سن حوادث رانندگی از نوجوانی به سمت میان‌سالی و کهن‌سالی رفته است

پرشین خودرو: رئیس‌پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه سن حوادث رانندگی از نوجوانی و کودکی به سمت میان‌سالی و کهن‌سالی رفته است، خاطرنشان کرد: بر این اساس، هم‌اکنون کارشناسان ما در مساجد و حوزه‌ها، قوانینی که به سلامت و ایمنی مردم کمک می‌کند را آموزش می‌دهند.

به گزارش پرشین خودرو، علی‌رضا حاجی‌زاده  و با حضور در میز خبر پلیس که در تحریریه خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه «امنیت اجتماعی و ترافیکی مرتبط با تمام آحاد جامعه است»، اظهار کرد: نقش همراهی مردم در رعایت قوانین و مقرارات غیرقابل انکار است و در مثلث ترافیک پلیس راهور، آموزش در رأس هرم، اجرای مقررات در میانه هرم و مهندسی ترافیک در پایین آن قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه «دو حوزه در این مثلث غیرفعال است»، ادامه داد: متاسفانه حوزه‌های امداد و نجات و مشارکت مردم کم‌رنگ هستند. پلیس بستر مشارکت 15 وزارت‌خانه و سازمان را فراهم کرد، اما تنها اگر مشارکت مردمی در این فرآیند به وجود آید، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه «اعمال قانون که وظیفه پلیس است در انتهای این فرآیند قرار دارد»، تصریح کرد: در طرحی که در پلیس راهور استان اجرا کردیم، نیروهای خود را از طریق رساله عملی آموزش قوانین راه، آموزش دادیم که این کار ظرفیت‌های بسیار خوبی را به وجود آورد.

رئیس‌پلیس راهور خراسان رضوی افزود: استفاده از تجهیزات الکترونیک نیز در دستور کار پلیس قرار دارد و اعتقاد ما این است که پلیس راهور به‌عنوان کار ایجابی به صورت مستقیم و رودررو باید کم‌تر با مردم در ارتباط باشد؛ برای مثال در کارهای خدماتی به صورت سیستمی خدمت به مردم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه «در 28 صفر بالاترین عملیات ترافیکی در کل کشور را برعهده داریم»، گفت: در مناسبت‌های خاص و با توجه به تهدیدهایی که وجود دارد، دغدغه نیروی انتظامی این است که وسایل نقلیه عمومی را تسهیل کنیم تا مردم در امنیت لازم باشند.

رسیدگی به تصادفات خسارتی از حوزه فعالیت پلیس خارج شده است

حاجی‌زاده با بیان اینکه «رسیدگی به تصادفات خسارتی از حوزه فعالیت پلیس خارج شده است»، بیان کرد: به موجب ماده 3 قانون بیمه، تصادف‌های خساراتی از مقوله وظایف پلیس خارج شده، یعنی تا سقف 2.5 درصد دیه فرد که معادل 6 میلیون 633 هزار تومان است، در صورتی که دو طرف تصادف را قبول داشته باشند و نیازی به حضور کارشناس نباشد می‌توانند به دفتر بیمه مراجعه کرده و نسبت به جبران خسارت اقدام کنند.

وی افزود: ما در صورتی به عنوان کارشناس به محل حادثه می‌رویم که علت وقوع تصادف مشخص نبوده، یا طرف‌های تصادف بیمه نداشته باشند، پس می‌توان گفت تنها وظیفه پلیس در تصادف‌ها مشخص کردن علت وقوع تصادف است و اگر مشاهده شود که از تصادفی سد معبر به وجود آمده، افراد برای تخلف سد معبر اعمال قانون می‌شوند.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به آمار شش ماهه پلیس راهور، تصریح کرد: در شش ماه گذشته نظریه پزشک قانونی تصادف‌ها افزایش و کاهش نداشته است، اما تصادف‌های جرحی 8 درصد افزایش و تصادف‌های خسارتی 18 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان تایباد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 نفر کاهش فوتی داشتیم و در یک اقدام بسیار خوب یک پیست موتور سواری برای اشخاص علاقه‌مند به موتورسورای در آن‌جا تاسیس شده است تا برای موتورسواری از پیست استفاده کنند.چون باید پذیرفت تخلیه هیجانات جوانان اجتناب ناپذیربوده و همین اقدام مفید باعث کاهش تلفات جانی شده است.و می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر باشد.

عابران پیاده آسیب‌پذیرترین واحدهای ترافیکی هستند

وی با اشاره به این‌که« سهم عابرین در تصادف‌های جرحی و فوتی به ترتیب 33 و 67 درصد است »، اظهار کرد: طبق بررسی آمار در این 6 ماه بیشترین نوع وسیله در تصادفات خودروی سواری است. بیشترین علل وقوع تصادف عدم رعایت حق تقدم بوده است. بیشترین سن تقصیر در رانندگی برای مردان بین 18 تا 25 سال و سهم راکبین موتور سیکلت در تصادف‌ها 43 درصد است. در سال گذشته با همکاری سازمان ترافیک مشاوری گرفتیم که در بعضی از معابر که خطوط قرمز محسوب می‌شوند، مطالعاتی در بحث ایمن‌سازی و بحث رفع سد معبر انجام دهد.

ایسنا

کد خبر 82230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha