کد خبر 82849
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
اتصال ریلی به آلمان از چند ماه دیگر

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سهم ریل در جابجایی کالا در بندرهای کشور کمتر از 10 درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید این سهم به 45 درصد افزایش یابد.

به گزارش پرشین خودرو،  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری افزود: در صورتی که این سهم به 45 درصد افزایش یابد نقش مهمی در تسهیل فرایند انتقال و جابجایی بار و کاهش هزینه خواهد داشت.
وی یادآوری کرد: سه بندر شهید رجایی، خرمشهر و امام خمینی (ره) در خلیج فارس و بندر امیرآباد در دریای خزر به شبکه ریلی متصل است و امیدواریم برای افزایش جابجایی بار، با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی هرچه سریع تر بندرهای بوشهر، چابهار و انزلی به شبکه ریلی متصل شوند.
وی کاهش زمان سیر و هزینه های جابجایی کالا را مهمترین علت استقبال صادرکنندگان از شبکه ریلی اعلام کرد و گفت: پیش از این زمان حمل بار از مسیر سرخس تا بندرعباس به طول یک هزار و 620 کیلومتر یک هفته طول می کشید اما اکنون به کمتر از سه روز کاهش یافته است.

** اتصال ریلی به آلمان از چند ماه دیگر

به گفته عضو هیات مدیره شرکت راه آهن، اتصال راه آهن ایران با آلمان در دستور کار قرار گرفته است و از آغاز 2018، قطار برنامه ای در این مسیر راه اندازی می شود.
عاشوری افزود: راه آهن ایران از طریق سرخس و اینچه برون به ترکمنستان، از مرز جلفا به جمهوری آذربایجان، از مرز رازی به ترکیه و از طریق میرجاوه به پاکستان متصل است و در افغانستان تا 50 کیلومتر داخل خاک این کشور راه آهن در دست ساخت قرار دارد و تا چند ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
«در مورد عراق نیز تا شلمچه خط ریلی داریم و امیدواریم با کمک دولت عراق، خط ریلی شلمچه تا بصره ساخته شود تا اتصال راهگذرهای ریلی را برای صادرات و ترانزیت تکمیل کنیم».
به گفته وی، در 6 ماه نخست امسال تبادلات مرزی ریلی با پاکستان از طریق مرز میرجاوه 150 درصد و با ترکیه 90 درصد رشد کرد و در این مدت 6 میلیون تن کالای صادراتی با شبکه ریلی حمل شد.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اکنون برای تشویق صادرکنندگان کالا، بر اساس حجم و وزن بار تخفیف‌هایی تا 50 درصد تعرفه حمل ریلی بار ارائه می شود.
به گفته وی، تخفیف های تعرفه ای تا سقف 50 درصد که از 2 سال پیش با هماهنگی کشورهای همسایه اعمال شد صادرات ریلی را افزایش می دهد؛ به گونه ای که پارسال صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی 12 درصد رشد کرد.
 اکنون طول راه آهن در کشور به بیش از 11 هزار کیلومتر رسیده است و دولت نظر دارد در افق چشم انداز توسعه طول خط آهن کشور را به 25 هزار کیلومتر برساند.

کد خبر 82849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha