حضور دولت‌ها در صنعت خودرو، مانعی در مسیر توسعه‌یافتگی

پرشین خودرو: انحصار در صنعت و بازار خودرو که به دنبال وابستگی این صنعت اشتغالزا به دولت ایجاد شده است تا زمانی که روند فعلی را طی کند و بر بازار داخل حاکم باشد باید شاهد جای خالی رشد کیفی تولیدات و حضور در بازار رقابتی حوزه خودروسازی باشیم.

به گزارش پرشین خودرو، هرچند دولت‌های پیشین اقدام‌هایی به منظور رفع انحصار در بازار خودرو ایران انجام داده‌اند اما تجربه نشان داده، دولت‌ها هراندازه وارد عرصه خودروسازی شوند به طور قطع بازار خودرو به سمت انحصار و نبود رقابت‌پذیری خواهد رفت و در این جریان بازار موجود از سایر خودروسازان سلب خواهد شد.
وابستگی شدید صنعت خودرو به دولت در دهه‌های گذشته، از جمله دلایل مهم توسعه نیافتگی صنعت خودرو ایران بوده و این در حالی‌است که دولت تنها می‌تواند به عنوان سیاست‌گذار در صنعت خودرو اعمال نظر کند.
بنابراین انتظار می‌رود با اهتمام دولت جدید در کاهش دخالت در این عرصه شاهد تحولات ملموسی در بازار خودرو ایران باشیم ضمن آنکه حرکت دولت قبل در این مسیر پر رنگ‌تر شده و تا حدودی دولت به نقش خود در این زمینه عمل کرده است و در صورتی که نگاه دولت در این مسیر ادامه یافته و بازار خودرو در مسیر کاهش وابستگی سوق یابد به‌تدریج شاهد جریان بهتری در این صنعت و حضور موثرتر بخش خصوصی و گام نهادن به بازار رقابت‌پذیری در بازار خواهیم بود.
در این شرایط تعامل و همکاری با شرکای خارجی تنها راه‌حل بازار خودرو ایران نیست اما سیگنال‌هایی که به واسطه مذاکرات و برخی قراردادها با شرکت‌های خارجی دریافت می‌شود حاکی از شکل‌گیری جریان منطقی‌تر بر این صنعت است و بدون شک تداوم حرکت در این مسیر ضمن تحول در بازار و تولید در صنعت خودرو، تضمینی بر جریان تقاضای بازار و تولید پایدار خودروسازان داخلی خواهد بود.
رامین نورقلی‌پور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

گسترش صنعت

کد خبر 82188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha