رد چینی‌ها در خط تولید دیده می‌شود

پرشین خودرو: کاهش سن معاینه فنی از ۵ به ۳ سال اگرچه حالت خیلی ایده‌آلی نیست اما در کاهش بخشی از آلودگی محیط‌زیست کمک‌کننده است. البته این مدت زمان در کشورهای صنعتی به‌طورمعمول یک سال بوده و معاینه خودرو و اطمینان از کارکرد قطعات، فرهنگی جا افتاده در بین افراد جامعه صنعتی به‌شمار می‌رود.

به گزارش پرشین خودرو، در کشور ما به‌دلیل مشکلات زیرساختی این امر هنوز محقق نشده و با وجود تاکید کارشناسان امر و پیشنهاد ۲ سال برای معاینه فنی خودرو در نهایت سن معاینه فنی ۳ سال تعیین شد. «گسترش صنعت» در این گزارش درنظر دارد تاثیر کاهش سن معاینه فنی را بر رونق بازار صنعت قطعه بررسی کند. در این‌باره برخی قطعه‌سازان معتقدند این امر تاثیری در رونق صنعت قطعه نداشته و مشکلات اساسی دیگر برای این صنعت وجود دارد اما بعضی نیز این امر را تاثیرگذار در صنعت قطعه می‌دانند به‌شرطی که مراکز معاینه فنی از کارایی لازم برخوردار باشند.
مدیریت دولتی برای گشایش مشکلات صنعتی
بهرام طیبی، فعال صنعت قطعه درباره رابطه کاهش سن معاینه فنی و رونق بازار قطعات خودرویی گفت: این امور به نگرش مدیریت در صنعت خودرو و قطعه و نیز فرهنگ‌سازی در جامعه برمی‌گردد. اگر تمام مولفه‌ها در جای خود درست عمل کند به‌طورقطع تاثیر زیادی در سایر بخش‌های مرتبط نیز خواهد داشت.وی ادامه داد: همچنین اگر تمام فعالان صنعتی در همکاری و مشارکت یکدیگر حرکتی هماهنگ داشته باشند بسیاری از چالش‌های امروز صنعت قطعه رفع می‌شود.
امروز قطعه‌ساز در شرایطی قرار دارد که حقوق کارکنانش چند ماه عقب افتاده است که به تعهدات مشتری او برمی‌گردد که در زمان مقرر هزینه‌های خود را نمی‌پردازد. او افزود: اگر امروز قطعه‌ساز بهترین مواد اولیه را نیز در اختیار کارگران خود قرار دهد اما زمانی که آنها امنیت و آرامش شغلی نداشته باشند به‌طورقطع نباید انتظار تولید کالای خوب از آنها داشت بلکه این مواد را به‌نوعی بیهوده هدر می‌دهند.
این فعال صنعت قطعه به نقش دولت پرداخت و بیان کرد: این امور به‌دست دولت قابل رفع است زیرا با توجه به تغییرات صنعت خودرو مردم تمایل دارند هر سال یا حتی ۶ ماه خودرو خود را تغییر دهند. سلیقه‌ها متنوع شده و خودروسوارها ترجیح می‌دهند تجربه سوار شدن انواع خودروها را داشته باشند بنابراین دولت باید با مدیریت خود به وضعیت این صنعت رسیدگی کند.
طیبی ادامه داد: امروز نقدینگی وجود ندارد تا افراد خودرو خود را به مدلی بالاتر تغییر دهند و نابسامانی‌ها در مدیریت‌های خرد و کلان باعث این امر شده که باید اصلاح شود تا بازار رونق دوباره بگیرد.او دیرکردهای مطالبات از سوی خودروسازان، افزایش نرخ مواد اولیه و... را از مشکلات اساسی صنعت قطعه دانست و گفت: امروز قطعات را با نرخ پایین‌تر از چین وارد می‌کنند به این بهانه که نرخ قطعات افزایش یافته تا به‌این‌ترتیب ارزش‌افزوده خود را افزایش دهند.
این فعال صنعت قطعه همچنین معتقد است سن معاینه فنی یک سال یا ۵ سال تاثیری در صنعت قطعه نداشته و رویکردی دیگر لازم است. او گفت: در چین خودروها پس از مدتی اوراق می‌شوند و خودروسوار به‌دلیل نظارت دقیق پلیس نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند. اگر این شیوه نیز در کشور اجرا شود دیگر نیاز به معاینه فنی نیست زیرا به‌طور خودکار وسایل نقلیه با یک عمر مشخص از سیستم حمل‌ونقل خارج می‌شوند.طیبی گفت: معاینه فنی برای زمانی است که ناگزیر به استفاده از خودرویی بیش از عمر مصرف هستید. ازاین‌رو شاهد هستیم که یک خودرو در کشور بیش از ۲ دهه از عمر آن گذشته اما هنوز در حال تردد است.
خلأهای مراکز معاینه فنی
اما جواد رهنمایی، از دیگر تولیدکنندگان قطعات خودرو به کاستی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت: در مراکز معاینه فنی قطعات معیوب قابل شناسایی نیستند و تنها چراغ‌ها (چراغ جلو، عقب و راهنما) و برخی قطعات مانند جلوبندی و... بررسی می‌شوند. در نهایت سوخت خودرو مورد بازرسی قرار می‌گیرد که خالص می‌سوزاند یا خیر. به‌طورنمونه اگر سنسور کیلومتر کار نکند در معاینه فنی نشان داده نمی‌شود.وی ادامه داد: این ادعا تجربه شده و مستند است به‌طورمثال یکی از قطعات خودرو شخصی بنده مشکل داشت و به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کردم اما نشان داده نشد.
در این ارزیابی، بسیاری از قطعات مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.این فعال صنعت قطعه افزود: شاید در برخی قطعات معاینه فنی موثر باشد اما به‌هرحال معاینه فنی چکاپ کامل از خودرو ارائه نمی‌دهد چون دستگاه‌های آن مجهز نیست و ماشین‌آلات آن روزآمد نبوده و خلأهایی وجود دارد.
به‌طورنمونه دستگاه اکسیژن خودرو اگر خراب باشد در معاینه فنی نشان داده نمی‌شود.وی تصریح کرد: مراکز معاینه فنی تنها به بعضی مشکلات کلی می‌پردازد و واقعیت این است که به نوعی مرکزی برای از سر باز کردن این امر است بنابراین کم و زیاد شدن سن معاینه فنی تاثیر زیادی در رونق صنعت قطعه نمی‌تواند داشته باشد به‌ویژه که برخی افراد با پرداخت مبالغی، برگه معاینه فنی خود را بدون حضور در مرکزی دریافت می‌کنند.
او تاکید کرد: اگر مراکز معاینه فنی ما روزآمد شوند و کارایی لازم را داشته باشند می‌توان امیدوار بود تغییراتی در بازار صنعت قطعه رخ دهد.
قطعات بی‌کیفیت خودروها
رهنمایی در ادامه به مشکل کیفیت قطعات در خودروها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات صنعت خودرو مربوط به این امر است که قطعات مورد استفاده در خودروها از کیفیت لازم برخوردار نیستند. زمانی که خط تولید دچار کمبود قطعه می‌شود خودروساز قطعات موردنیاز خود را از بازار تهیه می‌کند که شامل قطعات خارجی است زیرا مهم این است که خط تولید متوقف
نشود.
این مسئله چالش‌های جدی در بحث قطعات و کیفیت خودروها در کشور به‌وجود آورده است.
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی قطعه‌ساز به تعهد خود عمل نکند و سر زمان مقرر قطعه را نرساند خودروساز ناگزیر به تهیه قطعه از بین قطعات وارداتی است، گفت: وقتی پرداخت‌ها سر زمان مقرر پرداخت نشود قطعه‌ساز نیز با مشکلات مالی و کمبود نقدینگی که دارد، نمی‌تواند تامین قطعه داشته باشد. در این شرایط خودروساز از کانال‌های دیگر قطعات را تهیه می‌کند و مشکلات به‌نوعی زنجیره‌وار به یکدیگر متصل است.
رهنمایی در پایان تاکید کرد: خودروساز در قبال قطعه‌ساز متعهد نیست و صنعتگر نیز نمی‌تواند به تعهدات خود در قبال او عمل کند. به‌طورنمونه این شرکت زمانی که نتوانست قطعات موردنظر خودروساز را تامین کند این خودروساز آن را با قطعات چینی جایگزین کرد. این موضوع در کنار کارایی مراکز معاینه فنی باعث شده تا تیراژ تولید صنعت قطعه کاهش یابد و بازار قطعات رونق لازم را نداشته باشند.

 

گسترش صنعت

کد خبر 82411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha