زمینه انتقال دانش فنی استاندارد قطعات خودرو فراهم شد

پرشین خودرو: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با امضای تفاهمنامه ام‌اُیو (MOU) با اتحادیه ملی کارگری پلاستیک فرانسه زمینه انتقال دانش فنی استاندارد قطعات خودرو را فراهم کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از گسترش صنعت، مهدی نیکومنش، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دونی ویان، رئیس اتحادیه ملی کارگری پلاستیک فرانسه یادداشت تفاهمی را در همین زمینه به امضا رساندند که شامل موارد مختلفی از جمله انتقال دانش فنی ساخت استاندارد قطعات خودرو به قطعه‌سازان داخلی است تا از این پس کارخانه‌های فرانسوی پژو و سیتروئن قطعات داخلی خودروها را با تامین استاندارد موردنظر از قطعه‌سازان داخلی تهیه کنند. در ادامه برای جویا شدن از جزییات این یادداشت تفاهم از زبان طرف ایرانی سراغ مهدی نیکومنش رفتیم تا تاثیر آن را روی روند تولید قطعات پلیمری داخلی بشنود ضمن آنکه در همین راستا گفت‌وگویی نیز با یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه انجام شد.
دستیابی به فناوری تسهیل می‌شود
مهدی نیکومنش، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درباره این تفاهمنامه گفت: با توجه به اینکه قراردادهای جدیدی در تعامل خودروسازان ایرانی و فرانسوی در جریان است قطعه‌سازانی که در آینده باید قطعات این خودرو را تامین کنند نیاز به یک سلسله آموزش‌ها و رعایت استانداردهای خاص دارند. از آنجا که این انجمن در فرانسه کنترل‌کننده روابط صنعتی و تعاملات بین‌المللی است به توافق رسیدیم تا همکاری علمی را با یکدیگر آغاز کرده و فرآیند ارتقای فنی قطعه‌سازان ایرانی را تسهیل کنیم.
او افزود: در این تفاهمنامه آموزش‌های صنعتی و دانشجویی دیده شده که می‌تواند کمک‌کننده در جهت اجرای طرح‌ها باشد. وی درباره نحوه آموزش‌ها نیز گفت: این آموزش می‌تواند از طریق سفر کارشناسان خبره آنها به ایران باشد و به انتقال تجربیات خود بپردازند و می‌تواند در قالب اعزام کارشناسان صنعتی ایرانی به فرانسه باشد که در این چارچوب با پژوهشگاه همکاری می‌کنند.وی درباره زمان اجرایی شدن این پروژه نیز گفت: قرار است آبان امسال قرارداد اولیه نوشته شود اما این مسئله بیشتر به همکاری‌های نهایی خودروسازان با همتایان بین‌المللی‌شان برمی‌گردد.
نیکومنش همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌ها برای تولید قطعات پلیمری با فناوری روز دنیا چه زمانی خواهد بود، گفت: درحال‌حاضر خودروسازان و قطعه‌سازان کار خود را آغاز کرده‌اند اما در این قراردادها پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی می‌تواند تسهیلات لازم را برای رسیدن به استانداردهای موردنظر کشورهای صنعتی در ایران فراهم کند و اگر احتیاج به دانش فنی خاصی باشد به صنعتگر کمک کند تا زودتر به این دانش دست پیدا کند.
او ادامه داد: پژوهشگاه در قالب یک همکار در کنار صنعتگر ایرانی است و نقش دو طرف قرارداد (پژوهشگاه و انجمن فرانسوی) تسهیل روند تولید برای هر دو کشور است. پژوهشگاه تلاش دارد در راستای ارتقای کارهای علمی کشور و رفع ضعف این بخش از صنعت قطعه کشور به صنعتگران کمک کند اما در بخش تولید به‌طورقطع این وظیفه قطعه‌سازان است تا تامین قطعات پلیمری با دانش روز دنیا را داشته باشند.
پژوهشگاه در کنار صنعتگر تنها تسهیل‌کننده بستر تولید با فناوری روز دنیاست. البته ممکن است این مرکز به سمت تولید دانش فنی برای ساخت قطعات نیز حرکت کند.وی اظهار کرد: بخش علمی این پروژه در دست پژوهشگاه و اجرای آن با صنعتگران است. پژوهشگاه به‌عنوان موسسه‌ای پژوهشی که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است وظیفه دارد دانش فنی را در کل کشور افزایش دهد.یکی از چالش‌های امروز صنعت جدایی این حوزه از مراکز علمی است.
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی کشور در این‌باره گفت: به‌طورقطع هدف این مرکز در همین راستاست. امروز قطعه‌سازان به طورنمونه قطعات پژو ۴۰۵ را تامین می‌کنند که خودرو قدیمی است و ساخت قطعات خودروهای ۲۰۱۷ نیاز به فناوری جدید دارد و پژوهشگاه کمک می‌کند تا این روزآمدی با کیفیت بهتر و سریع‌تر انجام شود.یکی از خواسته‌های صنعت قطعه این بود که برای روزآمدی واحدهای تولیدشان لازم است نهادی مدیریت کرده و آنها را برای رسیدن به دانش فنی روز دنیا حمایت کند زیرا اقدام فردی باعث افزایش هزینه‌های مالی و زمانی می‌شود.
نیکومنش در این‌باره بیان کرد: پژوهشگاه نیز بر این اساس ورود کرده و امیدوار است بتواند با اقداماتی که در دستور کار خود دارد به نتایج قابل توجهی که مورد انتظار صنعتگران نیز باشد دست یابد.
او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی قطعه‌سازان به این مسئله می‌توانند ورود کنند، گفت: پس از امضای تفاهمنامه اولیه وارد مراحل کارهای اجرایی می‌شویم و زمانی که این فعالیت‌ها در این بخش قرار گرفت و کارها با طرف فرانسوی جلو رفت اخبار و اطلاعات در اختیار صنعت قطعه قرار خواهد گرفت. زمان لازم است تا دوطرف به نتیجه برسند که فرآیند فعالیت‌ها را چگونه جلو ببرند.
نیکومنش در نهایت درباره برنامه‌های آینده پژوهشگاه برای مذاکره و همکاری با بخش‌های علمی سایر کشورها در این حوزه گفت: با اتریش نیز در زمینه‌های مشترک و بین‌المللی در حال مذاکره هستیم و هنوز مذاکرات نهایی نشده است. وزارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) از سال گذشته در تلاش است تا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه مرتبط با این وزارتخانه را به تراز جهانی برساند و رتبه‌ها را ارتقا ببخشد.
قطعه‌سازانی که محتاط هستند
در ادامه برای گرفتن نظرات و بازخوردها سراغ شرکتی فعال در حوزه تولید قطعات پلیمری رفت. رسالت هر نشریه این است تا اطلاع‌رسانی کند و نظرات و آرای گروه‌های مختلف مرتبط با هر حوزه را به‌عنوان حلقه واسط در اختیار بخش‌های دیگر قرار دهد. گاهی پیش می‌آید که فردی از فعالان این صنعت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه درباره مشکلات و چالش‌های موجود این صنعت سخن می‌گوید اما در انتها وقتی از او خواسته می‌شود نام خود را کامل بیان کند انتظار دارد مطالبش بدون اسم چاپ شود. حتی شگفت‌انگیزتر برخی سوالاتی است که در پایان گفت‌وگو بیان می‌کنند؛ «مگر قرار است این سخنان چاپ شود؟» یا «شما مگر خبرنگار هستید؟» این در حالی است که ابتدای سخن، خود و نشریه‌تان را کامل معرفی و هدف از گفت‌وگو را عنوان می‌کنید.برخی نیز فکر می‌کنند خبرنگار وقت ذخیره زیادی دارد و زنگ می‌زند تا تنها سنگ صبور درددل‌هایش باشد اما حق چاپ ندارد... برخوردهایی که نشان از محافظه‌کاری بالای افراد دارد.
حال پرسش این است که وقتی فردی جسارت و جرات اعلام نظرات خود را ندارد چگونه انتظار دارد مشکلش رفع شود؟
شرکتی فعال در صنعت قطعه (قطعات پلیمری) در استان قزوین از جمله فعالان این صنعت بود که کارشناس آن در برخورد محافظه‌کارانه نخواست خود را به طور کامل معرفی کند و اعلام کرد سخنان او بدون نام و نشان چاپ شود اما خبرنگار باید حوصله به خرج دهد و آن را جزو رسالتش بداند تا بتواند با تمام افراد حوزه خود با هر رفتار و فرهنگی که دارند ارتباط برقرار و سعی کند فضایی مطمئن و قابل اعتماد برای بیان سخنان به‌وجود آورد تا افراد راحت به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. اگر تند سخن می‌گویند و درشت، با سکوت و یا سخنان آرام‌تر، اعلام کند مشکلات‌شان قابل درک است اما گاهی پیش می‌آید که بین چند صد نفر یکی نخواهد از موضع خود کوتاه بیاید و با جملاتی سوال‌برانگیز باب بستن گفت‌وگو را فراهم کند. این شرکت یکی از تولیدکنندگان بزرگ در این حوزه (قطعات پلیمری) بود که در نهایت همکاری نداشت.

کد خبر 82470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha