کد خبر 83080
۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

پرشین خودرو: حمیدیه با تاکید بر ضرورت استانداردسازی همه آزمایشگاه‌های ویژه سلولهای بنیادی و پزشکی باز ساختی ایران از برنامه‌های ویژه کشوری برای توسعه سلول درمانی در ایران خبر داد.

 

راه اندازی نخستین شهرسلولی کشوربه گزار«پرشین خودرو»، امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در نخستین کنگره بین‌المللی فناوریهای نوین علوم آزمایشگاهی که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد گفت: تقریبا از ۵۰ سال پیش مطالعه علم سلولهای بنیادی در کشورها و از جمله ایران شروع شد و هم اکنون بر خلاف سالیان قبل قسمت عمده‌ای از آینده علم پزشکی فقط در دست پزشکان و گروه‌های بالینی نیست.

حمیدیه خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت روز افزون درمانهای نوین و موضوع سلولهای بنیادی استفاده از ظرفیت‌های تیم‌های فنی مهندسی دانشگاه‌های صنعتی ایران برای فراهم‌آوری آزمایشگاه‌ها و مراکز استاندار کشت سلولی و بازسازی بافت بسیار حیاتی و ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه علم سلولهای بنیادی و بهره‌مندی از سلول درمانی، استفاده از رشته‌های فنی، مهندسی، مهندسی پزشکی و ساخت پلیمر هم نیاز داریم گفت: برای رسیدن به برند جهانی در حوزه سلول درمانی و پزشکی باید از همه داشته‌هایمان استفاده کنیم و این یعنی همکاری بین بخشی که استفاده از قابلیت سایر پژوهشگران است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی ایران گفت: قبلا در زمینه سلول درمانی از روشهایی همچون خون بندناف استفاده می‌شد در حالی‌که هم اکنون می‌توانیم وارد ساختار داخلی سلول هر فرد بالغ برای مهندسی و ساخت بافت جدید شویم، علمی که در زمینه ترمیم آسیب‌های پوستی در ایران نیز به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یافته است.

 

درمان سرطان با کمک سلول درمانی از اهداف مهم روز علمی دنیا

وی با بیان اینکه اتفاق بزرگ دیگر این است که از سلولهای هر فردی بافت‌های وی را ترمیم و تهیه کنند که انقلاب بزرگی است، ادامه داد: بحث آینده درمان سرطان هم اکنون یکی دیگر از اهداف مهم روز علمی دنیا با کمک سلول درمانی است.

 حمیدیه با تاکید بر اینکه گمانه زنی‌های سایر کشورها مبنی بر کذب بودن و یا خیالی بودن دست یابی ایران به سلول درمانی گفت: هم اکنون ۳۰ محصول در اروپا، ۱۶ در ایالات متحده و ۱۶ محصول قطعی سلول درمانی در کره جنوبی وجود دارد و علاوه بر آن در این زمینه با همکاری دانشگاه های صنعتی ، مهندسی و علوم پزشکی واقع در تبریز ، تهران، ورمان مشهد و شیراز اقدامات مهمی برای استفاده از علم سلول درمانی در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: در آزمایشگاه‌های ویژه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی طبق استاندارد های جهانی، حتی نحوه ورود و خروج به آزمایشگاه ها استاندار دارد ولی این موضوع در ایران صورت نمی‌گیرد و این موضوع‌ها باید با همکاری وزارت بهداشت قانونی شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری ایران، بیان کرد: هم اکنون در معاونت علمی شبکه آزمایشگاهی راهبردی ایجاد شده و بخش قابل ملاحظه از آن مربوط به سلولهای بنیادی با امکان بهره مندی پژوهشگران این حوزه است. از سوی دیگر نبود شبکه مدل سازی حیوانی یک کمبود در ایران بود که هم اکنون این مرکز نیز در حال فعالیت و توسعه است.

 

پیشرفت ایران در تاسیس مزرعه جامع حیوانات آزمایشگاهی

حمیدیه با بیان موفقیت‌های دیگر ایران در زمینه رشد علمی و عملی، گفت: اولین مزرعه جامع حیوانات آزمایشگاهی در تهران به همت یک شرکت دانش بنیان علوم پزشکی تهران راه اندازی شد و سه مرکز جامع در قطب آذربایجان و تهران راه اندازی شده است و پژوهش‌سرای سلول‌های بنیادی برای دانش آموزان دبیرستانی در کرج شیراز و تهران راه نیز شکل گرفته است و به زودی این مرکز و در سایر نقاط ایران راه اندازی می شود.

 وی افزود: اولین مرکز شتاب دهنده به نام شهر سلولی در ۵۰ کلیلو متری تهران به مرحله آغاز انجام فعالیت های ساخت و ساز رسیده است که در آن بزرگترین اقدامات کشت سلولی و پزشکی بازساختی انجام می شود اما هنوز به فضای‌های بزرگ مهندسی بافت سلول و ژن درمانی نیازمندیم و باید همگان کمک کنند.

 وی بیان کرد : علم سلولهای بنیادی بازساختی در تمام دنیا به ویژه برای درمان سرطان‌ها در حال پیشرفت است و ایران نیز باید در این زمینه با استانداردسازی همه آزمایشگاه‌های ویژه را به این رشد برساند. در سال‌های گذشته تعداد زیادی فارغ التحصیل سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت داشتیم و این اقدام می تواند علاوه بر اشتغال‌زایی بالای این عزیزان بستر رشد وشور تا ۳ الی ۴ سال آینده به همراه آورد.

 

 

 

منبع: باشگاه

 

کد خبر 83080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha