سقف‌های «پانوراما» مجهز به «ایربگ» می شوند!

پرشین خودرو: شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای ایمن سازی محصولات لوکس و گران قیمت خود، از هر جای اتومبیل برای نصب ایربگ‌های ایمنی استفاده می‌کنند

به گزارش پرشین خودرو، این موضوع تا جایی پیشرفت کرده است که حتی شرکت خودروسازی مرسدس بنز در محصولات لوکس S کلاس خود، از ایربگ‌های ایمنی بر روی کمربندهای جلو و عقب استفاده کرده است تا هنگام تصادف اتومبیل، فشار کمتری به سینه‌های سرنشینان هنگام پرتاب به جلو وارد شود. اما باوجود این شرایط، هنوز یک قسمت از اتومبیل وجود دارد که هیچ یک از شرکت‌های خودروسازی به آن توجهی نداشته و معمولا هنگام بروز حادثه خطرات زیادی به همراه دارد و آن هم سقف شیشه‌ای پانوراما خواهد بود که در خودروهای شاسی بلند لوکس دارای ابعاد و اندازه بزرگی بوده و هنگام تصادف، در صورت شکسته شدن می‌تواند آسیب‌های شدیدی به سرنشینان وارد کند، به همین منظور شرکت "هیوندای موبیس" دست بکار شده و یک ایربگ مخصوص برای سقف شیشه‌ای پانوراما ارائه کرده است تا ایمنی سرنشینان از جانب این قسمت هم تامین شود.
پیش از پرداختن به موضوع اصلی، خوب است بدانید که هیوندای موبیس، (Hyundai Mobis) شرکت خودروسازی کره‌ای است که در زمینه تولید و عرضه انواع خدمات، قطعات و تجهیزات خودرو برای دو کمپانی "هیوندای موتور" و "کیا موتورز" فعالیت می‌کند. شرکت هیوندای موبیس در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد و دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول واقع در کره جنوبی قرار دارد و سهام آن در بازار بورس کره معامله می‌شود.
حال با شناخت اولیه از "هیوندای موبیس"، می‌توان گفت که این شرکت کره‌ای در جدیدترین ابتکار خود، به سراغ ایربگ‌های سقف پانوراما رفته است که در مرحله اول بر روی شاسی بلندهای لوکس بازار با سقف بزرگ پانوراما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
هدف از طراحی و ساخت ایربگ‌های ایمنی برای سقف اتومبیل، اول از همه رسیدن به ایمنی بالاتر هنگام تصادفات است، زیرا در تصادفات سنگین که برخی از آنان موجب چپ کردن ماشین و گاها سقوط آنان بر روی سقف می‌شود، سقف پانوراما شکسته شده و ممکن است که به سرنشینان داخل کابین آسیب وارد کند، از طرفی دیگر غلط خوردن اتومبیل و شکسته شدن سقف پانوراما هم می‌تواند آسیب‌های جدی به سرنشینان داخل کابین وارد کند که با ابتکار "هیوندای موبیس"، حداقل شیشه‌های خُرد شده به داخل کابین پاشیده نمی‌شود و یا اجسام خارجی به داخل کابین نفوذ نمی‌کنند. در شرایطی بدتر هم اگر سرنشینان عقب کمربند ایمنی نبسته باشند، از پرتاب آنان به بیرون اتومبیل هنگام غلط خوردن جلوگیری می‌شود.
انجام این کار برای شرکت "هیوندای موبیس" بسیار سخت بوده است، زیرا سقف شیشه‌ای پانوراما اصولا دارای سانروف بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا فضای محدود در اختیار طراح برای جاسازی ایربگ‌های ایمنی سقف قرار گیرد، بویژه اینکه ایربگ‌های طراحی شده برای سقف اتومبیل دارای حجم و اندازه بزرگی هستند که به حجم بیشتری از مواد منفجره برای باد کردن کیسه‌های آن نیاز است، اما در مجموع با وجود تمام چالش‌های پیش رو، مهندسان "هیوندای موبیس" موفق به طراحی اولیه این سیستم ایمنی برای شاسی بلندهای لوکس بازار شده‌اند که می تواند در عرض تنها 0.08 ثانیه پس از وقوع حادثه باز شده و از خطرات احتمالی که ایمنی سرنشینان را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.

کد خبر 83190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha