کد خبر 83103
۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

پرشین خودرو: رسانه‌‌های کشور روز گذشته نیز متاثر از خودکشی دو نوجوان اصفهانی که در ابتدا عنوان شد تحت تاثیر چالش «نهنگ آبی» دست به این کار زده بودند و در ادامه ارتباط این حادثه با چالش مذکور تکذیب شد، گزارش‌ها، تحلیل‌ها و اظهار‌نظرات مختلفی در مورد خودکشی در ایران و چالش «نهنگ آبی» منتشر کردند.

به گزارش«پرشین خودرو»، رسانه‌‌های کشور روز گذشته نیز متاثر از خودکشی دو نوجوان اصفهانی که در ابتدا عنوان شد تحت تاثیر چالش «نهنگ آبی» دست به این کار زده بودند و در ادامه ارتباط این حادثه با چالش مذکور تکذیب شد، گزارش‌ها، تحلیل‌ها و اظهار‌نظرات مختلفی در مورد خودکشی در ایران و چالش «نهنگ آبی» منتشر کردند.

 
در یکی از این گزارش‌ها عنوان شده است که اقدام به خودکشی در میان زنان ایران طی پنج سال اخیر 66‌درصد رشد داشته است.‌همزمان با انتشار این گزارش اظهارات مسئولان درباره «نهنگ آبی» نیز در رسانه‌ها بازتاب یافت. رئیس پلیس فتا عنوان کرد که «نهنگ آبی» از دسترس خارج شده و یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز هشدار داد که هرگونه تهدید به خودکشی نوجوانان را جدی بگیرید.
 
نهنگ آبی از دسترس خارج است
 
رئیس پلیس‌فتای تهران درباره نظارت پلیس بر بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی که به صورت‌آنلاین انجام می‌شود، گفت: پلیس‌فتا به‌طور مستمر این بازی‌ها را رصد می‌کند و بر آنها نظارت دارد. بازی «نهنگ آبی» نیز از دسترس‌کاربران در داخل کشور خارج شده و در زمان بارگذاری این بازی، پلیس بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده ‌است. سرهنگ محمدمهدی کاکوان درباره نظارت‌پلیس بر بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی که به صورت‌آنلاین انجام می‌شود، گفت: پلیس‌فتا به‌طور مستمر این بازی‌ها را رصد می‌کند و بر آنها نظارت دارد. بازی نهنگ‌آبی از دسترس‌کاربران در داخل کشور خارج شده است و در زمان بارگذاری این بازی، پلیس بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده‌است.
 
او ادامه داد: سازمان مربوط به این نوع بازی‌ها سازمان‌ملی بازی‌های ‌رایانه‌ای است و آنها متولی این امر هستند، اما آن چیزی که مربوط به پلیس است رصد کلی این بازی‌هاست و در صورتی که در کمیته تعیین‌مصادیق تشخیص داده شود این بازی‌ها مخرب هستند؛ بلافاصله از دسترس خارج و به مبادی مربوطه اعلام خواهد شد. کاکوان درباره نوجوانان اصفهانی که گفته‌ می‌شود ممکن است به دلیل انجام بازی نهنگ‌آبی خودکشی کرده‌ باشند، گفت: این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید بر اساس مستندات نتیجه اعلام شود.
 
تهدید به خودکشی نوجوانان را جدی بگیرید
 
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی گفت: هرگونه رفتار آسیب‌زننده به خود یا هرگونه تهدید به خودکشی از سوی نوجوانان باید جدی گرفته شود و باید آنها را برای دریافت خدمات‌درمانی به روانپزشک ببریم. احمد حاجبی در مورد نوعی از خودکشی در نوجوانان تحت عنوان خودکشی‌تقلیدی گفت: خودکشی تقلیدی، نوعی از خودکشی است که در نوجوانان به دنبال انعکاس نامناسب اخبار مربوط به خودکشی یا حتی به دنبال خودکشی یکی از همسالان و به دلیل ویژگی تقلید‌پذیری بیشتر در نوجوانان ممکن است رخ می‌دهد. او افزود: آمار نشان‌دهنده بالاتر بودن میزان اقدام به خودکشی در زنان است که یکی از دلایل آن می‌تواند بالاتر بودن میزان شیوع ‌افسردگی در آنان باشد.
 
حاجبی بیان کرد: در افراد جوان و نوجوان، بدتنظیمی خلق و رفتارهای‌تکانشی بیشتر است و همین امر سبب می‌شود که آمار اقدام به آسیب به خود و اقدام به خودکشی نیز در آنها بیشتر باشد، چرا که در این گروه سنی، تصمیمات هیجانی و ناگهانی بیشتر رخ می‌دهد. او خاطرنشان کرد: گاهی خودکشی‌ها در نوجوانان به صورت تقلیدی و به دنبال پخش اخبار توام با شور و هیجان و دراماتیزه کردن اخبار مربوط به خودکشی‌های خاص، بدون بررسی سبب‌شناسی آنها رخ می‌دهد و انتشار اخبار و عکس‌های منتشر‌شده از فرد متوفی و قهرمانانه جلوه دادن اقدامش در پایان دادن به زندگی‌اش و احیانا او را قربانی اجتماع نشان دادن، اشتباه رسانه‌ای است و نوجوان و جوان به اشتباه تصور خواهد کرد پایان دادن به زندگی، عاقبت‌طبیعی یک فرد تحت فشار‌اجتماعی است و خودکشی رفتاری مورد تشویق رسانه‌ها و سبب شهرت او خواهد شد.
 
افزایش اقدام به خودکشی
 
پرونده‌های اقدام به خودکشی در حوزه‌های استحفاظی نیروی‌انتظامی طی پنج سال از سال۹۰ تا ۹۴ افزایش ۶۶‌درصدی در میان زنان و افزایش ۷۱‌درصدی در میان مردان داشته است. طوری‌که تعداد پرونده‌های اقدام به خودکشی زنان در نیروی‌انتظامی در سال۹۰، ۹۵۲ مورد بود که در سال ۱۳۹۴ به‌هزار و 432 مورد رسیده است. 
همچنین تعداد پرونده‌های اقدام به خودکشی مردان در نیروی‌انتظامی در سال ۹۰، دو‌هزار و ۳۶۲ مورد بود که در سال ۹۴ به سه‌هزار و ۲۸۸ مورد رسیده است.

 
این آمار مربوط به پرونده‌های اقدام به خودکشی بود. در پرونده‌های مربوط به فوت‌شدگان خودکشی که در نیروی‌انتظامی تشکیل شده است، در سال ۱۳۹۰ در مجموع مردان و زنان دو‌هزار و ۴۶۲ مورد فوت ثبت شده است که این آمار در سال ۱۳۹۴ به سه‌هزار و ۲۳۴نفر رسیده است. این آمارها به روشنی نشان‌دهنده افزایش میزان‌خودکشی در میان زنان ایرانی طی یک دهه اخیر است. آمارهای اقدام به خودکشی به تفکیک جنس و سن نشان می‌دهد ۸۳‌درصد از اقدام به خودکشی‌ها در میان زنان در سنین زیر ۳۴ سال رخ می‌دهد.
 
 
 
منبع: برترین ها
کد خبر 83103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha