مذاکره با کره‌جنوبی برای مشارکت درتولید ریل‌باس

پرشین خودرو: مدیرعامل راه‌آهن از مذاکره با کره‌جنوبی برای مشارکت تولیدکنندگان ایرانی جهت ریل‌باس قطارهای حومه‌ای خبر داد و گفت: امیدواریم امسال این قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی امضا شود.

به گزارش پرشین خودرو، سعید محمدزاده در نشست خبری با اشاره به تاکید برنامه‌های توسعه‌ای در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه در بندهای 24 و 25 فقط بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و اتصال به مراکز تجاری، مرزها و بنادر تاکید دارد.

وی با اشاره به این‌که باید در ایجاد مزیت رقابتی تلاش کنیم،‌ افزود: حمل‌ونقل ریلی شاهرگ حمل‌ونقل کشور شود. در این راستا دولت و مجلس اقدامات و پیشنهادات ارزشمندی را ارائه کرده‌اند. اگر یک تن بار کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود حداقل 35 سی سی سوخت صرفه جویی به عمل می‌آید. ضمن آن‌که در حوزه محیط زیست، ایمن‌سازی و حفظ زیربناهای حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اثرات مثبتی برای کشور به همراه دارد.

وی با بیان این‌که در سال 92 سهم حمل‌ونقل ریلی از بار کشور 32 میلیون تن بود، گفت: در چهار سال اخیر سهم دسترسی به شبکه ریلی از 57 درصد به 23 درصد کاهش یافته که باعث شده سهم جابجایی بار به 40 میلیون تن (25 درصد) افزایش یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به 4 برابر شدن تعداد قطارهای باری برنامه‌ای گفت: بار کانتینری را بر اساس برنامه تعهد شده و طی 40 ساعت جابجا در تمام نقاط کشور می‌کنیم.

محمدزاده با بیان این‌که تمام تلاش ما این است که به 30 درصد ترسیم شده در برنامه ششم توسعه در حمل بار دست یابیم، اظهار کرد:‌این عدد 195 میلیون تن است که باید تا سال 1400 به آن دست یابیم. از سوی دیگر ظاهرا 35 میلیارد دلار طرح فولادی در کشور در دشت اجرا داریم که در سال 1404 حدود 210 میلیون تن بار معدنی در کشور جابجا شود که سهم جاده حدود 140 میلیون تن خواهد بود.

وی در عین حال با بیان این‌که قرار نیست تا 8 سال آینده اتفاق خاصی در زیرساخت‌های جاده‌ای کشور روی دهد، گفت: برای افزایش ظرفیت راه‌آهن برنامه‌های گسترده‌ای از جمله ایجاد ایستگاه‌های جدید (20 ایستگاه جدید)، دوخطه کردن مسیرهای پُربار، تراک‌بندی مسیرهای ریلی، تامین ناوگان باری و ... در دست اجراست.

وی با اشاره به این‌که به بخش‌های خصوصی تولید واگن باری کمک کردیم، افزود: تراک بندی دو خطه بافق-بندرعباس پیشرفت خوبی دارد و پیش بینی می‌شود اوایل سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با استفاده از وام روس‌ها برای تولید 6000 واگن به کمک شرکت‌های روسی و تولیدکنندگان ایرانی قراردادی امضا شد، اظهار کرد: این وام 5 ساله است و به صورت مشترک تولید می شود و طی 3 سال اخیر حدود 2000 واگن باری به ناوگان اضافه شده است.

محمدزاده با تاکید بر این‌که به 28 هزار واگن برای دستیابی به سهم 195 میلیون تنی حمل بار ریلی نیاز داریم، گفت:‌ اگر می‌توانستیم امسال عدد 40 میلیون تن حمل بار را به 80 میلیون تن افزایش می‌دادیم حدود 30 درصد تعرفه‌ها را کاهش می‌دادیم.

وی از عقد قرارداد 800 میلیاردی خط‌آهن کرمان-سیرجان خبر داد و با اشاره به ضرورت دوخطه کردن بافق-خواف، اظهار کرد:‌شدیدا به دنبال تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای ریلی هستیم.

استفاده از صاحبان بار ریلی برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی یکی از راهکارهای مورد اشاره مدیرعامل راه‌آهن بود. وی در این باره گفت: این سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با مدل پرداخت مابه التفاوت صرفه جویی در مصرف، سرمایه‌گذاری را در وضعیت ایمنی قرار می‌دهد که سرمایه اش حتما قابل برگشت است.

*کاهش عمر ناوگان مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش عمر ناوگان مسافری ریلی،‌گفت: در دو مرحله واگن‌های 50 و 45 سال از شبکه ریلی حذف شد که باعث کاهش سن ناوگان شد. ضمن آن‌که با گردشی کردن واگن‌ها صندلی‌های ایجادی افزایش یافت و کاهش ظرفیت نداشتیم.

محمدزاده با بیان این‌که در سال 95 از 23 میلیون ریلی جابجا شده حدود 5.5 میلیون مسافران حومه‌ای بوده‌اند،‌افزود: بر اساس برنامه باید در سال 1400 به عدد 40 میلیون نفر مسافر حومه‌ای دست یابیم که این برنامه قابل دسترسی است. سالانه 750 میلیون مسافر حومه‌ای در تهران داریم که اگر برای 10 درصد آن برنامه‌ریزی کنیم به عدد 76 میلیون مسافر دست می یابیم.

وی با بیان " روزانه بیش از 500 هزار خودرو حومه‌ای به تهران وارد می شود" تصریح کرد: برای توسعه زیرساخت‌های قطار حومه‌ای،‌شرکت قطار حومه‌ای ذیل راه‌آهن تشکیل می شود که برای تامین ناوگان این قطار مذاکراتی را انجام داده‌ایم که با مشارکت تولیدکنندگان ایرانی و کره‌ای ریل باس را تولید کنیم.

وی با بیان این‌که مذاکرات تقریبا نهایی شده ابراز امیدواری کرد: امسال قرارداد تولید ریل باس را بین کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای به ارزش 700 میلیون یورو امضا شود.

وی همچنین با اشاره به برقی‌سازی قطار تهران-مشهد، گفت: تا قبل از پایان دیماه ال سی این قرارداد بازگشایی می‌شود. مطالعات این پروژه در حال انجام است و مشاور 6 ماه است که کار خود را در این زمینه شروع کرده است.

کد خبر 82885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha