کد خبر 82916
۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
تخطی سرویس مدارس ازقوانین

پرشین خودرو: استفاده از سرویس مدارس از دغدغه های همیشگی خانواده ها، بخصوص آنانی است که فرزندان دبستانی دارند‌، اما برخی رانندگان بدون توجه به این دغدغه، به انگیزه گرفتن سرویس های چندگانه و نهایتا کسب درآمد بیشتر، روزی چند نوبت در مسیر سرویس دهی خود از قوانین تخطی کرده و مخاطره می آفرینند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایرنا، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برای تعدادی از رانندگان به امری عادی بدل شده، که به خاطر عجله در انجام کار، نبود دوربین ثبت تخلف، نبود مامور راهنمایی و رانندگی و یا نزدیک کردن مسیر مرتکب آن می شوند.
یکی از مواردی که برخی رانندگان برای سوار یا پیاده کردن دانش آموزان رعایت نمی کنند توجه به علائم ورود ممنوع به کوچه و خیابان است و حال آنکه عواقب محتمل و خطرات ناشی از نادیده گرفتن این قانون بر هیچ کس پوشیده نیست.
خانواده ها که معمولا چاره ای جز اعتماد به سرویس مدارس ندارند فرزندان خود را به آنها می سپارند و انتظارشان هم این است که رانندگان سرویس مدارس حداقل الزامات قانونی را رعایت کنند.
اما این به عادت جامعه ما تبدیل شده که همیشه منتظر هستیم تا یک اتفاق بیفتد، تعدادی صدمه دیده یا قربانی شوند تا در مورد موضوعی چاره اندیشی کنیم در حالی که با یک اطلاع رسانی می توان جلو بسیاری از حوادث را گرفت.

*اعتماد به سرویس به خاطر اعتماد به مدرسه

ولی یکی از دانش آموزان پیش دبستانی مشهد در مورد تخلف برخی از رانندگان از قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: اعتمادی که به رانندگان سرویس مدارس داریم ریشه در اعتمادی دارد که به مدرسه و مدیران آن وجود دارد و بر این اساس انتظار ما این است که در انتخاب راننده و سرویس دقت لازم را داشته باشند.
وی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی از خودروهای فعال به عنوان سرویس مدارس، از جمله خودروی که به دنبال فرزند من می آید، هیچ علامت و نشانه خاصی ندارند و خودروهای شخصی هستند.
وی افزود: مدیر مدرسه از والدین خواسته که هرگونه تخلفی از سوی راننده را به مدرسه اطلاع رسانی کنیم و ما هم بیشتر اوقات از نوع رانندگی، رفتار، گفتار و برخورد راننده سرویس در طول مسیر خانه به مدرسه و برعکس از فرزند خود سئوال می کنیم.

*نظارت بر رانندگان با روشهای مختلف

رئیس انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت بر سرویس مدارس به روشهای مختلفی انجام می شود که یکی از آنها نظارت بر صلاحیت شرکت ها از طریق شهرداری و سازمان تاکسیرانی است.
محمد صیف افزود: رعایت مقررات عبور و مرور از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال می شود و برخی از دیگر نظارت ها هم از طرف آموزش و پرورش و مدیران مدارس انجام می شود.
وی با بیان اینکه کارگروه ماده 18، متشکل از رئیس انجمن اولیا و مربیان و نمایندگانی از شهرداری و آموزش و پرورش، مدیریت کلان این نظارت را بر عهده دارد، افزود: مصوبات این کارگروه برای اجرا به نهادهای مربوط ابلاغ می شود.
وی، اعلام تخلفات از طریق دانش آموزان به مدیران مدارس را یکی دیگر از راههای کنترل و نظارت ذکر و بیان کرد: میزان شکایات و تخلفات در بخشهای مختلف از سوی رانندگان یا شرکت ها در ارزشیابی آنها موثر است.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد 60 شرکت سرویس مدارس با هفت هزار و 500 خودرو خدمات می دهند که همه شرکتها موظفند ناظر سرویس یا مدیر اجرایی داشته باشند و به تناسب تخلف هایی که انجام می شود به روشهای گوناگون از تذکر تا لغو سرویس برخورد کنند.
وی افزود: شهروندان می توانند هر گونه تخلفی را که در مورد سرویس مدارس مشاهده می کنند به شماره تلفن 3227040 اطلاع دهند تا در سریعترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

*800 مورد تذکر طی سه هفته

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در سه هفته ابتدایی مهرماه 800 مورد تذکر و 350 مورد اعمال قانون در مورد سرویس های مدارس این شهر انجام شد.

سیدمهدی علوی مقدم افزود: بیشترین موارد تذکر مربوط به سوار کردن دانش آموز، بیش از ظرفیت خودرو و تعدادی نیز مربوط به نداشتن معاینه فنی خودروها و بیمه نامه بوده است.
وی با بیان اینکه روزانه حدود 18 هزار سرویس توسط هفت هزار و 500 خودرو به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی داده می شود، افزود: هر روز 40 گروه ارزیابی مشترک پلیس و سازمان تاکسیرانی مشهد بر فعالیت این خودروها نظارت می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و تعدد خودروها و پراکندگی مدارس و نواحی، کنترل دقیق خودروها مشکل است به همین علت شهروندان و والدین هم هر جا مشکلی از جمله عدم رعایت قوانین را از سوی رانندگان سرویس مدارس مشاهده کردند، آنرا برای رسیدگی به سامانه 137 اطلاع رسانی کنند.
خراسان رضوی یک میلیون و 200 هزار دانش آموز دارد که 51 درصد آنان در مشهد تحصیل می کنند.

کد خبر 82916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha