اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه ای روی میز دولت

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه ای برای تصویب به دولت ارسال شده است، گفت: سهم‌ 10 درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل با تشکیل این شرکت به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد.

به گزارش پرشین خودرو، از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی روز سه شنبه اظهار داشت: ‌در برنامه ششم مصوب شده شرکت قطارهای حومه‌ای در زیر مجموعه شرکت راه‌آهن ایران تأسیس شود که پیش‌نویس اساسنامه آن تنظیم‌ و به دولت ارسال شد و امیدواریم در زمان مقرر در قانون، اساسنامه تصویب و این شرکت تاسیس شود.

** چالش‌های توسعه قطار‌های حومه‌ای در کشور

وی بیان کرد: شکل‌گیری شرکتی که وظیفه آن بخشی در شهرداری‌ها به ‌عنوان شرکت قطارهای شهری و حومه بود، کمی مشکل به نظر می‌رسید اما در زمان بررسی این حکم در مجلس، از نظر قانونی به طور مفصل و هوشمندانه درباره آن بحث و تنظیم شد.
رسولی اظهار داشت: با این حکم از برنامه ششم، دست شهرداری‌ها برای انجام طرح‌های قطارهای حومه‌ای در این قانون بسته نیست و از همکاری هر بخشی که امکان ورود و اجرا در حوزه قطار‌‌های حومه‌ای دارد، استقبال می‌شود.
عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بر اساس قانون، شهرداری‌ها فقط می‌توانند در شهرها و حریم شهرها هزینه کنند و اگر قطار حومه‌ای از مرز شهری عبور کند، هزینه‌های آن با محدوده شهر بعدی شراکتی خواهد بود.
وی یکی از مشکلات توسعه نیافتن قطار حومه ای در کشور را نبود همکاری لازم بین شهرداری ها و وزارت راه در گذشته ذکر کرد و افزود: برای نمونه قطار تهران ـ ورامین ـ گرمسار پیش ‌از این در اختیار وزارت راه بود، سپس به شهرداری موکول شد و بار دیگر مسئولیت آن به راه‌آهن واگذار شد؛ در حالی که چنین طرح هایی ملی و خارج از حریم شهر محسوب می شود، ما در قانون تعریف روشنی برای حومه نداریم.

** مزایای توسعه قطار‌های حومه‌ای

رسولی گفت: قطار حومه‌ای در کنار کاهش مصرف سوخت، در کاهش تلفات رانندگی (بسیاری از تصادفات در حومه شهرها رخ می‌دهد) و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست‌ محیطی نقش مهمی دارد زیرا روزانه حدود 540 هزار خودرو از حومه تهران وارد تهران و همین تعداد نیز در بعدازظهر از تهران خارج می‌شود.
عضو هیات مدیره راه آهن اظهار داشت: اگر امکان جابه‌جایی این تعداد مسافر خودروها از طریق شبکه ریلی فراهم شود و همین 540 هزار دستگاه خودرو روزانه وارد تهران نشود، در کاهش آلودگی پایتخت، کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات رانندگی و کاهش ترافیک، به ارقام بزرگی دست خواهیم یافت.

** وجود قطار‌های حومه‌ای در 19 مسیر ریلی

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه راه‌آهن در بیش از 19 مسیر قطار حومه‌ای فعال دارد، ابراز امیدواری کرد با تشکیل شرکت‌ قطارهای حومه‌ای و طی مراحل قانونی تصویب اساسنامه آن، شرایطی فراهم شود تا سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی برای تأمین ناوگان حومه‌ای نظیر ریل‌باس، افزایش‌یافته و فواصل اعزام قطارها کاهش یابد تا بدین ترتیب شهروندان اطراف کلان‌شهرها به‌ راحتی از قطارهای حومه استفاده کنند.
رسولی گفت: در ایران سهم حمل‌ونقل حومه‌ای در جابه‌جایی‌ها 2 درصد است، درحالی ‌که در اروپا و کشوری مثل آلمان این رقم 55 درصد است و ما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته برای تحقق هدف سهم 20 درصدی راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر، از قطارهای حومه‌ای استفاده زیادی داشته باشیم.

** هدر رفت 130 هزار میلیارد ریال طی 5 سال منابع بخاطر غفلت از حمل و نقل ریلی

عضو هیات مدیره راه‌آهن درباره حمایت دولت از سرمایه‌ گذاران قطارهای حومه‌ای و تأمین مابه‌التفاوت نرخ واقعی و فعلی بلیت قطارهای حومه‌ای توضیح داد: ضروری است به این موضوع توجه شود که بخش غیردولتی قطعاً بدون حمایت پیش نخواهد رفت و انتظار ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر از بخش خصوصی در نبود حمایت، امری غیرواقعی است.
رسولی ادامه داد: وقتی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اجرا شد و شرکتی غیردولتی، واگن وارد ناوگان کرد، چطور می‌توان تکلیف کرد که بین تهران تا کرج 1500 تومان بابت یک صندلی قطار دریافت کنند و مابه‌التفاوت نرخ هم توسط همان شرکت پرداخت شود؟ به‌ هرحال آنها هم به‌ عنوان یک بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته باشند و در همه دنیا حمل ‌و نقل به ‌ویژه حومه، مورد حمایت دولت قرار دارد.
وی کاهش تلفات تصادفات، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی را سه توجیه اصلی توسعه ریلی عنوان کرد و گفت: عددی که برای منافع حاصل از این مدل حمل‌ونقلی نسبت به دیگر مدل‌ها بخصوص جاده‌ای حساب می‌کنند، این است که جابه‌جایی هر تُن کیلومتربار توسط راه‌آهن‌ 756 ریال سود دارد.

به گفته وی، در همین سال‌ها در مسیرهای موازی با ریل 242 میلیون تن بار ریل‌ پسند جابه‌جا شده است، یعنی باری که امکان انتقال آن با ریل وجود داشته است؛ این 242 میلیون تن با فرض رقم 756 ریال به عدد 130 هزار میلیارد ریال هزینه می‌رسیم، در حالی ‌که این اگر به ریل منتقل‌ شده بود، این میزان عایدی و یا صرفه‌ جویی در منافع اقتصادی کشور داشتیم.
برای انجام صرفه جویی های اقتنصادی و حفظ محیط زیست، دولت در تلاش است تا پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد بار و 20 درصد مسافر در کشور از جاده به شبکه حمل ونقل ریلی منتقل شود.ایرنا

کد خبر 82561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha