تعهد 4 خودروساز جهانی برای حذف دوده از خودروهای دیزل و تجاری

پرشین خودرو: 4 شركت بین المللی خودروساز جهان برای كاهش دوده از محصولات دیزلی خود متعهد شدند.

به گزارش پرشین خودرو، «وحید حسینی» مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره گفت: 27 سپتامبر سال جاری، 4 شرکت بزرگ جهانی تولیدکننده اتوبوس و موتور در راستای تأمین سلامت عمومی در جهان و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی ناشی از موتورهای دیزلی، به انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل پاک(ICCT ) و سازمان محیط‌زیست ملل متحد پیوستند. شرکت‌های اسکانیا، BYD، اتوبوس ولوو و کامینیس در پی این اقدام طبق تفاهم‌نامه‌ای متعهد شدند، تا سال 2018 تکنولوژی موتورهای فاقد دود را به 20 شهر بزرگ دنیا منتقل كنند.

آنگونه كه این استاد دانشگاه صنعتی شریف گفته، تکنولوژی موتورهای بدون دوده قادر است میزان کربن سیاه ناشی از موتورهای دیزلی را تا 99 درصد و حتی بیشتر کاهش دهد. این تکنولوژی در کلیه موتورهای دیزلی دارای استاندارد یورو 6 و US2010 و همچنین خودروهای دیزلی دارای فیلتر دوده ذرات، موتورهای گازسوز و خودروهای الکتریکی وجود دارد.

به گفته وحید حسینی، به‌رغم استفاده گسترده و تجاری‌سازی این تکنولوژی در آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن، کره و بسیاری از کشورهای دیگر، این موتورها تنها در حدود 20درصد فروش جهانی اتوبوس‌های نو را به خود اختصاص داده‌اند.

شهرهایی كه از تعهدات این تفاهم‌نامه بهره مند شده‌اند شامل ابوظبی، آکرا، آدیس‌آبابا، بانکوک، بوگوتا، بوینوس آیرس، کازابلانکا، دارالسلام، داکا، استانبول، جاکارتا، ژوهانسبورگ، لاگوس، لیما، مانیل، مکزیکوسیتی، نایروبی، سانتیاگو، سائوپائولو و سیدنی می‌شوند. بر اساس این تفاهم‌نامه سازنده باید 4خودروساز مشخصات محصولات فاقد دوده خود را به همراه جزئیات تماس به‌صورت آنلاین در اختیار قرار دهند. این اطلاعات از طریق وب‌سایتCCAC Soot-Free Urban Bus Fleetsقابل‌دسترسی است و شهرها می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، به‌طور مستقیم با سازندگان در ارتباط باشند.

در بندهای این تفاهم نامه عمومی آمده است:

- ما متعهد می‌شویم، تکنولوژی موتورهای بدون دوده را در 20 شهر تعیین‌شده فراهم آوریم. (برای شهرهایی که سوخت پاک در دسترس است، این تکنولوژی تا سال 2018 جایگزین خواهد شد و برای شهرهای فاقد سوخت پاک در مرحله نخست بایستی زیرساخت‌های لازم فراهم شود.)

- ما متعهد می‌شویم، فهرستی از مراکز دارای تکنولوژی موتور و اتوبوس بدون دوده که قابل خریداری در 20 شهر مذکور است،ارائه نماییم.

- ما متعهد می‌شویم، شماره تماس مراکز خود را به‌منظور انجام امور مشاوره مشخصات محصولات، ارائه و خرید را در 20 شهر موردنظر مشخص نماییم.

- ما متعهد می‌شویم، گزارش آمار عمومی تعداد اتوبوس های فاقد دوده و موتورهای فروخته‌شده در سال‌های اخیر را منتشر نماییم.

- ما متعهد می‌شویم، این اطلاعات را در قالب گزارشات سالیانه بروز و منتشر نماییم.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تصریح كرد:‌ بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده در 16 سپتامبر از مجله لنست، آلودگی هوا در محیط‌های باز عامل مرگ‌ومیر بیش از 4میلیون نفر در سال 2016 بوده و همچنین بر اساس اندازه‌گیری‌های جهانی صورت گرفته سال 2016 گرم‌ترین سال بوده است. موتورهای دیزلی که در حدود 30 درصد کربن سیاه ناشی از فعالیت‌های انسانی را تولید می کنند، نقش بسزایی در افزایش گرمایش جهانی داشته است. وی افزود: در حال حاضر تکنولوژی مورد نیاز برای کاهش و حذف مؤثر این انتشار فراهم بوده و به‌صورت گسترده توسط سازندگان تجاری‌سازی شده است. بر طبق این اعلامیه 3 شهر از 20 شهر مذکور متعهد به استفاده از موتورهای فاقد دوده شده ند،درحالی‌که 17 شهر دیگر شرایط و زیرساخت‌های لازم جهت پیوستن به ناوگان فاقد دوده را نداشته‌اند.

حسینی خاطرنشان كرد: مطابق این توافق انتظار می رود شهرهای مذکور به اطلاعات جدید در مورد جزئیات محصولات و راه‌های ارتباطی دسترسی یابند. همچنین بر طبق توافق صورت گرفته از سوی سازندگان و اسناد عمومی منتشرشده در این زمینه، سایر شهرها نیز به سرمایه‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های جدید اندازه‌گیری انتشار جهت استفاده از اتوبوس‌های فاقد دوده در شهرهای‌شان تشویق خواهند شد

کد خبر 82252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha