سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای روزانه باید افزایش یابد

پرشین خودرو: شهردار تهران گفت : باید سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای روزانه به ۵۵ تا ۶۰ درصد برسد .

به گزارش  پرشین خودرو، محمد علی نجفی صبح امروز طی سخنانی در مراسم «بهره برداری از ۱۵ دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی تهران و حومه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با ورود ۳۰ دستگاه اتوبوس»، تصریح کرد: مراسم های افتتاحیه و بهره برداری از آن جهت ارزش دارد که زندگی در تهران را با آرامش و آسایش بیشتری همراه می کند؛ چراکه ماموریت اصلی ما در شهرداری و شورای شهر برداشتن گام هایی برای بهبود کیفیت زیست در شهر تهران است. اگر افتخاری در دوره مسئولیت برای ما باقی مانده باشد، همین است که توانسته باشیم در جهت ایجاد آرامش بیشتر در زندگی شهری اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه «امروز در همه دنیا بحث توسعه پایدار شهری به صورت جدی مطرح است»، گفت: همه اذعان دارند، زندگی شهری با پیچیدگی های زیادی از نظر جنبه های اجتماعی، انسانی و فیزیکی و فنی روبرو است. اگر مدیریتی بخواهد شهر را به درستی اداره کند، باید به همه این جنبه ها توجه کرده و پیچیدگی روابط شهری را مورد دقت قرار دهد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: آنچه در بخش فنی و فیزیکی و همچنین در بخش اجتماعی و انسانی زندگی وجود دارد، روی هم تاثیر داشته و از هم تاثیر می پذیرند؛ از این رو ما در مدیریت شهری به هر دو جنبه به میزان مورد نیاز توجه داریم و در برنامه های خود هر دو مورد را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به مسئله حمل و نقل عمومی به خصوص در موضوع توسعه پایدار شهری، گفت: متاسفانه نسبت به ظرفیت های شهر تهران و جایگاهی که باید تاکنون داشته باشیم عقب تر هستیم و باید تلاش بیشتری برای توسعه حمل و نقل عمومی انجام دهیم؛ خواست مردم هم از ما همین است همچنانکه بر اساس نظر سنجی شهریور ماه، نخستین یا دومین تقاضای مردم در بین گروه های سنی مختلف، مسئله حل حمل ونقل عمومی، مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران بود.
نجفی تاکید کرد: شهرداری و شورای شهر تهران برآمده از رای مردم هستند از این رو باید به این دوخواسته مردم توجه بیشتری داشته باشیم. در این راستا در برنامه های آینده شهرداری مسئله توسعه حمل و نقل عمومی حایگاهی به مراتب بالاتر از گذشته خواهد داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه « حمل و نقل عمومی هم طریقیت و هم موضوعیت دارد»، گفت: در توسعه حمل و نقل عمومی به طور قطع خدمت رسانی بهتر و آسایش بیشتر برای شهروندان تامین می شود و آرامش روانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت. اگر بسیاری از شهروندان از وسیه نقلیه شخصی استفاده می کنند به این جهت است که حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز آنها نیست، از این رو برای رانندگی، پیدا کردن جای پارک خودرو و ... در فشارهای روانی قرار دارند. در کنار این امر توسعه حمل و نقل عمومی به اقتصاد شهری کمک کرده و کسب و کار شهری را راحت تر به انجام می رساند.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت حمل و نقل عمومی در عدالت اجتماعی، عنوان کرد: ایده عمومی تبدیل تهران به شهر انسان محور را در دل حمل و نقل عمومی بهتر می توان به اجرا گذاشت. به این منظور تلاش ها باید افزایش پیدا کند تا زیر ساخت ها و تجهیزات گسترش یابد. در کنار آن به مدیریت قوی تری نیاز داریم که امیدواریم با تغییرات مدیریتی ایجاد شده و استفاده بهینه تر از امکانات و ظرفیت ها، مردم بعد از مدتی بهبود اوضاع حمل و نقل را احساس کنند.

وی سهم حمل و نقل عمومی در جا به جایی های شهری تهران را ناچیز دانست و گفت: باید در بخش اتوبوسرانی و حمل و نقل ریلی ظرفیت ها را به نحوی افزایش دهیم که بعد از چهار سال، حداقل ۵۵ تا ۶۰ درصد رفت و آمد ها در شهر تهران را از طریق حمل و نقل عمومی ساماندهی کنیم.

نجفی با تاکید بر ضرورت حفظ ایمنی شهروندان و مشکلات موجود در خط ۷ مترو، تصریح کرد: از روزی که این خط افتتاح شد، بحث ضعف ایمنی در آن مطرح شده بود اما تصمیم مدیریت قبلی شهرداری این بود که این خط هفت را راه اندازی کنند. ما در کمیسیون عمران شورای شهر و کارشناسان شهرداری این موضوع را بررسی کردیم و گزارش هایی نیز از سوی وزارت کشور ارسال شده بود که نسبت به این موضوع هشدار داده بودند.

شهردار تهران تاکید کرد: ما دلمان نمی خواست خط ۷ را تعطیل کنیم چون این کاری بود که انجام شده و مردم از آن استفاده می کنند؛ حتی شاید برخی از مردم برنامه زندگی خود را با استفاده از این خط تنظیم کرده بودند اما با نظر مسئولان شهرداری و کمیسیون عمران شورای شهر به این جمع بندی رسیدیم که ادامه فعالیت این خط ریسک بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به تعطیلی خط ۷ مترو، گفت: البته فعالیت این خط را امروز و فردا ادامه می دهیم اما هم در ایستگاه ها و هم ازطریق رسانه ها اعلام می کنیم که طی دو روز آینده این خط تعطیل می شود. براساس گزارش معاونت حمل و نقل راه اندازی مطمئن خط ۷مترو شش ماه به طول می انجامد اما درخواست دارم که این فاصله زمانی را کمتر کنند تا حداکثر در عید نوروز شاهد بازگشایی مجدد خط هفت باشیم.

وی در ادامه ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران در شرکت واگن سازی و اتوبوسرانی تهران، اظهار کرد: طی همین دو ماه اخیر در دولت چند بار درباره همکاری بیشتر و گسترده تر دولت با شهرداری صحبت کرده ایم. رئیس جمهور نیز علاقه خاصی به توسعه حمل و نقل عمومی دارند و دلشان می خواهد در حد امکانات دولت و توان شهرداری گام های بزرگ تری در این زمینه برداشته شود.

نجفی در پایان با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با سه کمیسیون عمران، شوراها و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: در هر سه کمیسیون هم علاقه کمک به شهرداری وجود دارد و هم قول این کمک داده شده است. امیدواریم شاهد باشیم طی ماه های آینده مشکلات قانونی از طریق مجلس حل شود و در بودجه سال ۹۷ بتوانیم امتیازاتی که لازمه اداره بهتر تهران است را از مجلس دریافت کنیم.

کد خبر 83387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha