واکنش قائم‌مقام مدیرعامل «پژو - سیتروئن» به اظهارات ضدبرجامی ترامپ

پرشین خودرو: شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن اولین شرکتی است که بعد از توافق هسته ای در ایران حضور یافت و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی با شریک دیرینه خود (ایران‌خودرو) به فعالیت دوباره پرداخت .

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در همین حین از خودروی ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول پسابرجامی در بازار خودرو یاد می‌کنند این در شرایطی است که روند کند تولید این محصول ابهاماتی را در مورد تحویل به موقع این خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان ایجاد کرده است. بر این اساس کریستف کمار، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پژو – سیتروئن پنج‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران اعزامی به فرانسه توضیحاتی در این زمینه و دیگر موضوعات مطرح در مورد حضور دوباره این شرکت در ایران ارائه کرده است که در ذیل مشاهده می‌کنید.
نگران آینده نیستیم
بعد از اظهارات ضدبرجامی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا،آینده قراردادهای پسابرجامی بار دیگر مورد تحلیل محافل داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است. با وجود این مباحث سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پژو -سیتروئن به قراردادی که با ایران منعقد کرده، پایبند است؟
من به‌عنوان قائم‌مقام شرکت پژو – سیتروئن به‌طور معمول در ماه یک بار به ایران سفر می‌کنم و بر همه همکاری‌‌های دو جانبه با شریک ایرانی نظارت دارم. این هم به‌دلیل اهمیتی است که هیات‌مدیره گروه پژو سیتروئن برای بازار ایران قائل است. آقای تاوارس که رئیس هیات‌مدیره گروه پژو سیتروئن است بعد از برجام دو بار به ایران سفر کردند و ایشان تنها رئیس خودروسازی جهانی است که به ایران آمدند بنابراین همه این موارد نشان می‌دهد، پژو سیتروئن به بازار ایران اهمیت بسیاری می‌دهد. اما نکته مهم دیگر اینکه پژو سیتروئن به‌عنوان یک شرکت خودروساز جهانی، موضع سیاسی ندارد؛ هر چند ممکن است اتفاقات سیاسی فعالیت ما در جهان را تحت تاثیر قرار دهد اما به هیچ وجه موضع سیاسی نداریم.
همه سرمایه‌گذاری و عملیات پژو سیتروئن در ایران براساس یک چارچوب قانونی صورت گرفته است؛ بنابراین همکاری‌ها با رعایت کامل ضوابط بین‌المللی در ایران انجام می‌شود؛ و شرکت پژو نیز براساس این ضوابط عملیات خود را در ایران تعریف کرده و مورد تایید است. بر این اساس باید تاکید کنم که امروز وضعیت برای ما هیچ گونه تغییری نکرده است. در اینجا لازم می‌دانم، به اظهارات فرانسوا ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و مواضعی که مقامات اتحادیه اروپا درخصوص این موضوع اتخاذ کردند، استناد کنم؛ بنابراین دلیلی برای هیچ گونه نگرانی درباره فعالیت‌های آینده پژو - سیتروئن در ایران وجود ندارد.
من در هفته‌های گذشته، دیدارهای متعددی با مقامات صنعتی و بانکی ایران داشتم، اما هیچ‌کدام آنها درخصوص این موضوع با من صحبتی نکردند که نشان می‌دهد جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.در هر صورت ما دغدغه‌ای در این زمینه نداریم، اما تاکید می‌کنم به‌دنبال این اظهارات هیچ‌گونه خللی در برنامه‌ها، اقدمات و فعالیت‌های پژو سیتروئن در ایران به‌وجود نخواهد آمد؛ از سوی دیگر هیچ‌گونه موضوعی در دستور کار شرکت پژو قرار ندارد که بخواهیم براساس آن اقدامی انجام دهیم یا گمانه‌زنی انجام دهیم. توجه ما هر روز بر برنامه‌هایمان است و تلاش می‌کنیم که آنها را به مرور اجرایی کنیم.
همان‌طور که مطلع هستید، رنو پس از برجام به‌دنبال حضوری مستقل در ایران بود؛ این شرکت بعد از عقد قرارداد با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یک شرکت خصوصی خواسته خود را عملی کرد. در همین حال به‌نظر می‌رسد که مسوولان صنعتی ایران از قرارداد رنو بیشتر رضایت دارند تا قرارداد جوینت ونچر شما با شرکت‌های خوروساز داخلی. در این زمینه چندی پیش نیز زمزمه‌هایی مبنی‌بر الگو برداری پژو از قرارداد رنو در برخی از رسانه‌های ایرانی منعکس شد، آیا این زمزمه‌ها شکل واقعی به خود خواهد گرفت؟
موضع ما کاملا روشن است و شفاف آن را بیان می‌کنم. قراردادهایی که امروز بار دیگر آنها را به روز کردیم؛ همکاری‌هایی هستند که ریشه و سابقه پنجاه ساله دارند. ما به اینها افتخار می‌کنیم و به آنها پایبند هستیم و مایلیم که آنها را توسعه دهیم. این موضع و استراتژی حضور پژو سیتروئن در ایران است. شاید بهتر باشد سوال را طور دیگری مطرح کنیم. با توجه به حضور مستقل رنو و در شرایطی که سیتروئن نیز در قرارداد با سایپا سایت مستقلی را خریداری کرده است؛ آیا پژو به‌دنبال سایت مستقل نیست؟ آنگونه که شنیده می‌شود پژو نیز قصد دارد، یکی از سایت‌های ایران خودرو یعنی سایت کرمانشاه را از ایران خودرو خریداری کند.
باید تاکید داشته باشم که استراتژی گروه پژو سیتروئن در ایران از فرانسه اتخاذ می‌شود. از شما درخواست دارم درخصوص آنچه که در ایران راجع به گروه PSA می‌شنوید خیلی با احتیاط برخورد کنید؛ به‌خاطر اینکه در ایران کسی برای ما تعیین تکلیف نمی‌کند. وضعیت قرارداد کنونی پژو با ایران خودرو، مورد توافق هر دو طرف بوده است و تصمیمی یک طرفه نبوده است. بنابراین چون مشترکا به این تصمیم رسیدیم و براساس آن قرارداد امضا کردیم باید به آن پایبند باشیم.
امروز هیچ دلیلی از نظر منطقی و اقتصادی وجود ندارد که بنابر آن قصد داشته باشیم در این توافق تجدیدنظر کنیم؛ چراکه ظرفیت کافی در سایت تهران ایران خودرو برای توسعه پژو به‌صورت کامل وجود دارد. زمانی که ظرفیت‌ها کامل هستند، منطق اقتصادی برای ظرفیت‌سازی جدید وجود ندارد؛ بنابراین توافق صورت گرفته با شریکمان را اجرا خواهیم کرد.شما به رویکرد رقیب ما درخصوص حضور مستقل اشاره کردید؛ باید یادآور شوم، آنچه که من مشاهده می‌کنم این است که هنوز خودرویی وجود خارجی ندارد که در یک سایت مستقل تولید شود. خودروهای رقیب ما امروز در سایت‌های نزدیک ما تولید می‌شوند بنابراین اجازه دهید درباره واقعیت‌ها قضاوت کنیم تا درباره گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود.
یعنی پژو درخصوص بلندپروازی‌های رنو در ایران نگرانی‌ ندارد. این شرکت در حال افزایش سهم خود در بازار ایران است؛ آیا این موضوع موجب نمی‌شود که رنو سهم بازار پژو در ایران را از آن خود کند؟
رنو در همه بازارهای جهانی با ما رقابت می‌کند و این اتفاق فقط در ایران نمی‌افتد؛ ما به رقابت با این شرکت عادت داریم و اصلا نگران نیستیم؛ چراکه رقابت جزئی از زندگی روزمره ما است.
در هر صورت موضوع نگران‌‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ زیرا محصولی که رنو قصد دارد به بازار ایران عرضه کند کاملا با محصول ۳۰۱ شرکت پژو همسان است. از سوی دیگر، رنو اعلام کرد، قیمت این خودرو بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است؛ اما در ماه‌های گذشته شرکت ایکاپ، پژو ۳۰۱ را با قیمت ۹۸ میلیون تومان به بازار عرضه کرد؛ وقتی رنو با قیمت کمتر محصولاتش را ارائه می‌کند مسلما بازار را از پژو می‌گیرد؟
آینده را در آینده خواهیم دید؛ استدلالی که شما دارید از دیدگاه من غریب است. اینکه بازار ایران در اختیار پژو است و در شرایط کنونی پژو کنار می‌رود و رنو جایگزین آن می‌شود با رویکردها و مشاهداتی که داریم، همخوانی ندارد. به اعتقاد ما بازار ایران هر چه می‌گذرد بیشتر از گذشته رقابتی‌ می‌شود؛ در یک بازار رقابتی قرار نیست که کسی سهم بازار انحصاری داشته باشد و ناگهان کنار برود و شرکتی دیگر جای آن را بگیرد. رقابت یک امری است که به آن عادت داریم و هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما هم در این مسیر پیش می‌رویم.
آیا پژو با سیاست ایران خودرو برای قیمت‌گذاری محصولات مشترک موافق است. در ابتدا گفته شد که ۲۰۰۸ با قیمت ۸۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود؛ بعد از آن قیمت آن ۹۸ میلیون تومان اعلام شد و زمانی که مردم از این خودرو استقبال کردند قیمت باز هم گرانتر شد. آیا شما با این سیاست‌ها موافق هستید؟
دقت کنید که بازار ایران هم‌اکنون دچار تحولات گسترده‌ای است؛ از آنجا که بازار ایران با گذشته متفاوت شده است بنابراین باید با دقت بیشتری در مورد آن صحبت کرد. هم‌اکنون بازار ایران به سه دسته تقسیم می‌شود. بازار خودروهای وارداتی، بازار خودروهای قدیمی اما با ساخت داخل بالا و خودروهایی که تازه وارد هستند و مراحل تولید خود را دنبال می‌کنند. هیچ کدام از این بخش‌ها را نمی‌توان با دیگری مقایسه کرد. اما یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در هر سه این بخش‌ها دارد، نرخ ارز است. نرخ ارز در چهار سال گذشته به‌صورت کم و بیش از ثبات برخوردار بوده است اما در شش ماه گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و اثر این موضوع در بازار خودرو ایران کاملا مشهود است. بنابراین از آنجا که قیمت خودرو به نرخ ارز وابسته است شاهد تغییر قیمت‌ها خواهیم بود.
عامل دیگری که امروز وضعیت بازار ایران را دگرگون می‌کند، بازنگری در مجموعه قوانین و مقررات واردات قطعات و خودرو است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، تصمیم دولت ایران بر این است که واردات خودرو تنها برای برخی وجود داشته باشد یا اینکه سهمیه‌بندی شود؛ براین اساس افزایش بسیار زیادی روی نرخ عوارض و واردات پیش‌بینی می‌کنیم. این یکی از مواردی است که قیمت را در تمام لایه‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد. عامل دیگری که همزمان در ماه‌های اخیر در حال اتفاق افتادن است سختگیرانه شدن مجموعه استانداردهای تولید خودرو در ایران است. از دی‌ماه بخشی از استانداردها اعمال می‌شود که بسیاری از آنها نوآورانه هستند. استانداردهایی همچون سنجش باد چرخ‌ها یا نمایشگر سرعت خودرو، یورو ۶ و.... که به زودی قرار است اجرایی شوند. این سختگیری‌ها مطمئنا تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه‌های تولید خودرو خواهد داشت که موجب می‌شود بازار خودرو ایران تغییر و تحولات جدی کند.
مجموع موضوعات مطرح شده این پیام را به مشتری می‌دهد که تولید خودروهای با تجهیزات و استانداردهای قدیمی در حال پایان است و بازار ایران به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود؛ چراکه خودروهای مدرن و با استانداردهای امروزی در آن عرضه می‌شود. طبیعی است که مصرف‌کننده با قیمت‌هایی که تاکنون در بازار ایران وجود داشته، مواجه نخواهد بود و باید به مرور خود را با محدوده‌های جدید قیمتی که به آن عادت ندارد تطبیق دهد. بنابراین به‌خاطر این مجموعه عوامل است که با استدلال شما درخصوص جایگزینی این برندها موافق نیستم؛ اما آنچه که تاکید دارم اینکه قیمت محصولات ما با توافق شریکمان تعیین می‌‌شود. اینگونه نیست که ایران‌خودرو تنها این اقدام را انجام‌ دهد.
در این فضایی که همه عوامل موجب بالابردن هزینه محصول می‌شوند تلاش ما بر داخلی‌سازی محصولات تولیدی برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم قیمت تولید خودرو را در ایران تعدیل کنیم؛ بنابراین افزایش ساخت داخل یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت پژو در ایران است؛ چراکه به کمک آن می‌توانیم قیمت خودروها را کاهش دهیم. همچنین در حال حاضر افزایش ساخت داخل را برای پژو ۳۰۱ برنامه‌ریزی کردیم؛ بر این اساس قصد داریم تولید این خودرو را با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد آغاز کنیم. در قرارداد سیتروئن و سایپا نیز قصد داریم، تولید C۳ را سال آینده با ۶۰ درصد ساخت داخل آغاز کنیم؛ این دو موضوع اتفاقات صنعتی مهمی در بازار ایران هستند؛ چراکه ساخت داخل یکی از محورهای اصلی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو است.
آنگونه که به‌نظر می‌رسد، تولید ۲۰۰۸ با اختلالاتی همراه است. دلیل این موضوع چیست؟
راه‌اندازی تولید یک محصول جدید در هر جای دنیا بسیار سخت و پیچیده است. در شرایط کنونی بازار ایران که جریان‌های مالی و بین‌المللی با دشواری بسیاری در آن صورت می‌گیرد، تولید یک محصول جدید سخت است. طبیعتا راه‌اندازی تولید ۲۰۰۸ از مشکلات و محدودیت‌هایی رنج می‌برد که بسیار زیاد هستند و این انکارناپذیر است. با وجود این تولید این خودرو آغاز شده است و ۵۰ دستگاه از آن نیز به مشتریان تحویل داده شده است.
همه شرکای من می‌گویند در ایران سابقه ندارد که زمان مابین پیش‌فروش یک محصول جدید و تحویل آن اینقدر کوتاه باشد. هرچند به‌نظر می‌رسد که با موقعیت کنونی وضعیت آنقدرها هم بد نباشد اما محدودیت‌ها وجود دارد؛ به‌عنوان مثال متوقف شدن محموله‌ قطعات ما در گمرک ایران؛ این اتفاقاتی است که هر روز در جریان تامین قطعات صورت می‌گیرد. بنابراین محدویت‌ها، قیود و ضوابط بسیار زیاد است. اما ما نیز عادت کرده‌ایم که با آنها فعالیت‌مان را انجام دهیم.
با توجه به تقاضایی که برای محصولات پژو وجود دارد به‌نظر شما آیا ظرفیت تولیدی در نظر گرفته شده جوابگو است یا اینکه افزایش ظرفیت و سرمایه‌گذاری را مدنظر دارید؟
پیش‌بینی درباره ظرفیت تولید درست است و معتقدیم که مشکلی از این بابت وجود ندارد. از آنجا که بازار ایران دچار تحولات گسترده شده است؛ بنابراین نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که همه پیش‌بینی‌های ما محقق خواهد شد، اما ظرفیت ما به اندازه کافی دیده شده است. آورده نقدی شرکت پژو بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون یورو است که به صنعت خودرو ایران تزریق شده است. چنانچه بتوانیم از تسهیلات مالی نظام بانکی ایران برخوردار شویم این رقم می‌تواند بیشتر و فراتر شود.
هر چند نظام بانکی ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد، اما از بانک‌ها درخواست تسهیلات داشته‌ایم. یک نکته دیگر اینکه محدودیت‌های نظام بانکی ایران خیلی از فعالیت‌های ما را هم محدود می‌کند؛ به‌طور مثال ارائه تسهیلات به مشتریان (که در هر بازار بزرگی وجود دارد) در ایران خیلی جدی نیست و این مطمئنا یک عامل بازدارنده برای توسعه بازار ما در ایران به‌حساب می‌آید. هر چند به صورت قطعی روی این موضوع کار خواهیم کرد، اما همان‌طور که می‌دانید ورود به مباحث بانکی بسیار پیچیده و زمانبر است. نکته مهم دیگر که نباید از نظر دور داشت اینکه وقتی استانداردهای تولید خودرو سختگیرانه‌تر می‌شود؛ بنابراین قیمت محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین دولت باید تسهیلات را به مصرف‌کننده ارائه کند که بتواند افزایش هزینه‌ها از این بخش را تقبل کند؛ وگرنه دست مصرف‌کننده را از خرید این خودروها کوتاه می‌کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید توجه جدی به آن صورت بگیرد.

کد خبر 82931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha