تجهیز راه‌آهن به لوکوموتیوهای برقی

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی گفت:سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه تجهیز لازم است و مهمتر از آن حوزه ناوگان باری و مسافری است.

به گزارش پرشین خودرو،  عباس آخوندی در جلسه بررسی مرکز پروژه‌های اقتصاد مقاومتی توسعه شبکه ریلی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیران این سازمان برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از رویکردهای این سیاست‌، افزایش بهره‌وری است و اینکه چگونه از سرمایه‌گذاری بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطوط فرعی را باید در بحث توسعه حمل‌ونقل ریلی اجرا کنیم، گفت: این خطوط باید به شبکه‌های بار نیز متصل شود. با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی سهم مسافرت با حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم، بهره‌برداری از این مباحث نیازمند تجهیز جدی شرکت راه‌آهن است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه تجهیز لازم است و مهمتر از آن حوزه ناوگان باری و مسافری است.

آخوندی یکی از مباحث مهم دیگر را موضوع فناوری در حمل‌ونقل ریلی دانست و یادآور شد: باید لوکوموتیوهای برقی را در کشور توسعه دهیم که قدرت و نرخ بهره‌وری بالاتری را نسبت به لوکوموتیو‌های دیزلی دارد. اکنون می‌توانیم اولویت‌های حمل‌ونقل ریلی در لایحه بودجه 97 را تعیین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به ابعاد توسعه حمل‌ونقل ریلی پرداخت و یادآور شد: خوب است شبکه راه‌آهن ایران در طول برنامه ششم تمام مراکز استان‌ها را پوشش دهد، با وجود طرح‌های گفته شده 10 استان باقی می‌ماند، شاید کارشناسان اقتصادی معتقد باشند که این کار صرفه اقتصادی ندارد، اما از لحاظ اجتماعی قابل توجه است.

وی یکی دیگر از ضرورت‌های توسعه را به خدمت گرفتن نیروی انسانی متخصص در کنار تجهیز کردن دیگر بخش‌ها دانست.

 بر اساس گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی 40 هزار کیلومتر موافقت‌نامه جدید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد که 15 هزار کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و حدود 14 هزار کیلومتر در دست ساخت و بقیه نیز شروع نشده و در حال مطالعه است. سال 96، 7 پروژه تعریف شده آزادراهی وجود دارد که 237 کیلومتر بوده و 71 درصد آسفالت شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

در بخش بزرگراهی، 741 کیلومتر پروژه داریم که پیشرفت فیزیکی آن تا پایان شهریور 69درصد بوده و 276 کیلومتر آن آسفالت و به بهره‌برداری رسید. در بخش راه‌آهن 516 کیلومتر ریل جدید باید گذاشته شود که پیشرفت فیزیکی 70 درصدی داشته و 371 کیلومتر آن ریل‌گذاری شد. رکورد ریل‌گذاری 207 کیلومتر در سال است که امیدواریم امسال احتمالاً به بیش از 600 کیلومتر برسد.

همچنین راه‌آهن قزوین - رشد 164 کیلومتر بوده که هفته آینده زیرسازی اولیه آن تمام خواهد شد و پیش‌بینی این است که تا پایان آذر ماه 4 کیلومتر به اتمام برسد و 25 کیلومتر ریل‌گذاری باقیمانده انجام شود اما شرایط سخت است و در برخی موارد امکان رساندن تجهیزات و تراورس وجود ندارد.

کد خبر 82958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha