هماهنگی نرخ تعرفه قطعات منفصله با میزان داخلی‌سازی

پرشین خودرو: برای حمایت از تولید داخل راه‌های بسیاری وجود دارد؛ از تعیین نرخ تعرفه‌ها تا کاهش نرخ بهره‌های بانکی و لازم به یادآوری است که نرخ تعرفه قطعات بستگی به شرایط داخلی، نرخ سود بانکی و وضعیت تولیدکنندگان کشور دارد.

به گزارش پرشین خودرو، تعرفه ابزاری برای متوازن کردن تولیدکنندگان داخلی با جریان واردات است تا در واقع تولید داخل را تقویت کند. زمانی که نرخ تمام شده محصولات با کاهش نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده و تولیدکننده بتواند سریع‌تر عمل کند می‌توان نرخ تعرفه را نیز کاهش داد تا مصرف‌کننده نهایی با قیمت‌های کمتری کالاهای موردنیاز خود را تهیه کند.هم‌اکنون نرخ قطعات منفصله ۱۵درصد است که تغییر آن بستگی به مولفه‌های زیادی چون فضای اقتصادی و شرایط کسب‌وکار داخلی، میزان سرمایه‌گذاری و نرخ سود بانکی دارد.
همچنین باید تاکید کرد در قراردادهای جدید صنعت خودرو و حضور مدل‌های جدید خودرویی در سبد محصولات داخلی درصد تعرفه کمک بزرگی به جریان داخلی‌سازی قطعات خواهد کرد. بر همین اساس برنامه جدید دولت برای حمایت از تولید داخل این است که نرخ تعرفه قطعات منفصله بر اساس درصد داخلی‌سازی‌ها محاسبه شود.امروز نرخ تعرفه قطعات منفصله با توجه به میزان داخلی‌سازی خودروها رقم‌های مختلفی دارد و این جریان بر نرخ تمام شده خودروها به‌ویژه خودروهای جدید خارجی اثرگذار است.
البته بخشی از راهکار توسعه صنعت قطعه اختصاص وام‌ها و تسهیلاتی با سودهای قابل قبول است و در این زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز نقش مهمی در توسعه این صنعت خواهد داشت. ازاین‌رو باید بسترهای لازم مهیا شود که مهم‌ترین آن بهبود فضای کسب‌وکار داخلی است. باید این بستر با حمایت بخش خصوصی اصلاح شود و قوانینی که به نوعی مانع جذب سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه است را بازنگری و دوباره تدوین کرد.


احمدرضا رعنایی - نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور

گسترش صنعت

کد خبر 82397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha