تولید نیمه‌صنعتی افزودنی سوخت با هدف کاهش آلودگی هوا در کشور

پرشین خودرو:محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید مشتقات گلیسرول با ارزش افزودنی به عنوان سوخت با امکان افزایش آن به سوخت خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا شدند و قرار است با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران این طرح وارد فاز صنعتی شود.

به گزارش پرشین خودرو، گلیسرول محصول جانبی در تولید بایودیزل به وسیله واکنش تبادل استری روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی بدست می‌آید. این ماده به لحاظ ماهیت ساختاری می‌تواند تحت واکنش‌های متفاوتی چون اکسیداسیون، احیای آبگیری و اتری و استری شدن قرار گیرد و به محصولات ارزشمندی تبدیل شود.

با توجه به اهمیت این ماده در تولید سوخت پاک با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران طرحی با عنوان "تبدیل گلیسرول به استات‌های گلیسرول در مقیاس نیمه‌صنعتی" در دانشگاه صنعتی اصفهان تعریف شد.

هدف از انجام این طرح، افزایش مقیاس تولید استات‌های گلیسرول از سطح آزمایشگاهی به پایلوت است؛ به گونه‌ای که آماده مرحله صنعتی شود.

در این طرح تولید گزینش‌پذیر و پیوسته مشتقات با ارزش صنعتی گلیسرول با استفاده از واکنش‌های استری شدن گلیسرول با استیک اسید در مقیاس پایلوت انجام شد و از دستاوردهای مهم این طرح می‌توان به تولید مشتقات گلیسرول با ارزش افزودنی به عنوان سوخت با امکان افزایش آن به سوخت خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا و موارد کاربردی دیگر اشاره کرد.

استفاده به عنوان افزودنی به مواد غذایی، تهیه مواد منفجره، پودرهای بدون دود، حلال رنگ، دباغی چرم، پخت رزین، تسریع کننده جذب دارو و تهیه پلی استرهای زیست تخریب پذیر از دیگر کاربردهای این استات‌ها است.

علاوه بر آن مخلوط دی استین و تری استین به عنوان افزودنی سوخت جهت بهبود ویسکوزیته گازوئیل استفاده می‌شود، در نتیجه با دانش بدست آمده می‌توان این مواد با ارزش را در مقیاس بالاتر و به صورت اقتصادی در داخل کشور تولید کرد.

کد خبر 82395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha