بررسی اثر احتمالی تحریم‌های دوباره امریکا بر صنعت خودرو

پرشین خودرو: صنعت خودرو ایران را باید جزو نخستین صنایعی دانست که بیشترین ثمر را از برجام برد و توانست قراردادهایی با خودروسازان جهانی منعقد کند.

به گزارش پرشین خودرو، درحال‌حاضر برخی از این قراردادها در حال اجرایی شدن بوده و برخی دیگر نیز در حال آماده‌سازی شرایط برای اجراست و در این شرایط نگرانی‌هایی مبنی بر رویکرد کشورهای همکار صنعت خودرو پس از اظهارات دونالد ترامپ وجود دارد اما سخنرانی جمعه شب رئیس‌جمهوری امریکا و اعلام حمایت کشورهای اروپایی از ایران و حتی اظهار تمایل رئیس‌جمهوری فرانسه برای سفر به ایران نشان داد که این اظهارات چندان تاثیری در آینده صنعت خودرو و همچنین قراردادهای خودرویی نخواهد داشت.
در عین حال به گفته کارشناسان این حوزه، بازار خودرو نیز تاثیرپذیری چندانی از اظهارات وی نداشته چراکه پشتوانه قوی همچون حمایت همه‌جانبه کشورهای اروپایی از برجام را به همراه دارد و حتی در صورت تصویب خروج امریکا از برجام در کنگره باز هم شاهد تاثیری در بازار خودرو و قراردادهای خودرویی نخواهیم بود. نکته‌ای که کارشناسان صنعت خودرو بر آن تاکید دارند این است که حتی درصورت تحریم‌های دوباره ایران از سوی امریکا، بازار چندان شرایط دشواری را تجربه نخواهد کرد زیرا با ورود خودروهای جدید بازار با تنوع روبه‌رو خواهد شد و خروج برخی از شرکت‌ها از ایران نیز نمی‌تواند چندان ضربه‌ای به بازار وارد کند.
بی‌تاثیری خروج امریکا بر صنعت خودرو
کاظم محمدی‌نیکخواه، فعال بازار خودرو با اشاره به اظهارات ترامپ اظهار کرد: به نظر می‌رسد اظهارات وی تنها خوراکی برای اظهارنظر بوده زیرا خروج از برجام به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. وی با اشاره به نوسان و کاهش نرخ ارز در روز شنبه همزمان با اظهارات ترامپ افزود: افزایش نرخ ارز به صورت آرام پیش رفت و تا صبح شنبه بازار به تکاپو افتاد و تاثیر خود را گذاشت و هم‌اکنون مشخص شده که اظهارات او در نهایت شوخی بیش نبوده و تاثیری بر آینده بازار و صنعت خودرو نخواهد داشت.
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه در صورت تصویب خروج برجام از سوی کنگره یا احتمال دوباره تحریم‌ها از سوی امریکا باز هم شاهد اثرگذاری در این بخش نخواهیم بود، ادامه داد: بازار خودرو نیز همزمان با اظهارات رئیس‌جمهوری امریکا شاهد اثربخشی نبود و کسانی که در نظر داشتند از این شرایط سوءاستفاده کنند با مشخص شدن وضعیت، این امکان برای آنها فراهم نشد.
محمدی‌نیکخواه با اشاره به ثبات رسیدن نرخ ارز ادامه داد: حتی در صورت تصویب خروج امریکا از برجام در کنگره شاهد چندان تغییری در بازار خودرو نخواهیم بود و تنها به شرایط قبل از برجام می‌رسیم به طوری که در آن دوران خودروهای لوکس کمتر وارد کشور می‌شد. وی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر سهم خودروهای خارجی در سبد خانوار چندان درصد بالایی نیست، گفت: پیش از این ورود خودروهای امریکایی به بازار ایران ممنوع بود و در زمان تحریم‌ها نیز خودروهای خارجی از مسیرهای غیراصلی وارد کشور می‌شدند. براین اساس در صورت بازگشت به شرایط قبل و اعمال تحریم‌های دوباره باز هم شاهد تغییرات آن‌چنانی در بازار نخواهیم بود.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی که بعد از تحریم‌ها وارد بازار ایران شدند تا زمانی که خواستار اجرای تعهدات خود در کشور باشند و اقدام به راه‌اندازی خط تولید و ساخت قالب قطعات در ایران کنند نیاز به زمان خواهد بود و نمی‌توان به زودی شاهد اثرات اظهارات ترامپ بر صنعت خودرو بود. محمدی‌نیکخواه درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر نرخ خودروها از روز شنبه تاکنون نیز گفت: بازار خودرو درحال‌حاضر بازار خوابی دارد و حتی روند کاهش نرخ ارز نیز چندان بر نرخ خودروها اثرگذار نبوده است.
هرچند توافق هسته‌ای ایران راه را برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های خودروساز ایرانی با خارجی باز کرد و بر این اساس خودروسازان معتبر جهانی به اعتبار برجام پای میز مذاکره با ایران نشستند و برخی قراردادهای منعقدشده در حال اجرایی شدن است با این حال برخی از قراردادها در مرحله تصمیم‌گیری شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران است اما از آنجا که کشورهای اروپایی حمایت قاطعی از ایران انجام داده‌اند کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این روند چندان ضربه‌ای به بازار و آینده صنعت خودرو وارد نخواهد کرد.
بی‌توجهی بازار به اظهارات ترامپ
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برهم زدن برجام اقدام بسیار دشواری خواهد بود چراکه این موضوع نیاز به موافقت کشورهای اروپایی، چین و روسیه دارد، گفت: شرکت‌های خارجی که اکنون در صنعت خودرو ایران در حال فعالیت هستند به برجام و مواضع کشورها به ویژه امریکا فکر کرده و با توجه به این شرایط اقدام به عقد قرارداد کرده‌اند بنابراین چندان نگرانی بابت قطع ارتباط آنها با خودروسازان و در نهایت تاثیرگذاری آن در بازار خودرو وجود ندارد.
احتمال افزایش هزینه‌های مالی خودروسازان
سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همراهی کشورهای اروپایی از برجام، سخنان ترامپ را در بازار خودرو ایران بی‌تاثیر دانست و گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌ها در حال همکاری با صنعت خودرو ایران هستند و به طور قطع این‌دسته از شرکت‌ها پیش از ورود به بازار ایران به مواضع دولت امریکا درباره برجام فکر کرده و بر این اساس قراردادهای محکمی منعقد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ایران به‌عنوان یک بازار جذاب برای محصولات این کشورها دارای ارزش‌های اقتصادی بسیار زیادی است، افزود: شرکای صنعت خودرو ایران با فضای کسب وکار ایران آشنا هستند اما این اظهارنظرها می‌تواند هزینه‌های صنعت خودرو را افزایش دهد؛ چراکه باعث افزایش محدودیت در نقل‌وانتقالات مالی خواهد شد بنابراین خودروسازان داخلی برای پرداخت هزینه مواد اولیه و قطعات خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.
بر اساس این گزارش، اظهارنظرهایی در این زمینه وجود دارد که معتقد است زمانی می‌توان اثر سخنان ترامپ بر آینده صنعت خودرو را بررسی کرد که دسته‌بندی مشخصی نسبت به سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو داشته باشیم. در شرایطی که سرمایه‌گذاران اصلی وارد ایران شده و برخی از نشان‌های تجاری موفق صنعت خودرو جهانی نیز در حال تدارک برای انعقاد با ایران هستند، این شرایط را نمی‌توان چندان به ضرر صنعت خودرو دید.
بررسی روند بازار خودرو نیز نشان می‌دهد که هیچ نگرانی در این‌باره وجود ندارد و کسانی که به دنبال کسب سودهای آن‌چنانی بودند نتوانسته‌اند به هدف خود برسند چراکه بازار راکد خودرو با این اظهارات چندان تاثیرپذیر نخواهد بود. به گفته کارشناسان صنعت خودرو در بدترین شرایط نیز بازار خودرو به شرایط پیش از تحریم باز می‌گردد؛ شرایطی که خودروها توان ورود مستقیم به ایران را نداشتند و شاهد واردات آنها از مبادی غیر مستقیم بودیم بنابراین نمی‌توانیم نگران بازار خودرو حتی در صورت تصویب خروج امریکا از برجام از سوی کنگره باشیم.

 

 

گسترش صنعت

کد خبر 82459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha