاد کند. تعداد خودروهای موجود در ایران، آمار و ارقام سرقت خودروها و نگرانی‌های مردم محرک‌های خوبی برای بازار پررونق لوازم ضدسرقت در ایران هستند.

- احمد فرهادی کارشناس اقتصادی

کد خبر 82125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha