نگاهی به جاده‌های حادثه آفرین و بدون  استاندارد اردبیل

پرشین خودرو: جاده‌های حادثه آفرین و بدون استاندارد اردبیل سالانه جان صدها نفر را گرفته و هزاران خانواده را داغدار عزیزانشان می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از ایسنا، در حالی جاده های شمال استان اردبیل نسبت به جاده های مرکز و جنوب این استان و نیز شرق و غرب هر روز حادثه آفرین است که در کنار همه بی احتیاطی رانندگان به نظر می رسد این جاده ها چندان استاندارد لازم و کافی را ندارند که ضرورت دارد نسبت به دو بانده کردن و تعریض این محورها به عنوان جاده ترانزیتی در اتصال به گمرک بیله سوار اقدامی عملی و اولویت دار انجام شود.

ناقص اجرا شدن بزرگراه معروف به قفقاز در محور اردبیل – مغان زمینه نارضایتی و همچنین اعتراض رانندگان، مسافران و حتی گردشگران را فراهم کرده به طوری که با اجرای کامل این پروژه تا حد زیادی می توان به کاهش بار ترافیکی و تصادف محور مواصلاتی ترانزیتی استان اردبیل کمک کرد.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با اعلام خطر نسبت به نامناسب بودن راه ها و شریان های ارتباطی شمال استان اردبیل اظهار کرد: 38 تا 40 درصد تصادفات فوتی استان اردبیل در محور اردبیل – مغان رخ می دهد که این خود نشانگر وضعیت نامناسب این جاده ارتباطی و ترانزیتی است.

سیدحجت فتاحی با بیان اینکه باید هر چه سریعتر دوبانده محور اردبیل – مشگین شهر و بخش عظیمی از محور اردبیل- مغان اجرایی شده و نقاط حادثه خیز این محور اصلاح و مرتفع شود، بیان کرد: ما همه ساله در این مسیر حوادث تلخ و ناگواری از کشته شدن هموطنانمان را شاهد هستیم که تنها در یک حادثه مصیبت بار با کشته شدن چند نفر قصه تمام نمی شود بلکه بسیاری از خانواده ها و فرزندان این افراد خسارات روحی و روانی دیده و حتی فضا برای از هم پاشیدگی نظام یک خانواده به وجود می آید.

وی با اشاره به اینکه در بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که 60 درصد تصادفات در جاده های استان به دلیل سرعت غیرمجاز و سبقت‌های بی مورد بوده است، تصریح کرد: در جاده‌های استان اردبیل در طول یک سال 82 نفر جان باخته اند که این میزان کشته به نسبت یک سال ماقبل آن 12 درصد کاهش نشان می دهد.

این مسئول عجله و شتاب و بی احتیاطی رانندگان را از دیگر دلایل تصادفات فوتی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان اردبیل برشمرد و گفت: یکشنبه خونین ترین روز هفته در جاده های استان و سه شنبه نیز کم حادثه ترین روز هفته در محورهای مواصلاتی بوده است.

فتاحی با تاکید بر اینکه 47 درصد متوفیان در مسیر محل حادثه تا بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: همچنان تاکید ما بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط از سوی رانندگان است.

اما حوادث ناگوار رانندگی تنها به جاده ها و تصادفات رخ به رخ بر اثر بی احتیاطی رانندگان و یا واژگونی‌ها بر اثر خواب آلودگی ها محدود نمی شود و جالب است در داخل شهرها نیز گاه تصادفات خونینی رخ می دهد که مرگ هموطنان ما را به همراه دارد.

در اردبیل و بیشترین جانباختگان تصادفات درون شهری افراد کهنسال و کودکان هستند که بیشتر در معرض تصادف و خسارت‌های شدید هستند به طوری که رئیس پلیس راهور استان اردبیل ضرورت احداث گذرگاه ها و سکوهای عبور عابرین پیاده را از حیاتی تلقی می کند.

رحیم آقامحمدی با بیان اینکه در سال جاری به نسبت سال گذشته ما با 37 درصد کاهش تلفات جانی در تصادفات درون شهری روبرو هستیم، اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا مسیرهای حادثه آفرین را در داخل شهرهای استان شناسایی و نسبت به ایمن سازی آنها با استفاده از علایم راهنمایی و رانندگی، چراغ های احتیاط و قرمز و همچنین استفاده از علایم هشدار دهنده میانگین تصادفات را کاهش دهیم.

وی در مورد برخی از رانندگان به ویژه جوانان که اقدام به کورس گذاشتن و مسابقات اتوموبیل‌رانی در معابر و خیابان ها و مسیرهای تردد مردم می کنند خاطرنشان کرد: پلیس با چنین بی‌قانونی ها برخورد می کند و حتی صاحبان چنین خودروهایی شاهد توقیف 72 ساعته خودروی خود در توقف گاه ها و پارکینگ ها هستند و ما اجازه نمی دهیم عده ای آرامش و امنیت روانی مردم را به هم بریزند.

این مسئول ادامه داد: خیابان ها و معابر گذر مردم و تردد خودروها محل کورس گذاشتن و یا تخلیه هیجانات عده معدودی از رانندگان نیست و بهتر است مسئولان حوزه ورزش و جوانان و شهرداری مکانی را به عنوان پیست اتوموبیل‌رانی و موتورسواری در نظر بگیرند تا امکان تخلیه هیجانات جوانان در آن مکان فراهم آید.

مقصر اصلی جاده‌ها یا رانندگان؟

اما در این بین آنچه که همچنان به عنوان یک معمای بی پاسخ باقی مانده است اینکه در حوادث ناگوار جاده ای مقصر اصلی جاده های استان اردبیل است یا رانندگان بی احتیاطی که خود به سراغ مرگ می‌روند.

در بین جاده های پرحادثه استان اردبیل اگر از محور اردبیل – مغان به عنوان صدرنشین تلفات و حوادث ناگوار جاده ای عبور کنیم محور اردبیل – خلخال یا همان سرچم و محور اردبیل – مشگین شهر تا اتصال به اهر از جاده های خونین استان اردبیل محسوب می شوند که همه ساله قربانیان زیادی می گیرند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در پاسخ به این سوال که چقدر راه و شهرسازی و جاده های ناایمن در تصادفات مقصر هستند، اظهار کرد: هر چند از استانداردها فاصله داریم اما به نظر می رسد بخش عمده ای از علل تصادفات بی احتیاطی رانندگان است که در کنار آن منکر مسیرهای حادثه خیز و موقعیت های ناایمن نیستیم که در رفع نقاط حادثه خیز ما در چند سال اخیر تمام همت و تلاش خود را به کار گرفتیم.

محبوب حیدری گفت: در جاده هایی که اغلب دو بانده نیستند باید رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند اما عمده حوادث تلخ ناشی از سرعت های غیرمجاز و سبقت غیرقانونی است که به نظر می رسد با دو بانده شدن محور اردبیل – مشگین، اردبیل – مغان، اردبیل – سرچم، نیر به سمت سراب و ... می توان به کاهش تصادفات امیدوار بود.

آری مرگ در جاده های استان آوازه و شهرت هیجان انگیزی دارد که به نظر می رسد برخی به استقبال آن می روند آن هم با پا گذاشتن روی پدال گاز که گویی در این جاده ها عزرائیل را سراغ می گیرند تا در این وانفسای سرعت و سبقت غیرمجاز به آغوش او برسند که همچنان باید این اصل را به خاطر داشت که احتیاط شرط عقل است.

کد خبر 82955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha