تاثیر احتمالی نوسانات قیمت ارز بر بازار خودروهای داخلی

پرشین خودرو: نرخ ارز که در چند وقت اخیر و همزمان با اعلام موضع ترامپ نوسانات زیادی را تجربه کرد در صورت پایدار بودن به طور قطع بر جریان تولید و نرخ خودروهای داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، هرچند روند تغییرات قیمتی بر بازار خودروهای داخلی به تداوم سیر صعودی نرخ ارز بستگی دارد اما بدون شک با توجه به افزایش کمی که در نرخ ارز رخ داده، نمی‌توان انتظار تغییرات قیمتی در بازار خودرو را داشته باشیم. درحال‌حاضر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد قطعات خودروهای داخلی از شرکت‌های خارجی تامین می‌شود بنابراین در این شرایط افزایش کمتر از ۵ درصدی نرخ ارز بر هزینه تامین و تولید خودروهای داخلی اثر ملموسی نخواهد گذاشت.
نکته ضروری این است که شرکت‌ها در این شرایط از هرگونه عملکرد عجولانه بپرهیزند و منتظر سیر قیمتی ارز در روزهای آینده باشند چراکه این امکان وجود دارد که نرخ جدید ایجادشده موقتی باشد. بررسی روند قیمتی بازار خودرو نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر نوسان نرخ ارز بر خودروهای وارداتی به دلیل توقف ثبت سفارش بوده و افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار وارداتی‌ها نداشته است.
این در حالی‌است که درحال‌حاضر نبود تناسب در بازار عرضه و تقاضا بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو دارد تا نرخ ارز؛ اتفاقی که با ادامه آن به نظر می‌رسد نرخ خودروهای وارداتی را وارد شرایط خاصی به لحاظ قیمتی کند و در این حالت در صورت باقی ماندن افزایش نرخ ارز با تداوم موانع موجود در مسیر واردات، سیر صعودی نرخ وارداتی‌ها به دلیل بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا ادامه یابد و در این میان تنها دولت مقصر اصلی افزایش نرخ خواهد بود.
سیاستی که هم‌اکنون دولت در ممانعت از ورود خودروهای خارجی به خرج می‌دهد با هدف افزایش نرخ در این بخش و دستیابی به کاهش تقاضا در بازار وارداتی‌هاست تا عاملی بر کاهش خروج ارز از کشور باشد، البته این برنامه دولت با سیاست‌های بازار آزاد مغایرت دارد و دولت به این موضوع توجه نمی‌کند که بخشی از نیاز بازار داخل امروز از خودروهای وارداتی تامین می‌شود و اگر مشکلی در بازار و نیازی ارزی در کشور وجود دارد نباید با محدودیت این مشکل را حل کرد بلکه باید با تکیه بر سیاست‌های دیگری نسبت به رفع آن اقدام کرد.


شهرام آزادی - کارشناس صنعت خودرو

گسترش صنعت

کد خبر 82464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha